خبرگزاری کار ایران

اجرا طرح کشت کلزا در اراضی دیم کشور

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۴۵۵

یک مسئول وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح کشت کلزا در اراضی دیم کشور از سال زراعی آینده در سطح ۱۷۴ هزار هکتار اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، غلامحسین خدرایی معاون فنی دفتر دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در همایش کلزاکاران استان قزوین با اعلام این خبر افزود:  تولید روغن و کنجاله از طرح کشت کلزای دیم در مزارع کشاورزی در دست پیگیری است.

 به گفته وی کلزای دیم در هر منطقه جغرافیایی کشت  نمی شود  بنابراین باید آیتم های کارشناسی به درستی بررسی شود.

 خدرایی با بیان اینکه مصرف سرانه روغن در ایران ۱۹ کیلوگرم است که باید کاهش یابد،افزود: با واردات این محصول خوراکی سالانه چهار میلیارد دلار ارزبری در کشور را شاهد هستیم که با کاهش مصرف روغن ضمن تضمین سلامتی ارزبری نیز کاهش می یابد.

وی اظهار داشت: در راستای توسعه کشت کلزا طرح سه ساله ای در دفتر دانه های روغنی برنامه ریزی شده که بر مبنای آن تعیین شده  که استانهای کشور چه میزان می توانند از آفتابگردان ، کلزا و گلرنگ روغن تولید کنند.

خدرایی تصریح کرد: همچنین طرح اختصاص یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت محصول کلزا برای سال زراعی جاری کلید خورده است.

معاون فنی دفتر دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از اجرای طرح کشت کلزای خفته و انتزاعی در چند استان کشور خبر داد و گفت : این طرح در برخی استان های کشور اجرا شده است که آخر آذر ماه کشت انجام شده و تاکنون عملکرد خوبی داشته اند که اگر این طرح با موفقیت انجام شود می تواند در توسعه کشت محصول کلزا تاثیر بسزایی داشته باشد.

خدرایی افزود: همچنین برای حمایت از کلزا کاران تهسیلات با نرخ ۱۸ درصد در نظر گرفته شده که به ازای هر هکتار پنج میلیون تومان از طریق بانک عامل تسهیلات پرداخت می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز