خبرگزاری کار ایران

در گفت‌ وگو با ایلنا مطرح شد:

برگزاری کلاس‌های آموزشی پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر/ لزوم آموزش‌ مهارت‌های زندگی به فرزندان

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۶۰۸

کارشناس مسئول واحد سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک گفت: والدین باید مهارت‌های 10 گانه زندگی را به فرزندان خود بیاموزند تا در دوران نوجوانی و پس از آن بتوانند در برابر هر آسیب اجتماعی خود را مصون نگه دارند.

فاطمه نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: در هفته مبارزه با موادمخدر (1-6 تیرماه) با شعار «یار‌یگر هم باشیم، سلامت برای عدالت-عدالت برای سلامت»، برنامه‌های مختلفی پیش‌بینی شده بود که در شهرستان آبیک به اجرا در آمده است

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، فرزندپروری و نوجوان سالم من با محوریت پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر افزود: در هفته مبارزه با موادمخدر برای عموم مردم در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت شهرستان آبیک برگزار شده است.

کارشناس مسئول واحد سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک ادامه داد: به همین مناسبت ایستگاه سلامت با محوریت پیشگیری از اعتیاد در دو مرکز خدمات جامع سلامت شهری بیاضیان و شماره دو شهر آبیک راه‌اندازی شده و پمفلت آموزشی پیشگیری از اعتیاد بین مراجعه‌گنندگان توزیع شده بود.

همایش سبک زندگی سالم در هوانیروز آبیک

نظری اضافه کرد: در روز دوشنبه سوم تیرماه همایشی با نام «سبک زندگی سالم با تمرکز بر پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر» برای پایوران و سربازان پایگاه هوانیروز شهید امینی شهرستان آبیک برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در هفته مبارزه با مواد مخدر انجام غربالگری اولیه پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر توسط مراقبین سلامت در پنج پایگاه سلامت شهری و در25 خانه‌ بهداشت توسط بهورزان در جمعیت روستایی انجام شده است.

این مسئول تصریح کرد: برای بیماران انجام غربالگری تکمیلی و مداخلات تخصصی درمان اعتیاد توسط کارشناس سلامت روان در مراکز خدمات جامع سلامت انجام شده است .

کارشناس مسئول واحد سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک بر فراگیری مهارت‌های زندگی از سوی والدین به ویژه مهارت فرزندپروری تاکید کرد و افزود: والدین باید مهارت‌های  10 گانه زندگی را به فرزندان خود بیاموزند تا در دوران نوجوانی و پس از آن بتوانند در برابر هر آسیب خود را مصون نگه دارند.

 نظری ادامه داد: کسب مهارت‌های زندگی فرزندان را در برابر آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد واکسینه می‌کند.

وی با اشاره به آموزش مهارت‌های زندگی در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی توسط روان‌شناسان تصریح کرد: والدین می‌توانند به طور رایگان در کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی شرکت کنند تا بتوانند در فرزندپروری و انتقال مهارت‌های زندگی به فرزندان خود موثر عمل کنند.

علل گرایش افراد به اعتیاد

این کارشناس مسئول پایین بودن اعتماد به نفس و عزت نفس، تنش و درگیری در خانواده، داشتن بیماری جسمی مزمن، داشتن اختلالات روانی و عدم درمان آنها  و طلاق والدین را ازعلل گرایش افراد به مصرف موادمخدر برشمرد و افزود: ضعف در فرزندپروری توسط والدین اعم از سبک فرزندپروری سختگیرانه یا سهلگیرانه می تواند فرزندان به اعتیاد سوق دهد بنابراین بهترین سبک تربیت فرزند باید قاطعانه و متعادل باشد.

کارشناس مسئول واحد سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک آموزش‌ها و مشاوره‌های کارشناسان سلامت روان در پایگاه‌های بهداشتی و مرکز بیاضیان و مرکزشماره دو شهری را رایگان دانست و افزود: مردم هر زمانی که به این مراکز مراجعه کنند می‌توانند از خدمات به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

نظری مطرح کرد: از عوارض موادمحرک به ویژه شیشه می‌توان به افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، اختلالات جنسی، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، بی‌خوابی، پرتحرکی، بی‌رنگ شدن چهره، فقدان تمرکز و پرش افکار، افسردگی شدید، پرحرفی اشاره کرد

وی افزود: از عوارض مصرف مخدرها می‌توان به وابستگی شدید جسمی، تنگ شدن مردمک چشم، ضعیف ترشدن تنفس، کج‌خلقی، افسردگی، سرخوشی، عفونت‌های پوستی و درصورت مصرف زیاد، اغما و مرگ اشاره کرد.

این کارشناس مسئول ادامه داد: اعتیاد برای فرد هزینه سنگین اجتماعی، مادی و معنوی به همراه خواهد داشت. درمان و ترک مواد اعم از محرک‌ها و مخدرها علاوه بر زمان‌بر بودن و سخت‌ بودن، هزینه‌برهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز