خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هفته هنر انقلاب برپا شد؛

برگزاری نشست نقد و بررسی فیلم 23 نفر در قزوین

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۳۱۵

نشست نقد و بررسی فیلم 23 نفر در قزوین چهارشنبه شب به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور مهدی جعفری کارگردان این اثر و جمعی از هنرمندان استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، مهدی جعفری کارگردان فیلم چهارشنبه شب در این نشست که در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد، گفت: هشتاد درصد از ماجراهای این اثر از واقعیت الهام گرفته که البته همان هم با تخیلات سینمایی ما عجین شده است.

وی در پاسخ به این نقد که این فیلم ممکن است توجیهی برای کودک سربازی باشد، افزود: در فیلم 23 نفر که حاصل حدود هشت سال تحقیق و مطالعه بوده و پیش تر از آن هم مستندی از آن را ساخته بودم، تلاش کردم به عنوان فیلمسازی کاملا بی طرف این اتفاق واقعی را نمایش دهم.

جعفری با بیان اینکه هیچ دخل و تصرفی از نظر حضور نوجوانان در جنگ در این فیلم انجام نشده است،ادامه داد: از نظر قوانین بین المللی حضور کودک در جنگ ممنوع است اما شرایط حاکم موجب شده تا این افراد به جنگ بروند هرچند که در خود فیلم هم، مخالفت با حضور این 23 نفر در جبهه را در بخش هایی، از جمله ناراحتی یکی از آنها از اینکه اسارتشان نتیجه نفرین مادرش بوده و یا اینکه فرمانده به آنها هشدار داده بوده که نباید در جبهه شرکت کنند می بینیم.

جعفری ادامه داد: یکی از چالش های عمده ام در این هشت سال در حین نوشتن فیلمنامه و تولید فیلم این بود که فیلم، قصه 23 نفر است یا قصه ملاصالح اسیر مترجم ایرانی که در استخبارات عراق در کنار آنها است.

وی با اشاره به شخصیت پیچیده و لایه لایه ملاصالح که تا دقیقه هفتاد فیلم هنوز برای مخاطب مشخص نیست، گفت: این شخصیت به لحاظ همین پیچیدگی ها ارزش ساخت یک اثر مستقل را دارد و در فیلم هم حدود 40درصد داستان را به او اختصاص دادیم.

وی افزود: در واقع در این فیلم قهرمانی ملاصالح با حضور 23 نفر و قهرمانی 23 نفر با دیدار با ملاصالح در پایان فیلم ثبت شده است.

فیلم سینمایی 23 نفر ساخته مهدی جعفری داستان گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی در سنین بین 13 تا 17 سال است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال 1361 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و صدام حسین به دلیل شکست در خرمشهر از این ماجرا سوءاستفاده کرده و به نفع خود بهره‌برداری تبلیغاتی می کند تا نشان دهد که ایران از حضور کودکان در جنگ استفاده کرده است.

همچنین در این فیلم علاوه بر داستان23 نفر، به داستان اسیر ایرانی دیگری به نام ملاصالح قاری نیز پرداخته شده که بعدها پس از آزادی به جرم خیانت زندانی و بازجویی شد و در نهایت با نامه سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد معروف به سردار آزادگان، بی گناهی وی اثبات شده و از وی رفع اتهام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز