خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره دامپزشکی قزوین خبر داد:

آزمایش سل برای بیش از 16 هزار راس گاو در قزوین

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۶۹۷

رئیس اداره دامپزشکی قزوین گفت: از ابتدای سال تاکنون 16 هزار و 683 راس دام سنگین در قزوین مورد آزمایش بیماری سل قرار گرفته و هیچ مورد مثبتی از بیماری در آنها مشاهده نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، مهدی جلوخانی روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: سال گذشته از 19هزار و 131 راس دام آزمایش شده، 2 راس گاو سلی شناسایی و روانه کشتارگاه شده بود.

جلوخانی با بیان اینکه سل یکی از مهمترین بیماری‌های باکتریایی مشترک بین انسان و دام است، اظهار داشت: ابتلا به این بیماری از نظر بهداشتی و اقتصادی صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می سازد.

این مسئول ادامه داد: عامل این بیماری در گاو مایکوباکتریوم بویس بوده که در اثر مصرف شیر و فرآوردهای لبنی غیر پاستوریزه در انسان بروز پیدا کرده و به صورت سل غده‌ای و روده‌ای ظاهر می شود.

جلوخانی خاطرنشان کرد: برای کنترل بیماری سل، آزمایش آن موسوم به توبرکولیناسیون در گاوها انجام می شود و حیواناتی که واکنش مثبت از خود نشان دهند از گله خارج شده و حذف می‌شوند.

رئیس اداره دامپزشکی قزوین یادآور شد: برای کنترل و مقابله با این بیماری رعایت دستورکار‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای، جلوگیری از ورود و خروج غیرمجاز دام، معدوم‌کردن به طریق بهداشتی و نیز آموزش بهداشت برای استفاده از شیر پاستوریزه و یا جوشیده ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز