خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی آبیک مطرح کرد:

آبیک دارنده بزرگترین کارخانه خاک پوششی کشور/ فعالیت 20 واحد قارچ و کمپوست

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۶۶۶

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: بزرگترین کارخانه خاک پوششی در کشور در شهرستان آبیک فعال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، بیژن لطفی در همایش تجلیل از کشاورزان نمونه شهرستان آبیک اظهار کرد: بخش کشاورزی مدار توسعه کشور، افزایش استقلال و قطع وابستگی است.

وی عمده‌ترین محصول کشاورزی در شهرستان آبیک را غلات ذکر کرد و افزود: در 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان آبیک گندم و در دو هزار هکتار ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای و در حدود سه هزار هکتار  هم جو کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک میزان محصولات زراعی تولید شده این شهرستان  را در سال زراعی 97-96 حدود  430 هزار تن دانست و تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد طی چند سال اخیر سطح زیر کشت محصولات زراعی هشت هزار هکتار کاهش یافته اما در هر واحد سطح از اراضی، تولید افزایش داشته است که ترغیب کشاورزان به کشت محصولات کم آب‌بر در تحقق این امر تاثیرگذار بوده است.

لطفی افزود: میزان خرید گندم در شهرستان آبیک، 73 هزار تن و کلزا دو هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: در شهرستان آبیک در 12 هکتار داربست کردن باغات انگور صورت گرفته و در پنج هکتار کشت بافت گردو و در 5.5 هکتار از اراضی کشاورزی  کشت زعفران صورت گرفته است.

این مسؤول اضافه کرد: شهرستان آبیک به دلیل وجود دامداری‌ها بزرگ و مرغداری‌ها از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود و با تولید 16 هزار تن شیرخام تولید کننده 22 درصد شیرخام استان قزوین است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: در عرصه شیلات 21 واحد در شهرستان آبیک فعال است که 169 تن ماهی قزل‌آلا، حدود 63 تن ماهی گرمابی و سه میلیون و200 هزار قطعه ماهی زینتی در این شهرستان تولید  می‌شود که در این زمینه رتبه دوم استان را به خود اختصاص داده است.

أخذ تسهیلات توسط 4 صندوق خرد زنان روستایی

لطفی اذعان کرد: از 14 صندوق خرد زنان روستایی، چهار صندوق  تسهیلات 4 درصد أخذ کرده‌اند و مابقی در مرحله نوبت  قرار دارند.

وی افزود: سهمیه شهرستان آبیک  در اجرای سیستم آبیاری نوین  3 هزار و 500 هکتار است که در یک هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی  این سیستم اجرایی شده و مابقی با توجه به پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد، در صورت وجود شرایط مساعد تا آخر امسال اجرایی می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: بزرگترین کارخانه خاک پوششی در کشور در شهرستان آبیک فعال است و تنها تولید کننده ارقام سیروان بهاران گندم در استان قزوین محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک اضافه کرد: این شهرستان قطب تولید قارچ استان قزوین با 20 واحد تولید قارچ و کمپوست است و رتبه نخست استان را دارد.

برپایی نمایشگاه محصولات کشاورزی

به گزارش ایلنا، به مناسبت هفته جهاد کشاورزی نمایشگاه محصولات کشاورزی تولیدکنندگان بخش کشاورزی شهرستان آبیک برپا شد.

در این نمایشگاه، غرفه‌هایی دایر شده است که شامل انواع محصولات تولیدی شترمرغ اعم از روغن، کرم و انواع کیف و کفش و پالتوی تولید شده با شترمرغ، صنایع تبدیلی، عسل بدون شکر، صیفی جات، گیاهان دارویی و انواع صنایع تبدیلی خانگی و انواع نهاده های کشاورزی به نمایش گذاشته‌ شده است.

انواع بذر گندم گواهی شده، نهال اصلاح شده پیوندی،صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی، قارچ، کمپوست، خاک پوششی، تخم مرغ، انواع ادوات آبیاری قطره‌ای از دیگر محصولات کشاورزی به نمایش گذاشته‌ شده در نمایشگاه است.

آسیاب سنگی و انواع صنایع تبدیلی خانگی و غذای سنتی با گندم توسط بشیریان عضو شورای روستای نودوز شامل آش رشته، سمنو، حلوا، دیماج، پادرازی و قاق هم در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز