خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور:

در عرصه فرهنگ دچار ۲۰ چالش هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۹۱۹

باید چتر سیاست در فرهنگ با ایجاد مرز مشخص شود به بیان ساده تر، شایسته است سیاست خود را از فرهنگ دور کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: در عرصه فرهنگ دچار ۲۰ چالش فرهنگی هستیم که یکی از مهمترین آنها مشکل مزمن تاریخی کشور ماست چرا که سایر کشورها ایران را به سه شکل ایران - نفتی، ایران - هسته‌ای و ایران - فرهنگی در ذهن خود ترسیم می‌کنند.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ صالحی امیری شب گذشته در نشست اصحاب فرهنگ و هنر در سالن اجتماعات استانداری قزوین افزود: ایران - هسته‌ای به صورت ناصحیح در جهان شناخته شده است زیرا سایر کشورها ایران را یک کشور خشن و نظامی می‌دانند در حالی که فرهنگ ایرانی مجموعه‌ای از ارزشها و اسطوره‌ها است.

این مقام مسئول افزود: استان قزوین نماد فرهنگی اصیل است که باید پرچم آن در اذهان جهانیان برافراشته شود و در ادامه این روند تمدن اسلامی به این کشور اعتبار و حیثیت بخشیده که در طول تاریخ آن را مشاهده کرده‌ایم.

وی شکاف فرهنگ رسمی و غیر رسمی در جامعه، فقدان الگوی فرهنگ، فقدان عدالت فرهنگی، نیاز سنجی فرهنگی و فقدان انسجام فرهنگی را از چالشهای پیش روی عرصه فرهنگ دانست و گفت: در شکاف فرهنگ رسمی و غیر رسمی در جامعه دو زیستی فرهنگی به وجود آمده است که در ادامه این روند شایسته است با فرهنگ رسمی و غیر رسمی بین آنان آشتی برقرار کنیم تاالگوی مناسبی برای تعامل در آینده باشیم.

این مقام مسئول بیان کرد: فقدان الگوی فرهنگی سبب شده است که یک الگوی همه جانبه‌گر به شکل زودگذر در عرصه فرهنگی فعالیت کند این امر در حالی است که تمام فعالیتهای فرهنگی در دهه های آینده تاثیر خود را نشان می‌دهد.

الگوی استراتژیک فرهنگی جایگزین الگوی زودبازده شود

به گفته وی، اکنون به جای الگوی زود بازده نیازمند الگوی استراتژیک فرهنگی هستیم تا با نگاهی بلند به نتایج مطلوبی دست یابیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور افزود: تمامی افراد دسترسی یکسان به فرصتهای فرهنگی ندارند در این میان همگانی شدن فرهنگ سبب توسعه فرهنگی می‌شود پس باید چتر سیاست در فرهنگ با ایجاد مرز مشخص شود به بیان ساده تر، شایسته است سیاست خود را از فرهنگ دور کند.

جهاد فرهنگی جنبه عمومی پیدا کند

وی با اشاره به تصدی گری و تولی‌گری فرهنگی تصریح کرد: تولی‌گری در محدوده فعالیت دولت است که سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت را بر عهده دارد. جهاد فرهنگی ممکن نیست با بالهای خود پرواز کند مگر اینکه از چنگ تصدی‌گری دولت خارج شود و جنبه عمومی پیدا کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: بروکراسی ناکارآمد حوزه فرهنگی موجب می شود که برای یک مجوز سالها فعالین فرهنگی منتظر بمانند این قوانین دست و پا گیر جلوی تحول در ساختار فرهنگی را می گیرد.

صالحی امیری فقدان انسجام فرهنگی را از دیگر مشکلات عرصه فرهنگ دانست و بیان کرد: قوانین فرهنگی باید با اهداف آن در یک راستا حرکت کنند تا مدیریت فرهنگی با آهداف آن همسو و همگرا شود.

نگرش متولیان فرهنگ تغییر کند

وی ادامه داد: در فرهنگ عمومی عدم سرمایه گذاری موجب شده که نتوانیم توسعه فرهنگی پیدا کنیم ضروری است که نگرش متولیان فرهنگ تغییر کند تا ناهنجاری های اجتماعی همچون طلاق و بیماری ایذر در جامعه بیداد نکند زیرا همه چیز برای رسیدن به مطلوبیت نیازمند هزینه و زمان است.

این مقام مسئول با اشاره به بیاانات مقام معظم رهبری اضافه کرد: فقدان فرهنگ نابودی و نیستی را در جامعه به همراه دارد و خشنونت محصول ضعف و بی فرهنگی جامعه است.

وی افزود: در جامعه فرهنگی باید کرسی آزاد اندیشی وجود داشته باشد به طوری که اندیشه آزاد، زبان و قلم آزاد در فرهنگ قدم بر دارد در سرزمینی شور هیچ درختی سبز نخواهد شد به عبارت دیگر، بسترهای آزاد اندیشی با ظرفیت افزایش تحمل دیگران و گوش کافی برای شنیدن در یک چارچوب فرهنگی ایجاد می شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: شایسته است به جای هزینه، راه انداختن نمایشگاه های کتاب در پی این موضوع باشیم که تا چه میزان شاهد افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور بوده ایم برای نمونه معلمی شایسته تقدیر است که بتواند در ذهن و اخلاق دانش آموزان تاثیر به سزایی بگذارد.

صالحی امیری ادامه داد: درک لازم از نیازمندی های اقشار جامعه باید به شکل یک ضرورت شکل بگیرد تا هیچ فردی در این امر خود را مرجع فرهنگی معرفی نکند همچنین، به دلیل عدم درک لازم از ملزومات همواره محصولی را تولید می کنیم که مصرف کننده ای ندارد چون نیاز با انتخاب معنا پیدا نکرده است.

به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، عدم توجه به نهادهای مدنی و فرهنگی، عدم مرز بندی فرهنگی مشخص، عدم توجه به اصحاب فرهنگ و فقدان مرجعیت فرهنگ در جامعه از دیگر چالش های فرهنگی جامعه امروز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز