خبرگزاری کار ایران

سبزعلی، عضو هیات اجرایی خانه کارگر قزوین:

بازرسان کار نظارت موثری در محیط کاری داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۳۷۶

با توجه به انواع نقض موارد قانون کار در برخی محیط های صنعتی و تولیدی از سوی کارفرمایان متخلف، ضروری است بازرسان اداره کار نظارت موثری در محیط های کارگری داشته باشند.

رضا سبز علی، عضو هیات اجرایی خانه کارگر استان قزوین، گفت: با توجه به انواع نقض موارد قانون کار در برخی محیط‌های صنعتی و تولیدی از سوی کارفرمایان متخلف، ضروری است بازرسان اداره کار نظارت موثری در محیط‌های کارگری داشته باشند.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ سبزعلی افزود: در این چند سال گذشته هر میزان برای ضرورت تامین امنیت کارگران در محیط‌های تولیدی و صنعتی صحبت شد، اما مثل اینکه فریاد فعالان جامعه کارگری به گوش مسئولان نرسید.

وی با بیان این کنایه که این فریاد زدن‌ها منجر به باز شدن مشت کارگران و تشکلات کارگری برای کارفرمایان فرصت طلب شد، تصریح کرد: امروزه‌‌ همان امنیت نسبی که کارگران در گذشته نه چندان دور داشتند از دست رفت تا جائی که برخی سرمایه داران فرصت طلب حداکثر سوء استفاده را از فقدان امنیت در روابط کارگر و کارفرما می‌کنند.

این فعال کارگری کشور بیان کرد: فقدان امنیت شغلی کارگران بعضاً باعثاز هم پاشیدگی خانواد‌ها شد و هم اکنون بیکاران بخش صنعت و تازه وارده‌ها به بازار کار در سردرگمی هستند.

سبز علی در بخش دیگر سخنانش افزود: برخی سرمایه داران با دریافت وام‌های کلان به نام تولید و راه اندازی شرکت‌های در حال رکودشان با به کاربردن وام‌ها در حوزه واسطه‌گری و دلالی و… خود را واکسینه کردند.

وی ادامه داد: از طرفی کارگاه‌ها و شرکت‌های در حال کار و تولید در ارتباط با پرداخت حقوق و مزایای جاری کارگران به جای اجرای ماده ۴۱ تا ۴۴ قانون کار عملا بین ۳۰ تا ۶۰ درصد حقوق بدون مزایای ضمن کار به کارگران پرداخت می‌کنند.

این بازنشسته استان قزوین خاطرنشان ساخت: رنج آور‌تر اینکه برای به‌کارگیری کارگر برخی شرکت‌ها شرایط مختلفی دارند از جمله ۴ماه اول را حقوق نمی‌دهند و از ماه چهارم حقوق پرداخت می‌کنند و ۴ ماه همیشه طلب کارگر می‌ماند.

این عضو اسبق کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران ادامه داد: عدم ارایه سرویس و عدم پرداخت حق مسکن و خواربار و عدم پرداخت حق بیمه تا ۳ ماه همراه قرارداد و تسویه حساب سفید امضا از دیگر موارد اجحاف در حق کارگران است.

وی اعلام کرد: با این اوصاف، همین کارفرمایان فرصت طلب متاسفانه پس از ۳ تا ۴ ماه کارگران را اخراج می‌کنند و کارگر هم به اداره کار شکایت می‌کند تا به پول برسد زمان زیادی طول می‌کشد.

این فعال جامعه کارگری و بازنشستگی کشور اظهار کرد: قراردادهای بدون تاریخ، کار را به جائی رسانده که عملاً به در و دیوار اطلاعیه می‌زنند؛ کارگر به صورت تمام وقت با حقوق ۳۵۰هزار تومان جهت یک شرکت تولیدی مورد نیاز است و بدون ترس از قانون وقیحانه کارگران را مانند برده به کار می‌گیرند.

سبزعلی بیان کرد: برخی کارفرمایان سودجو تا آنجا پیش رفته‌اند که کارگران حادثه دیده قطع عضو شده تا زمانی که شاغل است جرأت شکایت ندارد.

وی ادامه داد: اینکه وضعیت بیمار صنعت تعطیلی شرکت‌ها خیل بیکاران و زندگی و معیشت آن‌ها را به عناوین مختلف می‌بلعد و برای آن‌ها بزه کاری، تکدی‌گری و شغل‌های کاذب را به ارمغان می‌آورد مسئولین امر که باید به فکر کارگران باشد مجریان قانون کار و تامین اجتماعی با راه‌های بازرسی که دارند باید نظارت بر اجرای قانون داشته باشند.

این فعال پیشکسوت کارگری تمام کسانی که در به وجود آمدن وضعیت فعلی کارگران و صنعت کشور سهمی دارند را به آیه شریفیه ۴۳ سوره مبارکه نور قرآن کریم توجه داد و افزود: مسئولین مواظب باشند به خاطر فریاد‌ها و ناله‌های کارگرانی که به خاطر عدم توجه دست اندرکاران دچار مشکلات و آشفتگی در زندگی شده‌اند گرفتار تگرگ‌ها و برق آسمانی نگردند و بدانند که خداوند در برخورد دانه‌های تگرگ به انسان‌ها هم دخیل است و سعی کنیم از کسانی نباشیم که هدف تگرگ قرار می‌گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز