خبرگزاری کار ایران

صفری، رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین:

۸۴ طرح کشاورزی در قزوین افتتاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۴۷۶

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۸۴ طرح کشاورزی با ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار و اشتغالزایی ۴۳۷ نفر در استان به بهره برداری می رسد.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۸۴ طرح کشاورزی با ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار و اشتغالزایی ۴۳۷ نفر در استان به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ محمد رضا صفری در نشست خبری که در محل باغستان برگزار شد افزود: در این هفته تعداد ۳۳ طرح در حوزه آب و خاک، ۲۱ طرح دام و طیور، ۸ طرح باغبانی، ۹ طرح زراعت، ۴ طرح صنایع کشاورزی، دو بخش ترویج کشاورزی، چهار مکانیزاسیون کشاورزی و سه طرح شیلات به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: برای اجرای این طرحها بیش از چهل میلیارد و ۵۴۷ میلیون ریال اعتبارات دولتی و ۴۵۳ میلیارد و ۲۷۷ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۲۳۷ میلیارد و ۳۵۴ میلیون ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است.

صفری تصریح کرد: با افتتاح طرح های یاد شده زمینه اشتغال ۴۳۷ نفر و ۶۴۱ خانوار در مناطق مختلف استان فراهم شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه با تشریح مهمترین برنامه های اجرا شده در بخش کشاورزی استان اظهار کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) امسال را بعنوان اقتصاد، فرهنگ با مدیریت جهادی نامگذاری کردند و ما هم تلاش می کنیم برنامه ها در این مسر هدایت و اجرایی شود بنابراین حضور مردم در عرصه اقتصاد و فرهنگ باید جهادی باشد.

صفری تصریح کرد: مهمترین شاخصه فرهنگ جهادی داشتن وحدت رویه در هدف است که برای رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ همه نهادهای اجرایی برای موفقیت باید با انسجام گام بردارند.

وی گفت: در چند روز گذشته بازدیدهایی توسط کارشناسان و اساتید دانشگاهی از فعالیت‌های کشاورزی دشت قزوین انجام شد که فصل جدیدی در معرفی توانمندی و مدل کشاورزی منطقه‌ای باز خواهد کرد که شاخصه حفاظت از اقتصاد کشاورزی است.

صفری بیان کرد: اساتید دانشگاه تربیت مدرس تهران پس از بازدید از بخش کشاورزی دشت قزوین پیشنهاد دادند چند واحد درسی در مقاطع ارشد و دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس را در دشت قزوین راه اندازی کنند که امیدواریم این بازدید فرصتی باشد تا دشت قزوین با ویژگی‌های جدیدتری به عنوان الگویی برای کمک به کشاورزی کشور در محافل علمی و دانشگاهی تبدیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: در چند سال گذشته تلاش شد رابطه نزدیکی با دانشگاه برقرار شود که دستاوردهای خوبی داشتیم و طرحهای خوبی با کمک دانشجویان به بهره برداری رسید که در این مسیر تلاش می کنیم چند واحد درسی با محوریت کشاورزی در مقطع دکتری به دشت قزوین اختصاص یابد که این دستاورد بسیار مناسبی برای استان خواهد بود.

صفری افزود: دشت قزوین ویژگی های منحصر بفردی دارد که می تواند الگویی شاخص در محافل دانشگاهی در بخش کشاورزی باشد که امیدواریم برنامه ریزی های انجام شده به سرانجام برسد.

وی یادآورشد: در حوزه صنایع تبدیلی ۲۰ فقره جواز تاسیس در بخش کشمش، برنج، بسته بندی، کودهای بیولوژیک و ۹ فقره پروانه بهره برداری در بخش بسته بندی کشاورزی، کشمش، تخم مرغ، واحد تولید خوراک دام و طیور صادر شده است.

صفری بیان کرد: در تولید ذرت در رتبه اول و دوم و در صنایع بسته بندی هم شاخص کشوری هستیم که با تولید سه هزار و ۴۰۰ تن ماهی سردآبی و گرم آبی و سه هزار تن ماهی قزل آلا در ۸۳ واحد رتبه خوبی داریم که پیش بینی ما تا پایان برنامه پنجم یک هزار و ۶۶۰ تن بود که تا پایان سال ۹۲ این میزان به دو هزار و ۹۵ تن رسید که این موفقیت با دو منظوره شدن استخرها بدست آمده است.

وی گفت: در بخش ماهی های گرمابی ۵۹ واحد فعال داریم که ۴۴۳ تن ماهی در آنها تولید می شود که در برنامه پنجم پیش بینی ۱۴۵ تن بود که به سه برابر افزایش یافته است و در پنج واحد پرورش استان سالانه ۱۵ تن ماهیان خاویاری تولید می شود.

صفری بیان کرد: ۱۴ واحد فعال در تولید بچه ماهی سردآبی داریم که سه میلیون و ۵۰۰ هزارتن تولید داشته اند که ماهیان زینتی هم ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه است که پیش بینی فقط ۹ میلیون تن بود که این افزایش قابل توجه است.

وی تصریح کرد: سرانه مصرف ماهی در استان قزوین در حال حاضر به ۵.۳ کیلوگرم رسیده که قبلا این میزان ۵۰۰ گرم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآورشد: افزایش راندمان انتقال آب با انجام لوله گذاری و آبرسانی در اولویت برنامه های سازمان بوده تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

صفری گفت: در طول سالهای ۸۴ تا ۸۶ فقط ۹ هکتار از اراضی استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار داشت اما امروز این میزان به ۳۵ هزار هکتار رسیده که در این زمینه بیش از دو میلیارد تومان هزینه شده است که امیدواریم امسال اعتبارات بیشتری در این حوزه دریافت کنیم.

وی افزود: در یک سال گذشته پروژه های مهمی در استان اجرا شده که یکپارچه سازی مدیریت مزرعه از آن جمله است که در شهرستان آوج الگوی یکپارچه سازی اراضی به وسعت ۷۰۰ هکتار با ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار به مرحله اجرا درآمده است.

صفری بیان کرد: زهکشی دشت قزوین از کارهای جهادی است که پس از ۴۰ سال در شرایط سختی عملیاتی شد و در سفر اول رئیس جمهور مصوب شد که هفت کیلومتر کانال آبرسانی، ۵۵ کیلومتر جاده بین مزارع با هفت میلیارد تومان اعتبار اجرا شد.

وی اضافه کرد: پس از پنج سال تلاش مستمرخوشبختانه ردیف بودجه مستقل دشت قزوین تصویب شد که امیدواریم تحول خوبی در دشت ایجاد کند که در صورت ایجاد شرکت آبیاری دشت قزوین و ساماندهی فعالیت تعاونی آب بران می‌توان کارهای موثری انجام داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآورشد: اگر بتوانیم ردیف اعتباری دشت قزوین را در برنامه ششم هم به طور مستمر مصوب کنیم اجرای طرح یکپارچگی منابع آب و خاک استان محقق خواهد شد که در سال گذشته اعتبارات تخصیصی زیر ۳۰ درصد بود که با همکاری استانداری به ۵۳ درصد افزایش یافت.

این مسئول اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ هزار بهره بردار کشاورزی در استان فعال هستند که با ایجاد شبکه های پایش و تهیه نقشه های هوایی اراضی زیر شبکه را شناسایی کرده ایم که امیدواریم شبکه آبیاری دشت قزوین به عنوان الگوی مدیریت منابع آبی مورد توجه قرار گرفته تا نیاز آبی استان به صورت هوشمند تامین شود.

وی افزود: در سال های ۹۱ و ۹۲ از محل صندوق توسعه ملی پروژه های متنوعی اجرا شد که ۱۳۶ میلیارد تومان اعتبار با معرفی ۹۵ طرح معرفی شد که این اعتبارات در سال گذشته برای اجرای ۱۱ طرح با شش میلیارد تومان بود.

صفری گفت: در سال جاری از مجموع ۴۵ میلیارد تومان سرمایه درگردش از محل صندوق توسعه ملی تاکنون ۸۰ درصد را جذب کرده ایم.

وی اضافه کرد: باغات انگور استان با محور تاکستان از شاخص های دیگری است که در سالهای ۸۸ و ۸۹ اولین باغ داربستی در استان راه اندازی شد که مشکل کم آبی در این حوزه را برطرف می کندکه داربستی شدن باغات انگور را با ۷۰ هکتار آغاز کرده ایم که امروز به دو هزار هکتار رسیده است.

این مسئول گفت: اگر بتوانیم اعتبارات لازم برای توسعه داربستی کردن باغات انگور را دریافت کنیم در مدت پنج سال آینده قادر خواهیم بود از محل صادرات کشمش و انگور میزان صادرات خود را چند برابر کنیم.

صفری تصریح کرد: دشت قزوین با وسعتی بالغ بر ۴۴۳ هزار هکتار گهواره تمدن و پایه گذار تمدن کشاورزی جهان تلقی می شود که باید از این منابع آب و خاک ارزشمند صیانت کنیم و آن را به آیندگان بسپاریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز