خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور:

احیای معماری اسلامی نیازمند همت مهندسان ایرانی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۹۵

مهندسان ساختمان می‌توانند با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و عقلی معماری اسلامی و هویت اسلامی و ایرانی در سیمای شهری را احیا کنند.

ایلنا: رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: احیای معماری اسلامی و حفظ هویت اسلامی و ایرانی در سیمای شهری نیازمند همت جمعی مهندسان است.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ حجت‌الاسلام محسن قرائتی در دهمین همایش شهر و سیمای شهری و پنجمین همایش ملی توسعه شهری با عنوان منظر تاریخی و فرهنگی شهر اسلامی که در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با حضور مسوولان استانی و کشوری برگزار شد، افزود: مهندسان ساختمان می‌توانند با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و عقلی معماری اسلامی و هویت اسلامی و ایرانی در سیمای شهری را احیا کنند.

وی با بیان اینکه یک سوم بودجه کشور در زمینه ساختمان هزینه می‌شود، گفت: عمر ساختمان در کشور ما ۴۰ سال است در حالی که در سایر کشور‌ها این عدد ۱۰سال است و ما هر ۴۰ سال یکبار یک سوم هزینه‌های کشور را بدون برنامه‌ریزی هدر می‌دهیم.

قرائتی بیان کرد: برای توسعه شهرهای اسلامی یک همت جمعی بین مهندسان نیاز است و در این مهم وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر به چشم می‌خورد.

این مقام مسوول با اظهار اینکه تاکنون برای پر رنگ کردن وحدت حوزه و دانشگاه اقدام خاصی انجام نشده است، گفت: مهندسان کشور ما باید بدانند ماهیت مسکن در کشور ما با ماهیت مسکن در سایر کشور‌ها متفاوت است چراکه دین ما دین جامعی است.

وی افزود: موضوع ساختمان فقط ساخت و ساز نیست که مهندسان به دنبال آن باشند بلکه باید مهندسان به دنبال ایده‌های نو باشند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد: مهندسان ایرانی نباید تابع مهندسان سایر کشور‌ها باشند بلکه خودشان باید با هویت اسلامی کارهای خود را دنبال کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه مهندسان باید ساخت و ساز‌ها را مطابق با فرهنگ و آموزه‌های دینی انجام دهند، گفت: مهندسان باید در ساخت‌ و سازهای ساختمانی نیز هدفمند عمل کنند و در ساخت هر مسکن و مرکزی دستورات الهی را به‌کار گیرند و از تقلید کردن معماری‌های غربی دوری کنند.

قرائتی افزود: باید تولید علم در کشور توسط مهندسان با هویت ایرانی و اسلامی باشد چراکه مهندسان کشور ما دارای استعتدادهای زیادی هستند اما در برخی مواقع جسارت بیان آن را ندارند.

این مقام مسوول گفت: مهندسان ساختمان باید در مهندسی خود آرامش را برای مردم ایجاد کنند و در این زمینه الگوساز باشند نه اینکه الگوپذیر باشند.

وی گفت: چرا شهرهای اسلامی ما دارای سیمای اسلامی و فضاهای اسلامی نیستند و همچنین چرا در شهرهای اسلامی ما نماز جمعه‌های باشکوهی برگزار نمی‌شود.

این مقام مسوول گفت: ما در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما نتوانستیم از این پیشرفت‌ها استفاده درست کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: با برگزاری همایش، سمینار و به‌کار بردن کاشی با نقوش اسلامی نمی‌توان اثر ماندگاری را در معماری اسلامی خلق کرد بلکه باید مهندسان برای احیای هویت اسلامی از ابتکارهای نو استفاده کنند.

قرائتی بیان کرد: ارتباط با سازمان‌های بین‌الملل خوب است ولی ما باید حرف‌های آنان را یاد بگیریم و بدانیم آن‌ها چه چیزی برای گفتن دارند ولی نباید از آن‌ها تأسی بگیریم چرا که ما با تکیه بر اصول و باورهای خودمان بهتر از آنان می‌توانیم عمل کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز