خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان عنوان کرد؛

مطالعات مرمت مسجد جامع قزوین نگاهی نو به سازه‌های بناهای تاریخی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۷۵۳

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: اجرای نتایج مطالعات استحکام‌بخشی و مرمت گنبدخانه و ایوان جنوبی مسجد جامع عتیق این امکان را فراهم می‌کند که با نگاهی نو به سازه‌های بناهای تاریخی بتوانیم مستندنگاری درستی مطابق با استانداردهای جهانی در نظام مراقبت و پایش از آثار تاریخی انجام دهیم.

به گزارش ایلنا، علیرضا خزائلی با اشاره به پیشینه ساخت مسجد جامع عتیق گفت: معمار قدیمی مسجد جامع عتیق قزوین مقیاسی را برای خود انتخاب کرده که مطمئنا این مقیاس متر و کیلوگرم امروزی نبوده و ما امروز با توجه به علم مهندسی سازه، تکنولوژی و نرم افزارهای جدید ناچاریم که این حجم و توده را با متر و کیلوگرم اندازه گیری کرده و با مهندسی امروز آن را تحلیل کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین افزود: این اتفاق در دنیا متداول است و در غرب هم که ما علم و دانش مرمت را از آن‌ها فرا گرفته‌ایم با این رویکرد اقدام‌های گذشتگان خود در آثار و بناهای تاریخی را اندازه می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ورود ما از سه سال قبل به پروژه مطالعات مرمت و استحکام‌بخشی مسجد جامع عتیق بسیار علمی و روشمند بوده است، ادامه داد: ضمن اینکه قبل از هرگونه اقدام اجرایی در خصوص این پروژه، گزارش مطالعات را در اختیار متخصصین قرار می‌دهیم تا با جزئیات مطالعه و نقد و پرسش‌های مربوطه را مطرح کنند و تیم اجرایی بتواند تحلیل دقیقی از ایده‌ها و نظریات داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز