خبرگزاری کار ایران

محاسبه تورم سال قبل برای مزد سال بعد؛

کریمی: مزد کارگران هر سال به دنبال تورم می‌دود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۲۶

چکیده: مزد کارگران در اسفندماه برای سال آینده تعیین می‌شود و تورم سال جدید هیچگاه در دستمزد لحاظ نمی‌شود. به این ترتیب مزد کارگران برای سال جدید مطابق تورم سال جدید محاسبه نمی‌شود و کارگران همواره باید به دنبال تورم بدوند.

یک فعال کارگری در قزوین معتقد است تنها راه جلوگیری از وخیم‌تر شدن شرایط معیشتی خانواده‌های کارگری، افزایش حقوق متناسب با پیشبینی تورم سال اجرای مصوبه مزدی است.

«عید علی کریمی» دبیر خانه کارگر قزوین در گفتگو با ایلنا با اشاره به اینکه از هم‌اکنون، در آستانه تصویب مزد سال آینده تورم سال ۹۳ توسط مراجع رسمی پیش‌بینی شده است، گفت: مزد کارگران در اسفندماه برای سال آینده تعیین می‌شود و تورم سال جدید هیچگاه در دستمزد لحاظ نمی‌شود. به این ترتیب مزد کارگران برای سال جدید مطابق تورم سال جدید محاسبه نمی‌شود و کارگران همواره باید به دنبال تورم بدوند.

این فعال کارگری تاکید کرد: باید برای ثابت نگه داشتن وضع معیشت حقوق بگیران، افزایش حقوق آنان را متناسب با افزایش نرخ تورم‌‌‌ همان سال در نظر بگیرد‌، چرا که با افزایش حداقل حقوق کارگران با تورم سال قبل، قدرت خرید آن‌ها روز به روز کاهش می‌یابد.

کریمی افزود: بر اساس گزارش کمیته تلفیق مجلس شورای اسلامی، میانگین افزایش تورم در سال ۹۳،۳۵ درصد خواهد بود، در اینصورت شورای عالی کار باید طرحی را برای افزایش دستمزد در دست تهیه داشته باشد که براساس آن، حداقل مزد کارگران برای سال آینده مطابق تورم همان سال افزایش یابد.

به گفته این فعال کارگری، در چند سال گذشته، نوسانات بازار ارز، افزایش قمیت کالاهای اساسی و همچنین کاهش میزان تولید در کشور، مشکلات اساسی را در سفره کارگران بوجود آورده است که می‌توان در این راستا به کاهش ۶۰ درصدی قدرت خرید کارگران کشور بویژه در سال ۹۱ اشاره کرد.

او اضافه کرد: این در حالیست پایین بودن دستمزد نیروی مولد اجتماع، علاوه بر کاهش قدرت خرید خانوار کارگری، تاثیرات بسزایی را در میزان و کیفیت تولید داخلی و در نهایت اقتصاد کشور به همراه دارد.

کریمی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه باید شرایطی فراهم شود که با اصلاح نظام پولی و مالی کشور خالص در آمد کارگران افزایش یابد، اظهار داشت: دولت منتخب کارگران می‌تواند قبل از پایان سال، به برخی شعارهای انتخاباتی خود در زمینه افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر اساس تورم جامه عمل بپوشاند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز