خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی استان:

غربالگری آلزایمر از ابتدای بهمن در قزوین آغاز می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۴۶۲

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح غربالگری آلزایمر به صورت رایگان از ابتدای بهمن ماه با محوریت استان‌های قزوین و یزد در کشور اجرا می‌شود و 32 هزار نفر در استان غربالگری خواهند شد.

به گزارش ایلنا، علی دهباشی‌پور گفت: معاونت پیشگیری ستاد بهزیستی کشور تصمیم گرفته که طرح شناسایی اختلالات شناختی دمانس در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال را در دو استان یزد و قزوین بصورت پایلوت اجرا کند.

مدیرل بهزیستی استان قزوین افزود: این طرح با اهداف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس، عوامل خطر ساز، علائم هشدار دهنده، برآورد شیوع دمانس و غربالگری زودهنگام و تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام توانبخشی در افراد تحت ریسک و شناسایی شده در طول طرح انجام می‌گیرد.

 وی گفت: جهت اجرای این طرح باید افرادی با رشته‌های پزشک عمومی، پرستار و روانشناس ابتدا در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و سپس در مراکز مشخص شده مستقر شوند و افراد ۶۰ تا ۷۵ ساله که از طریق فراخوان و آگاهسازی مطلع شده‌اند به این مراکز مراجعه کنند.

این مسئول عنوان کرد: جهت تعیین ریسک، آلزایمر بررسی و در صورت وجود خطر به مرحله دوم که پزشک متخصص است ارجاع داده می‌شوند.

دهباشی پور افزود: این طرح از ابتدای بهمن ماه شروع می‌شود که پایگاه‌های غربال در تمام استان فعال بوده و در مناطق روستایی به صورت سیار انجام می‌شود.

وی گفت: جمعیت تحت پوشش طرح افراد ۶۰ تا ۷۵ سال خواهند بود که بر اساس آمار اخذ شده ۸۲ هزار و ۷۲۲ نفر در استان قزوین در این گروه سنی هستند و برش تعیین شده در این طرح پوشش ۴۰ درصدی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز