خبرگزاری کار ایران

مدیرگروه بیماری‌های واگیر علوم پزشکی:

سه مورد از مبادی قزوین از نظر وجود پشه آئدس پایش می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۴۹۸

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: طبق مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان سه مورد از مبادی مهم استان از جمله گمرک البرز، پایانه باربری بوئین زهرا و خط راه آهن برای جلوگیری از ورود تخم پشه آئدس رصد و پایش می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، صفر فیض اللهی با اشاره به خطر پشه‌های آئدس گفت: پشه‌های مهاجم آئدس جزء ناقلینی هستند که بیماری‌های مختلفی را به انسان منتقل می‌کنند و 130 کشور دنیا از جمله کشورهای جنوب شرقی آسیا با آن درگیر هستند و در کشور ما هم در سال 98 در بندر لنگه و در سال 1400 در بندرعباس مشاهده شد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: تخم این پشه‌ها نسبت به تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم هستند و مکان‌های مختلفی مانند زباله‌های به جا مانده، ظروف یک مصرف و لاستیک‌های کهنه محل‌هایی مناسب برای رشد این لاروها و تبدیل شدن به پشه است و از این رو بهترین راه مقابله با این پشه‌ها پیشگیری و بهسازی محیط است در غیر این صورت می‌تواند تهدیدی جدی برای ما باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بندرعباس و بندر لنگه دو بندر مهم تجاری هستند، بارهای منتقل شده در آن می‌تواند عاملی برای انتقال تخم پشه‌ها باشد.

این مسئول ادامه داد: در گمرک البرز از دو سال پیش با امکاناتی که در نظر گرفته شده، تله گذاری انجام می‌شود و تا کنون موردی از تخم این پشه‌ها مشاهده نشده است.

فیض اللهی یادآور شد: در حال حاضر در استان از نظر ابتلا به این بیماری جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که هنوز تخم این پشه‌ها در استان مشاهده نشده، در هر صورت بهترین راه انجام اقدامات پیشگیرانه برای عدم حضور این پشه‌ها و در درجه بعد قرار نگرفتن در معرض گزش است.

وی عنوان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با ورود این پشه به استان نقش تعریف شده دارند، عموم مردم هم با افزایش دانش نسبت به این موضوع می‌توانند با رعایت نکات ساده اقدامات پیشگیرانه داشته باشند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به بیماری‌هایی که با این پشه منتقل می‌شود، گفت: پشه، مهم‌ترین علت چرخه انتقال با گزش است و بیماری‌هایی مانند تب زرد و زیکا باشد و تب، خارش، حساسیت پوستی و درد از جمله علایی هستند که پس از گزش امکان قابل مشاهده است.

وی گفت: احتمال انتقال بیماری به مسافرانی که از کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند وجود دارد و ممکن است علایم بیماری چند روز بعد از مسافرت در آن‌ها دیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز