خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان:

مبارزه با آفت گندم و جو در سطح استان قزوین آغاز شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۴۱۵۴

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: هزار و ۴۵۰ هکتار از مزارع گندم و جو بر علیه آفت سمپاشی شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، یوسف درخشان با اعلام این خبر گفت: ۱۳۰ شبکه مراقبت متشکل از کارشناسان مراکز دهستانها، شهرستان‌ها و ستاد استان رصد و پایش ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو را برای تعیین بهترین زمان سمپاشی برعلیه سن غلات که از منطقه به منطقه و حتی مزرعه به مزرعه می‌تواند متفاوت باشد برعهده دارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: از ابتدای شروع مبارزه با این آفت تاکنون هزار و ۴۵۰ هکتار از مزارع گندم و جو بر علیه این آفت سمپاشی شده است.

درخشان با بیان اینکه سن غلات از آفات مهم در مزارع گندم و جو محسوب می‌شود، اظهار کرد: در شرایط طغیانی و فقدان کنترل، این آفت می‌تواند تا ۱۰۰ درصد به مزارع گندم و جو خسارت وارد کند.

درخشان تصریح کرد: خسارت کمیّ این آفت مربوط به سن مادری و خسارت کیفی آن مربوط به پوره است که خوشبختانه طی سه سال اخیر میزان خسارت و سن زدگی گندم تولیدی استان بر اساس گزارش اداره کل غله به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته و به طور میانگین ۳۵ صدم درصد بوده است.

وی افزود: میزان سن‌زدگی بالای ۲ درصد، کیفیت و خاصیت نانوایی گندم را به شدت کاهش می‌دهد.

درخشان یادآور شد: ریزش سن مادری از اماکن کوهستانی با گرم شدن هوا از ۱۲ فروردین ماه از شهرستان بوئین‌زهرا آغاز و به تدریج در بقیه شهرستان‌ها به جز شهرستان آوج انجام شد.

وی بیان کرد: عملیات مبارزه نیز از ۲۲ فروردین در مزارع کشاورزی استان آغاز شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: بهترین زمان سمپاشی تا قبل از تخم‌ریزی سن‌ها است بنابراین پیش‌بینی می‌شود عملیات مبارزه تا ۵ اردیبهشت ماه ادامه و سطح مبارزه تا ۳۵ هزار هکتار در مرحله مادری افزایش یابد.

درخشان خاطرنشان کرد: بعد از تفریخ تخم‌های سن و در مرحله سن۲پورگی سمپاشی مزارع دوباره آغاز می‌شود و در مرحله پوره نیز که تا ۱۰ خرداد ادامه خواهد یافت پیش بینی مبارزه در مرحله پوره سن در سطح ۷۰ هزار هکتار است.

وی پیش‌بینی کرد: مبارزه با آفت سن در مزارع کشاورزی استان در سطح ۱۰۵ هزار هکتار انجام شود.

درخشان یادآور شد: سطح مبارزه با سن استان درسال گذشته در سطح ۱۰۲ هزار هکتار بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گفت: سطح زیر کشت غلات استان در سال زراعی۱۴۰۰-۱۳۹۹ نزدیک به ۲۰۰هزار هکتار است که ۱۶۲ هزار هکتار آن مربوط به گندم آبی و دیم و ۳۸ هزار هکتار آن مربوط به جو است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز