خبرگزاری کار ایران

محمود یاوری: محصص برای ریاست کمیته فنی مناسب نیست/ تصمیمات از جای دیگر به کمیته فنی دیکته می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۵۳۷

پیشکسوت فوتبال ایران نظراتی جالب در خصوص انتخاب پرویز مظلومی به عنوان سرمربی تیم جوانان ایران دارد.

به گزارش ایلنا، محمود یاوری یکی از باسابقه‌ترین مربیان فوتبال ایران در عرصه مربیگری تیم‌های باشگاهی و حتی تیم ملی است؛ مردی که حتی سابقه کار در کمیته فنی فدراسیون را داشته و به قولی نزدیک به چند دهه در فوتبال ایران حضور داشته است. به بهانه همین تجربه به سراغ یاوری رفتیم تا نظرات پیر فوتبال ایران را در خصوص انتخاب اخیر پرویز مظلومی به‌عنوان سرمربی تیم جوانان ایران و بعضی از موارد دیگر فوتبال کشورمان جویا شویم. صحبت‌های یاوری در نوع خود جالب توجه بود و البته می‌تواند پرده از برخی مشکلات بردارد.

 

 

به‌عنوان شخصی که سابقه فعالیت در کمیته فنی را داشته‌اید، در خصوص انتخاب اخیر پرویز مظلومی از سوی کمیته فنی به‌عنوان سرمربی تیم جوانان چه نظری دارید؟

پرویز مظلومی سابقه چندین‌ساله در مربیگری دارد و فردی باتجربه در فوتبال ما محسوب می‌شود، به همین دلیل و به‌لحاظ سابقه‌ای که آقای مظلومی دارد من فکر می‌کنم بهتر بود از آقای مظلومی به‌عنوان مشاور و یا مدیر فنی استفاده می‌شد. فکر می‌کنم سرمربی یک تیم باید از اعضای مؤثر داخل زمین باشد و فردی باتجربه مثل مظلومی کنار زمین روی توپ بنشیند و عملکرد تیم و بازیکنان را زیر نظر بگیرد.

یعنی معتقدید انتخاب سرمربی تیم جوانان درست نبوده؟

 من فکر می‌کنم این انتخاب بیشتر احترام به سوابق مربیگری آقای مظلومی بوده و این موضوع را به همه موارد دیگر اصلح دانسته‌اند.

پس به اعتقاد شما کمیته فنی انتخاب اشتباهی انجام داده.

من معتقدم باید در کمیته فنی رنسانسی انجام بپذیرد. خودم سه‌مرتبه در کمیته فنی کار کردم و به‌عنوان فردی که مدت‌ها در کمیته فنی تجربه داشته حرف می‌زنم و کاملاً به همه موارد آشنایی دارم. من بعد از مدت‌ها تجربه کار در کمیته فنی از آنجا بیرون آمدم و استعفا دادم، اما متأسفانه هیچ‌کس نپرسید چرا از این کمیته بیرون رفتم و خودم را کنار کشیدم.

چرا کنار کشیدید؟

آنجا فضایی برای تصمیم‌گیری وجود داشت که اصلح ندیدم و متأسفانه دیدم تصمیمات عجولانه بود و به شکل خوبی صورت نمی‌گرفت. تصمیمات از بیرون گرفته می‌شد و در کمیته فنی فقط به تصویب می‌رسید.

اما شاید گروهی معتقد باشند که مربی باتجربه می‌تواند در تیم ملی بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد.

به همین دلیل است که معتقدم با توجه به تجربه بالای مظلومی، باید از ایشان به‌عنوان یکی از اعضای اتاق فکر استفاده شود، چون ایشان قطعاً در این سمت کارآیی بیشتری خواهند داشت و مثمرثمر واقع می‌شوند تا اینکه به‌عنوان سرمربی فعالیت کنند.

به نظر می‌رسد شما از کمیته فنی اطلاعات خیلی خوبی دارید و همین باعث شده انتقادهای‌تان هم منطقی باشد.

حرف من این است بررسی کنید چرا نفراتی مانند دکتر احسانی و یا دکتر خبیری عطای کار را به لقایش در کمیته فنی بخشیدند و از سمت خود استعفا دادند؟

یکی از نفراتی که حقش هم در تیم‌های پایه و حتی تیم جوانان نادیده گرفته شد، به نظر برادرتان محمد یاوری بود که سابقه سرمربیگری در تیم‌های ملی پایه را داشته.

بله، برادر من و چند مربی دیگر خیلی از انتخاب‌های اخیر لطمه خوردند و البته من در این خصوص با آقای معینی هم بحث داشتم. فدراسیون و کمیته فنی باید از نظرات من و امثال من در تصمیم‌گیری‌های‌شان استفاده کند؛ نکته‌ای که متأسفانه اصلاً در فوتبال ما و تصمیم‌گیری‌ها دیده نمی‌شود. الان هم در فوتبال‌مان مربیانی مانند محسن عاشوری داریم که تجربیات بسیار خوبی دارند و یا بسیار پخته هستند، اما به چنین مربیانی که در زمان بازیگری جزو بهترین‌ها بوده و بهترین کلاس‌های مربیگری را گذرانده و در چند تیم مختلف کار کرده‌اند هیچ فرصتی برای مربیگری در تیم‌های پایه داده نمی‌شود. من هم چهار دوره در تیم جوانان کار کردم. دو دوره را دستیار آقای مهاجرانی بودم و دو دوره به‌عنوان سرمربی در تیم جوانان فعالیت داشتم و به قولی با فونداسیون و پایه‌ای قوی در تیم ملی بزرگسالان هم مشغول فعالیت مربیگری شدم. از همین‌رو هم هست که می‌گویم من و امثال من که سال‌ها در فوتبال ایران بودیم باید در رأس تصمیم‌گیری‌ها باشیم و از تجربه ما به شکل بهتری استفاده شود.

گویا حرف‌های شما ابعاد زیادی دارد و خیلی از مسائل را دربر می‌گیرد.

دقیقاً. ما باید به آموزش مربیان‌مان خیلی توجه کنیم و تا می‌توانیم مدرس به فوتبال‌مان بیاوریم. زمانی ما در این امر سرآمد بودیم و در آسیا زبانزد که کلاس‌های آموزشی زیادی را برگزار می‌کردیم اما شاهدیم این امر دیگر رخ نمی‌دهد.

البته در حال حاضر فردی مانند آقای نبی در رأس فدراسیون حضور دارند که فردی کاملاً فوتبالی و مدیری کاربلد هستند.

آقای نبی فردی مطلع و آگاه هستند که تفکرات فوتبالی بسیار درستی دارند، اما من معتقدم تصمیم اخیر به‌گونه‌ای است که اگر تصویب نبی نباشد احتمالاً ایشان را در این زمینه قانع کرده‌اند. البته شاید آقای مظلومی حوصله‌‌اش سر رفته و نیاز به سرگرمی داشته که سمت سرمربیگری تیم جوانان را تقبل کرده است. آقای پورموسوی به‌عنوان سرمربی تیم جوانان بسیار خوب کار کرد اما به ایشان پول نمی‌دهیم و امکانات برایش مهیا نمی‌سازیم تا این مربی شایسته کناره‌گیری کند.

شما خودتان در زمان مربیگری در تیم جوانان پول می‌گرفتید؟

من 8 دوره مربی تیم ملی بودم اما یک ریال هم بابت مربیگری دریافت نکردم اما همیشه روی اختیاراتم تأکید زیادی داشتم و این نکته برایم اهمیت بالایی داشت.

به نظر شما با رئیس کمیته فنی و تصمیمات ایشان موافق نیستید؟

آقای محصص به‌عنوان رئیس کمیته فنی و توسعه فوتبال، در بخش دومش یعنی توسعه فوتبال می‌تواند موفق عمل کند اما در بخش ریاست این کمیته باید فردی مانند فریدون معینی فعالیت داشته باشد؛ فردی که طبق اساسنامه هم باید بازیکن یا کاپیتان یا سرمربی تیم ملی بوده و در این عرصه فعالیت داشته باشد. آقای محصص هم به‌عنوان مدرس بسیار خوب است و مورد تأیید فیفا و ای‌اف‌سی هم قرار دارد اما برای ریاست کمیته فنی مناسب نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز