خبرگزاری کار ایران

دغدغه‌های ۱۶گانه جام شانزدهم(۱)؛

گروه نخست؛ فینال زودرس در ملبورن؛ عزم گانگوروها برای فتح نخستین جام

کد خبر : ۲۳۴۷۷۶

استرالیا، کره جنوبی، عمان و کویت تیم‌های حاضر در گروه نخست جام ملت‌ها را تشکیل می‌دهند. بدون شک میزبان و کره‌جنوبی شانس‌های اصلی صعود از این گروه‌اند و مصاف این دو تیم را باید فینال زودرس آسیا دانست.

شانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از فردا ۱۹ دی‌ماه با دیدار استرالیا و کویت در وزرشگاه ملبورن رکتانگلار آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این دوره از رقابت‌ها ۱۶ تیم با عبور از مرحله گروهی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. این گزارش به بررسی تیم‌های حاضر در گروه نخست این رقابت‌ها اختصاص دارد. استرالیا، کره جنوبی، عمان و کویت تیم‌های حاضر در گروه نخست جام ملت‌های ۲۰۱۵ را تشکیل می‌دهند. بدون شک میزبان و کره‌جنوبی شانس‌های اصلی صعود از این گروه‌اند و مصاف این دو تیم را باید فینال زودرس آسیا دانست. البته تیم‌های عرب حاضر در گروه نخست هم رقبای آسانی برای استرالیا و کره‌جنوبی نیستند.

استرالیا؛ زمانی برای فراموشی جام ۲۰۱۴
استرالیا که دوره پیش تا یک قدمی فتح جام ملت‌های قاره کهن هم پیش رفت، در فینال مغلوب ژاپن شد تا جام پانزدهم به سرزمین آفتاب تابان برود. «ساکروس» در حالی سومین حضورش در جام ملت‌های قاره پهناور را تجربه می‌کند که به دلیل میزبانی، شانس زیادی برای نخستین قهرمانی آسیایی‌اش متصور است.

علاوه بر این، شکست برابر هلند، اسپانیا و شیلی، این تیم را به ضعیف‌‎ترین نماینده آسیا در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تبدیل کرد. حالا استرالیایی‌ها می‌خواهند با کسب جام شانزدهم در آسیا، ناکامی جام جهانی را هم به دست فراموشی بسپارند. آنگه پوستکوگلو، سرمربی استرالیا مدتی پیش فهرست بازیکنان دعوت شده به اردوی این تیم را اعلام کرد که بین آن‌ها نام بازیکنان جوانی مانند برد اسمیت، کریس هرد، ترنت ساینسبری هم به چشم می‌خورد که تجربه حضور در تیم ملی را ندارند.

البته پوستکوگلو در کنار این جوانان نتوانسته از نام تیم کیهیل، بازیکن کهنه‌کار نیویورک ردبول هم بگذرد. کیهیل با ۳۱ گل، رکورد گلزنی برای تیم ملی کشورش را هم در کارنامه‌ دارد و شاید در غیاب لوکاس نیل که نامی از او در فهرست بازیکنان دعوت شده به اردوی استرالیا دیده نمی‌شود، کاپیتانی میزبان جام ملت‌ها را هم برعهده بگیرد. استرالیا طبق معمول درون دروازه هم مشکلی ندارد و پس از حضور سنگربانان سرشناسی مانند مارک بوسنیچ و مارک شوارتزر، حالا نوبت به رقابت مت رایان، مرد شماره یک بروخه و میچل لانگراک ذخیره‌ مطمئن رومن وایدن فلر در بروسیا دورتموند، رسیده است.

حضور رابی کروسه، مایل جدیناک و کریس هرد که به ترتیب در خط میانی بایرلورکوزن، کریستاس پالاس و استون ویلا بازی می‌کنند می‌تواند زوج خوبی را در میانه میدان نایب قهرمان آسیا تشکیل دهد. بازی گرفتن از جیسون دیویدسون، مدافع سرسخت وست‌بروم در خط دفاعی استرالیا می‌تواند صلابت ویژه‌ای به دژ میزبان ببخشد.

به احتمال زیاد پوستوکوگلو از برد اسمیت جوان که سابقه بازی در لیورپول را دارد، هم در خط دفاعی‌اش استفاده می‌کند و شاید ترنت ساینسبری دیگر مدافع جوانی که بازی‌های درخشانی برای تیم زیر ۲۰ ساله‌های استرالیا به نمایش گذاشته گزینه دیگر سرمربی این تیم برای حضور در خط دفاعی باشد. احتمالاً نمایش ضعیف خط دفاعی استرالیا و دریافت ۹ گل در مرحله گروه جام جهانی، دلیل اصلی جوانگرای پوستوکوگلو در این منطقه از زمین است. به هرحال تفکرات دفاعی سرمربی استرالیا در مرحله مقدماتی و برابر کره‌جنوبی، ‌ محک جدی می‌خورد.

کره‌جنوبی؛ ناکامان همیشگی درپی طلسم شکنی
از آخرین قهرمانی کره‌ جنوبی در جام ملت‌های ‌آسیا ۵۵ سال می‌گذرد و کره‌ای‌ها حالا با گذشت بیش از نیم قرن در پی کسب سکوی نخست آسیا هستند. این تیم همواره از مدعیان قهرمانی جام ملت‌های قاره کهن به شمار می‌آید. این تیم هم که به عنوانی یکی از نمایندگان آسیا در جام جهانی ۲۰۲۴ حاضر شده بود، نتوانست نتایج قابل قبولی بگیرد. اوج ناکامی ببرهای آسیا برابر الجزایر و جایی که برابر نماینده آفریقا تن به شکست سنگین ۴ بر ۲ دادند، رقم خورد.

کره‌ای ها به لطف کسب مقام سوم دوره پیشین جام ملت‌های آ‌سیا از حضور در مرحله مقدماتی جام شانزدهم معاف شدند. اولی اشتیلیکه هرچند صعود تیمش را به دور دوم جام ملت‌ها محتمل می‎‌بیند اما با توجه به راه همواری که کره‌ تا نیمه نهایی دارد، در اندیشه بریدن نوار ناکامی‌های کره در کسب جام ملت‌های آسیاست. کره در صورتی که حتی به عنوان تیم دوم گروهش راهی مرحله بعدی شود، باید به مصاف تیم‌ نخست گروه B جایی که ازبکستان، عربستان، چین و کره‌شمالی حضور دارند، برود.

به احتمال زیاد جونگ سونگ ریونگ شماره یک کره را می‌پوشد. دروازه‌بانی که عضو سوون سامسونگ است و می‌‎تواند خیال اشتیلیکه را از سنگر تیمش راحت کند. کیم سئونگ گیو سنگربان اولسان هیوندای هم برای حضور در ترکیب ثابت تلاش می‌کند اما بعید است اشتیلیکه او را جانشین سونگ ریونگ کند.

کیم چانگ سو، مدافع با تجربه کره، یکی از گزینه‌های جدی حضور در ترکیب این تیم است. جایی که کیم یوک گوون مدافع گوانژو که با این تیم لیگ قهرمانان قاره آسیا را فتح کرد و یان سوک یونگ، بازیکن کوئینزپارک رنجرز انگلستان همراه هوانگ سئوک هو مدافع سانفریس هیروشیما و هون جئونگ هو، بازیکن آگزبورگ ترکیب نسبتاً‌ جوانی برای خط دفاعی کره‌جنوبی به حساب می‌آیند. البته به نظر می‌رسد کواک تائه هوی، مدافع کهنه‌کار و ۳۳ ساله الهلال هم از مسافران استرالیا باشد. هر چند هوی سال‌های آخرش را در مستطیل سبز سپری می‌کند، اما بدون شک تجربه او می‌تواند در دیدارهای دشوار پیش روی کره، عصای دست کادر فنی این تیم باشد.

حضور سون هئونگ مین، که با ۲۲ سال سن در بایرلورکوزن توپ می‌زند، کنار کاپیتان کو جا چئول، هافبک نام آشنای ولسفبورگ، می‌تواند خط میانی کره را به نقطه اتکا این تیم بدل کند. ضمن اینکه نباید این میان نام پارک جو هو، هافبک دفاعی ماینتس را هم فراموش کرد.

خط ‌آتش کره‌جنوبی هم با حضور جی دونگ وون، مهاجم آگزبورگ و پارک چو یونگ، مهاجم سرشناس کره‌‌ای‌ها که سابقه بازی در تیم‌هایی مانند موناکو، آرسنال و سلتاویگو را در کارنامه‌اش دارد، می‌تواند دروازه هر تیمی را در آسیا فرو بریزد. نکته جالب اینکه کره‌جنوبی این بار در صورت صعود مانند ۵ دوره گذشته با تیم ملی کشورمان روبرو نمی‌شود.

عمان؛ کسب تجربه یا خلق شگفتی؟
روی کاغذ هیچ کس شانسی برای صعود عمان به دور دوم جام ملت‌ها متصور نیست. آن‌ها در گروه اول انتخابی این جام، جایی که سوریه، ‌ اردن و سنگاپور حضور داشتند، به عنوان تیم نخست و بالاتر از اردن رهسپار استرالیا شدند. عمانی‌ها سوریه و سنگاپور را در دو بازی رفت و برگشت شکست دادند و با کسب دو تساوی برابر اردن، با ۱۴ امتیاز، صدرنشین گروه نخست مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا نام گرفتند.

پل لوگان، ‌ سرمربی عمان هم به خوبی می‌داند برابر کره جنوبی و میزبان کار بسیار دشواری دارد. فوتبال عمان هم به سان دیگر کشورهای عربی، فوتبالی ایستاست و قطعاْ برابر کره‌ای‌های سرعتی، مشکلات فراوانی خواهد داشت. از طرف دیگر، صرف نظر از امتیاز میزبانی استرالیا، فوتبال شبه انگلیسی این تیم هم قطعاً روز سختی را برای شاگردان لوگان رقم می‌زند.

عمانی‌ها چند هفته پیش مقام چهارم جام خلیج فارس را به دست آوردند. جامی که مهم‌ترین رویداد فوتبالی آسیا، پیش از آغاز جام ملت‌های این قاره است. شاگردان لوگان که در گروه دوم این رقابت‌ها با عراق، کویت و امارات متحده عربی هم‌گروه شده بودند. پس از تساوی برابر عراق و امارات، مدافع عنوان قهرمانی جام خلیج فارس، در بازی سوم با نتیجه ۵ بر صفر و هت‌تریک سعید سالم الرزیقی، ‌ کویت را در هم کوبیدند تا به لطف تفاضل گل، بالاتر از امارات بایستند و به عنوان سرگروه روانه نیمه‌نهایی صعود کنند. جایی که با نتیجه ۳ بردو مغلوب قطر شدند.

عمانی‌ها در دیدار رده‌بندی هم با تک گل مبخوط، ‌ مغلوب امارات شدند اما این رقابت‌ها تبدیل به دیدارهای تدارکاتی بسیار سودمندی برای ملی‌پوشان عمان شد. به ویژه اینکه کسب برتری با ۵ گل برابر کویت، بار روانی سنگینی برای این هم‌گروه عمان در پی دارد.

علی الحبسی شاید تک ستاره عمان در آسمان استرالیا باشد. دروازه‌‎بان سرشناس ویگان اتلتیک که سابقه بازی در بولتون انگلستان را هم دارد. بدون شک سد محکمی مقابل مهاجمان‌ میزبان، کره جنوبی و حتی کویت خواهد بود. الحبسی حالا یکی از بازیکنان سرشناس قاره کهن به شمار می‌آید و حضور او، صرف نظر از ارزش‌های فنی، وزنه روحی مناسبی برای شاگردان لوگان به حساب می‌آید.

حضور محمد صالح المسلمی و جابر محمد العویسی در ترکیب خط دفاعی قرمزپوشان عمان قطعی است و شاید لوگان با استفاده از علی هلال الجابری و ناصر علی الشملی دژ دفاعی تیمش را مقابل حملات استرالیا و کره جنوبی برپا کند. سرمربی عمان بهتر از هر کسی می‌داند عناصر دفاعی تیمش، روزهای دشواری مقابل مدعیان اصلی قهرمانی در قاره کهن، پیش رو دارند. او در خط میانی هم چشم به باتجربه‌ها دوخته و به نظر هافبک‌هایی مانند جمعه درویش المعشری، سعد سهیل المخینی، عید محمد الفارسی و أحمد مبارک المحیجری، ‌ شانس بیشتری برای حضور در میانه میدان را دارند.

لوگان نشان داده مربی‌ای با تفکرات تدافعی صرف نیست و قطعاً او و مهاجمانش نیم‌نگاهی به دروازه دو قطب مطرح ‌آسیا هم دارند. بهترین گزینه‌ او برای خط آتش عمان، بدون شک زوج موفق سعید سالم الرزیقی و عبدالعزیز حمید المقبالی است. ترکیبی که در جام خلیج فارس مقابل کویت آتش‌بازی به راه انداخت و الرزیقی با ۳ گل و المقبالی با زدن ۲ گل نسخه جوروان ویرا سرمربی سابق این تیم را پیچیدند. لوگان دل به مهاجمان جوان اما با انگیزه و جویای نامش دوخته تا شاید بتوانند خاطرات هانی الضابط، ‌ گلزن قهار و کهنه‌کار عمان را تکرار کنند و این تیم شگفتی‌ساز جام شانزدهم لقب بگیرد.

کویت؛ سایه‌ای محو از قهرمان ۸۰
کویت تیم چهارم گروه نخست جام ملت‌های آسیا، تنها اسمی از قهرمان سال ۱۹۸۰ آسیا را یدک می‌کشد. کویتی‌ها با آغاز دهه ۸۰ سلطه کوتاه مدت‌شان را بر قاره کهن آغاز کردند. آن‌ها سال ۱۹۸۰ میزبانی جام ملت‌ها را برعهده داشتند و پس از شکست ۲ بر یک ایران در نیمه نهایی، در دیدار پایانی هم کره‌جنوبی را با اقتدار و با سه گل درهم کوبیدند تا اولین و آخرین قهرمانی آسیایی را به دست بیاورند.

کویتی‌ها دوسال پس از این قهرمانی، همراه با نیوزلند به عنوان نماینده آسیا و اقیانوسیه به جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا هم راه یافتند. جایی که در گروه D‌ با تساوی برابر چکسلواکی سابق و شکست از فرانسه و انگلستان، از صعود به مرحله بعدی بازماند. حالا با گذشت ۳ دهه از دوران طلایی فوتبال این کشور، ‌ کویت به یکی از تیم‌های درجه ۲ آسیا تبدیل شده است.

کویتی‌ها با کسب مقام دوم گروه B مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا، پس از تیم ملی ایران راهی دور پایانی این رقابت‌‎ها شدند. این تیم در حالی با کسب ۹ امتیاز مسافر استرالیا شد که با لبنان، تیم سوم گروه B تنها یک امتیاز فاصله داشت. کویتی‌ها به لطف تساوی خانگی برابر ایران موفق به کسب جواز حضور در مرحله پایانی شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا شدند.

ماه گذشته و پس از باخت تحقیرآمیز ۵ بر صفر کویت برابر عمان در جام خلیج فارس، مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور جوران ویرا، سرمربی برزیلی تیم‌شان را برکنار کردند تا نبیل معلول، سرمربی تونسی الجیش قطر جای وی را بگیرد. سرمربی جدید کویت، به تازگی فهرست بازیکنان دعوت شده به این تیم را هم اعلام کرده است.

خالد الرشیدی دروازه‌بان‌العربی کویت که سابقه عضویت در ناتیگهام‌فارست انگلستان را هم دارد و نواف الخالدی، ‌ سنگربان باتجربه القادسیه رقابت شانه به شانه‌ای برای پوشیدن پیراهن شماره یک کویت دارند و معلوم نیست سرمربی تونسی کویت به سابقه الخالدی اعتماد می‌کند یا سنگر تیم‌اش را به الرشیدی نام‌دار و چالاک می‌سپارد. معلول که برای حضور کویت در جام ملت‌ها دست به جوانگرایی هم زده، احتمالاً از فهد عوض، مدافع جوان الکویت هم در این جام بازی می‎‌گیرد، تا او کنار سلیمان عبدالغفور، عامر المعتوق، و خالد القحطانی، ترکیب احتمالی خط دفاع کویت را تشکیل دهند.

حضور ولیدعلی، مدافع‌هافبک اسبق استقلال هم می‌تواند خط میانی کویت را برای ایستادگی مقابل حملات تیم‌های مدعی حاضر در گروه نخست، تقویت کند. فهد العنزی، همبازی ولید علی در الکویت هم می‌تواند زوج خوبی برای او باشد. طلال العامر هافبک قدرتی القادسیه، یکی از مهره‌های کلیدی معلول در جام ملت‌هاست. نوع بازی العامر شباهت‌زیادی به آندرانیک تیموریان، هافبک‌دفاعی ایران دارد و شاید هم به همین دلیل است العامر همواره با شماره۱۴برای القادسیه و کویت به میدان می‌رود.

طلال‌العامر، هافبک تکنیکی و بازیساز کویت مغز متفکر آبی‌پوشان حاشیه‌خلیج‌فارس در میانه‌میدان به حساب می‌آید. او بدون‌شک مهم‌ترین بازیکن‌کویت است. العامر با تکنیک و هوش بالایش پایه‌گذار حملات و ضدحملات کویتی‌ها شناخته می‌شود. این بازیکن خوش‌تکنیک مدتی پیش در فینال جام سلطنتی کویت، تک‌گل پیروزی‌بخش الکاظیمه را برابر الکویت به ثمر رساند و باعثقهرمانی تیم‌اش شد.

خط حمله کویت هم با حضور بدرالمطوع، ‌ مهاجم‌کهنه‌کار القادسیه با ۴۷ گل در ۱۳۷ بازی‌ملی و فیصل العنزی، گلزن قهار السالمیه، زهردار به نظر می‌رسد. به این دو باید نام عبدالرحمن بانی، ‌ مهاجم‌جوان النصر را هم اضافه کرد. بانی، با تکنیک و فیزیک‌بدنی مناسبی که دارد می‌تواند به ترکیب‌اصلی‌کویت هم راه پیدا کند، اما از آنجا که گل‌نخوردن، ‌ پلان A معلول برای حضور در جام‌ملت‌هاست، مهاجم جوان النصر باید منتظر فرصتی مناسب برای نشان‌دادن قابلیت‌هایش به فوتبال آسیا باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز