خبرگزاری کار ایران

مسیر فوتبال‌ما در یک دایره‌بسته است؛

شفق: چرخه معیوب فوتبال‌ ایران باید اصلاح شود / گنج نهفته‌ای داشتم سهام‌پرسپولیس را می‌خریدم

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۰۷۶

در چرخه واقعی فوتبال اگر حق پخش تلویزیونی به صورت واقعی پرداخت شود، رقم ۲۹۰ میلیارد تومان برای ۲ باشگاه بزرگی مانند استقلال و پرسپولیس معقول است.

مدیر ورزشی کشورمان گفت: فعلا کار ورزشی نمی‌کنم و فقط در تشخیص مصلحت نظام اگر مسایلی مربوط به ورزش باشد در جلسات شرکت خواهم کرد.

ناصر شفق در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا درخصوص واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان بیان داشت: من فکر می‌کنم این مسیر، مسیر محتوم است. این کار باید دیر یا زود انجام می‌شد تا کلیه باشگاه‌های کشور خصوصی شوند و تا زمانی که این کار انجام نشود، چرخش حرفه‌ای فوتبال ایران ناقص و ابتر خواهد بود. همین دلیل می‌گوییم واگذاری سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌تواند اتفاق خوبی باشد و مطمئن هستم استقلال و پرسپولیس جزو برندهای فوق‌العاده کشورمان هستند.

وی درخصوص تعیین مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان برای سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و اینکه آیا این مبلغ زیاد نیست، گفت: به نظرم مبلغ زیادی نیست، چراکه در چرخه واقعی فوتبال اگر حق پخش تلویزیونی به صورت واقعی پرداخت شود، رقم ۲۹۰ میلیارد تومان برای ۲ باشگاه بزرگی مانند استقلال و پرسپولیس معقول است.

شفق در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه باشگاه‌پرسپولیس پرطرفدارترین تیم آسیا و ایران است، باید مبلغ کمی بیشتر از استقلال می‌بود، ضمن اینکه معتقدم اگر چرخه فوتبال حرفه‌ای که در تمام دنیا هست در ایران هم اجرا شود، خریداران دو باشگاه سرخ و آبی با بازگشت‌سرمایه مواجه خواهند بود. البته این‌ها همه به اما و اگرها بستگی دارد، چراکه حق پخش تلویزیونی باید به طور واقعی پرداخت شود، ‌ قانون کپی‌رایت رعایت شود و چرخه فوتبال ایران به درستی اداره شود، نه با رانت‌دولتی؛ آن وقت می‌توان گفت گام‌های مثبتی در راستای اداره فوتبال حرفه‌ای برداشتیم، نه جریان معیوبی که هم اکنون در فوتبال ما وجود دارد.

این مدیر ورزشی تاکید کرد: در حال حاضر مسیر فوتبال ما در یک دایره بسته است و هدف‌گذاری برای آن تدوین نشده، اما هدف‌گذاری علمی و آکادمی تعیین و تفسیر شود یقین دارم کل فوتبال توان اداره خود را خواهد داشت. ما در کشوری هستیم که قشر زیاد آن را جوانان تشکیل می‌دهند، اما با امکانات محدود و سالم که منجر به سلامت جسم و روان گردد به همین خاطر در کشورما فوتبال از فراتر ورزش با آمیزه ای از مدیا مدل و صنعت شگفت انگیز محسوب می شود. البته در تمام دنیا هم این رویه تقریبا یکسان است شما می بینید تعداد اعضای فوتبال از تعداد اعضای سازمان ملل هم بیشتر است.

شفق اضافه کرد: با این رویه‌ای که فوتبال طی می‌کند به نظرم تا ۳۰ یا ۴۰ آینده از فوتبال به عنوان هنر هشتم یاد خواهد شد، پس چنین صنعت‌بزرگی نیاز به اندیشه علمی دارد که باید در تمامی زمینه‌ها از جمله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی سرمایه‌گذاری شود تا بتواند باری از دوش جامعه بردارد و هیجانات انسانی جامعه را به درستی اداره کند. برای این کار لازم است نگاه خوبی که هم اکنون به ورزش از سوی سازمان خصوصی‌سازی و وزارت‌ورزش شده حاکم شود.

مدیرعامل پیشین تراکتورسازان تبریزی همچنین متذکر شد: به نظرم تاکنون اقدامات خوبی انجام شده و نشان می‌دهد این نکته به خوبی درک شده و مجموعه دولتی سازمان‌ورزش، ‌ سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد حداقل یک پایه‌ای را برای خصوصی‌سازی فوتبال تهیه کرده‌اند، کاری که در سال های قبل هیچ گاه عملی نمی‌شد و در اما و اگرهای ناپدید گم می‌شد.

وی تصریح کرد: برای واگذاری سهام ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال مبالغی مختلفی از جمله ۵۰۰ میلیارد تا ۱۸۰ میلیارد تومان بحثشده تا در نهایت به مبلغ ۲۹۰ میلیارد رسیدند که بسیار معقول است.

شفق درخصوص که آیا خود او تمایلی برای خرید باشگاه استقلال و پرسپولیس ندارد، گفت: ما اگر پولش را داشتیم، می‌آمدیم و الان دعا می‌کنیم خدا یک گنج نهفته‌ای به ما بدهد تا برای خرید سهام سرخابی اقدام کنیم(باخنده)، ولی حقیقت این است که ما بودجه‌اش را نداریم، اما امیدوارم سهام این ۲ باشگاه به افرادی واگذار شود که این قوه‌اجتماعی را به اقتصادی تبدیل کنند. ما هم اگر کمکی از دست‌مان برآید انجام می‌دهیم، چراکه تجربه این کار را در تراکتورسازی داشتیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کل معتقدم در تیم‌های پرطرفداری مانند استقلال و پرسپولیس رویه خصوصی‌سازی مانند باشگاه رئال‌مادرید، بارسلوانا، منچستر یونایتد و بایرن‌مونیخ باشد، یعنی برای انتخاب هیات‌مدیره از طرفداران‌واقعی که کارت‌هواداری آن باشگاه را دارند رأی‌گیری شود و این رویه درخصوص انتخاب مدیرعامل هم صورت پذیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز