خبرگزاری کار ایران

کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشرکرد؛

رقابت پرتنش فوتبال ایران و عربستان از نگاه AFC / نگاهی به ۳ دهه ۲ رقیب‌سنتی

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۹۸۱

رقابت بین تیم‌های ملی فوتبال ایران و عربستان یکی از حساس‌ترین دیدارهای کنفدراسیون‌فوتبال آسیاست. این دو تیم هرگز در دیدار دوستانه به مصاف یکدیگر نرفته‌اند…

کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به رقابت پرتنش تیم های ملی ایران و عربستان سعودی در جام ملت های آسیا پرداخته است.

به گزارش ایلنا، رقابت بین تیم‌های ملی فوتبال ایران و عربستان یکی از حساس‌ترین دیدارهای کنفدراسیون فوتبال آسیاست. این دو تیم هرگز در دیدار دوستانه به مصاف یکدیگر نرفته‌اند و از همان بازی‌اول، مشخص است دیدار آنها جدالی پرتنش و نه چندان دوستانه است.

در سال ۱۹۷۵ در راه کسب سهمیه حضور درالمپیک ۱۹۷۶ کانادا، تیم ایران در تهران با نتیجه ۳ برصفر عربستان را شکست داد و این تیم در نهایت از دور رقابت ها حذف شد.

دو سال بعد ایرانی‌ها بار دیگر موفقیت خود مقابل عربستان را تکرار کردند و این بار در ریاض با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسیدند و سهمیه حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ را کسب کردند. در هر ۲ بازی غلامحسین مظلومی، یکی از برجسته ترین مهاجمان ایران دو گل به ثمر رساند.

اولین جدال دو تیم در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هم به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد که سال خوب عربستان بود، چراکه نه تنها موفق شد در نیمه نهایی‌ایران را در ضربات پنالتی شکست دهد، بلکه در همین دوره به عنوان قهرمانی هم رسید. در جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸ بار دیگر عربستان در مرحله نیمه نهایی از سد ایران گذشت و با پیروزی در بازی فینال به دومین عنوان قهرمانی متوالی دست یافت.

بزرگترین بازی این دو تیم به سال ۱۹۹۳ بازمی‌گردد، جایی‌که ایران و عربستان در حضور ۲۰ هزار تماشاگر که بیشتر آنها طرفدار عربستان بودند در دوحه قطر برای راهیابی به جام جهانی ۱۹۹۴ به مصاف یکدیگر رفتند.

عربستان در این بازی، خیلی زود به ۲ گل رسید و پیش از اینکه بازی در نیمه نخست به پایان برسد، ایران یکی از گل های خورده را جبران کرد. در نیمه دوم عربستان با گل منصور الموسی بار دیگر برتری خود را به دو گل افزایش داد ولی در حالی که بیش از نیم ساعت از زمان بازی باقی مانده بود، ایران گل دوم خود را به ثمر رساند. در دقیقه ۷۴ بازی حمزه ادریس فلاته گل چهارم عربستان را وارد دروازه حریف کرد و با وجود اینکه ایران در ادامه به گل سوم خود رسید در نهایت این عربستان بود که بازی را از آن خود کرد و برای اولین بار جواز حضور در مرحله پایانی رقابت های جام جهانی را کسب کرد. سامی الجابر، مهاجم جوان عربستان پس از این بازی گفت: هیچ عربستانی این بازی را فراموش نخواهد کرد.

سلطه ایران بر فوتبال آسیا خیلی وقت است که دیگر قطعی نیست. ایران در دهه ۷۰ میلادی یکی از قدرت های فوتبال آسیا بود ولی در دهه ۸۰ میلادی عربستان شروع به حکمرانی خود بر فوتبال این قاره کرد. در دهه ۹۰ میلادی و یک دهه پس از آن هر دو تیم مقابل یکدیگر به پیروزی هایی رسیدند و حالت تعادل داشته اند. آخرین بازی که دو تیم در جام ملت های آسیا مقابل یکدیگر قرار گرفتند در سال ۱۹۹۶ بود که ایران ۳ بر صفر عربستان را در هم کوبید هر چند در نهایت عربستان با قهرمانی در این دوره به سومین قهرمانی خود رسید.

حالا دو تیم ایران و عربستان قرار است در رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا که قرار است از ماه دی در استرالیا شروع شود، به میدان می روند و شاید در مراحل بعدی این رقابت‌ها مقابل یکدیگر صف آرایی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز