خبرگزاری کار ایران

ناپاکی‌ها فوتبال را تهدید می‌کند؛

بلاتر: فیفا نمی‌تواند قوانین داخلی کشورها را تغییر دهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۵۱

توسعه فوتبال زنان در کشورهای اسلامی فقط محدود به داشتن حجاب اسلامی نمی‌شود و فیفا به زنان اجازه داده با حجاب به فوتبال بپردازند که این به خاطر احترام ما به فرهنگ کشورهای مختلف اسلامی است.

رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال با اشاره به حضور دو روزه اش در ایران گفت: سفرم به ایران نقطه نظرات مثبتی داشت و ملاقات‌های خوبی در این سفر داشتم. قطعا در بازگشت یک ایرانی دیگر به عضویت یکی از کمیته‌های فیفا درخواهد آمد.

به گزارش ایلنا، سپ بلاتر که از روز چهارشنبه در ایران حضور دارد در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در محل هتل آزادی تهران شرکت کرد و به سوالات مطرح شده در مورد فوتبال ایران و سفر دو روزه اش به این کشور پاسخ داد.

وی در پاسخ به اولین پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به عقب بودن فوتبال آسیا از سایر قاره ها برنامه شما برای توسعه فوتبال آسیا چیست؟ گفت: با نظر شما موافق نیستم که فوتبال آسیا عقب تر از سایر قاره‌هاست. فکر می‌کنم شیخ سلمان بهتر است این سوال را پاسخ بدهند. شیخ سلمان در پاسخ به این پرسش گفت: با توجه به اینکه آسیا بزرگترین قاره آسیاست توسعه فوتبال باید از تک تک فدراسیون های عضو آغاز شود. ما برنامه جدیدی داریم برای مسابقات آسیا اما این نگاه باید از خود فدراسیون‌ها از نظر فنی و زیر ساخت‌ها آغاز شود. کره در توسعه پایه و فوتبال بانوان پیشرفت زیادی داشت و ژاپن هم در فوتبال بانوان پیشرفت زیادی داشت. امیدوارم بتوانیم در آینده برای قاره آسیا شرایط خوبی را فراهم کنیم.

بلاتر در مورد این پرسش که ایران برای رسیدن به کرسی‌های فیفا باید چه کند و چرا علی دایی کرسی فیفا را از دست داد، گفت: قبل از این هم ایران یک سهمیه در کرسی‌های فیفا داشت که آن علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران است که در کمیته فوتسال آسیا عضو است. علی دایی هم به خاطر تغییر ساختار؛ با این حال بعد از سفری که به کشور شما داشتم قطعا در آینده یک ایرانی دیگر در کمیته‌های فیفا عضو خواهد شد.

وی در مورد پول‌های بلوکه شده ایران به خاطر تحریم‌ها گفت: مشکلی هست که مدتی است متاسفانه پیش آمده توسط قدرت‌های سیاسی تحمیل شده. ما نمی‌توانیم تصمیمات سیاسی را عوض کنیم بلکه باید راه‌حل‌هایی را پیدا کنیم برای این مشکل. دولت سوئیس هم در تلاش است تا راه حلی برای این کار پیدا کند تا راه حلی برای دادن حق فوتبال ایران پیدا شود. قول نمی‌دهم این مشکل بزودی حل شود اما تا مجمع آینده فیفا تلاش می‌کنیم این مشکل حل شود.

بلاتر در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز توسعه فوتبال آسیا به ایران منتقل خواهد شد، گفت: هنوز به طور رسمی درخواستی به فیفا داده نشده است. امکان بازگشایی دفتر توسعه منطقه‌ای در ایران وجود دارد. با این حال باید این موضوع بررسی شود. قطعا زمانی که این موضوع با فیفا مطرح شود ما آن را بررسی خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه زمانی حضور فوتبال بانوان ایران با حجاب اسلامی در اساسنامه فیفا ثبت خواهد شد، گفت: تصمیم این باید در برد بین‌المللی فوتبال بررسی شود. جلسه بعدی این برد ۲۸ فوریه برگزار می‌شود. توسعه فوتبال زنان در کشورهای اسلامی فقط محدود به داشتن حجاب اسلامی نمی‌شود و فیفا به زنان اجازه داده با حجاب اسلامی به فوتبال بپردازند که این به خاطر احترام ما به فرهنگ کشورهای مختلف اسلامی است. در عربستان و آفریقا و همه کشورها هم بازی می‌کنند. باید سعی کنید راه حلی بیندیشند که با وضع قوانین جدید و یا اصلاح آنها با شرایط فرهنگی کشور تدابیری بیندیشند که بانوان هم به ورزشگاه بیایند و فوتبال را ببینند. بنده به عنوان مسئول فوتبال بانوان از این طرح بسیار حمایت می کنم. فیفا نمی‌تواند قوانین داخلی کشورها را تغییر دهد اما از این طرح حمایت می‌کند.

بلاتر در پاسخ به این پرسش که نظر شما در مورد صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی و احتمال موفقیت در این مسابقات چیست، گفت: این بار اولی نیست که ایران به جام‌جهانی صعود کرده، ایران پیشرفت زیادی کرده است. صعود به جام‌جهانی مخصوصا در گروهی که ایران در آن قرار داشت کار آسانی نبود. هر چند کی‌روش در این صعود تاثیر داشت اما نتیجه تلاش‌های فدراسیون فوتبال ایران هم بود. تیم ملی سفیر ایران در جام‌جهانی است. برای تیم شما آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم به مرحله دوم صعود کند.

وی در مورد افزایش سهمیه قاره آسیا در جام جهانی نیز گفت: جام جهانی با ۳۲ تیم برگزار می‌شود و بالا رفتن تعداد تیم‌ها کیفیت را پایین می‌رود و قطعا این راه حل ما نخواهد بود. اروپا ۱۳ سهمیه دارد و آمریکا ۵ تا ۶ سهمیه دارد که وقتی ۱۹ سهمیه به دو قاره اختصاص پیدا می‌کند کار سخت می‌شود. ما باید نگاه عادلانه‌ای به توزیع سهمیه‌ها بین قاره‌ها داشته باشیم. اجازه بدهید جام‌جهانی ۲۰۱۴ برگزار شود تا ببینیم چه نتایجی رقم خواهد خورد و آیا می‌توانیم تغییری در این موارد بدهیم.

سپ بلاتر در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای تغییر یا تلطیف قوانین به نفع بانوان مسلمان دارید یا خیر گفت: در جلسه ۲۸ فوریه برد بین‌المللی فوتبال این بحثمطرح می شود تا مورد تایید قرار بگیرد. قوانین و اساسنامه فدراسیون‌ها کاملا مستقل است و همانطور که پیش از این نیز هم گفتم در جلسه با خانم ابتکار گفتم باید فوتبال استقلالش را داشته باشد اما نمی‌تواند جدا از قوانین یک کشور باشد.

رئیس فدراسیون جهانی در مورد ناپاکی‌هایی که در فوتبال و شرایطی که بر فوتبال برخی کشورها حاکم است، گفت: مسئله‌ای که مطرح کردید تهدیدی است که کل ورزش را در بر گرفته و تنها مربوط به فوتبال نمی‌شود مثلا کریکت و تنیس هم همین است. چندی پیش جلسه‌ای داشتیم برای تشکیل کارگروه در این باره که به این نتیجه رسیدیم به پلیس و دولت‌ها برای از بین بردن ناپاکی‌ها نیاز داریم. البته باید بازیکنان و مربیان هم به کمک ما بیایند و با پیشنهاداتی القا نشوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز