خبرگزاری کار ایران

فراگیرسازی حضور معلولین در جامعه در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌هاست

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۳۱۲

جامعه‌ی خاموش

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا به اختصار CSR در بستر اقتصاد مدرن یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین بخش فعالیت آن‌هاست که کمک می‌کند مسئولیت خود را در قبال اجتماع، ذی‌نفعان و عموم مردم به رسمیت بشناسند. این مسئولیت اجتماعی در قالب فعالیت‌های گسترده‌ای تعریف می‌شود که بسته به نوع کسب و کار و صنعت متفاوت است. از طریق برنامه‌های مسئولیت اجتماعی، انسان‌دوستانه و اقدامات داوطلبانه، شرکت‌ها تلاش می‌کنند تاثیرگذاری خود را در جامعه بالا ببرند و در تامین منفعت جمعی مشارکت کنند و البته محبوبیت بیشتری برای برند خود بخرند.

تلاش برای فراگیری اجتماعی بزرگ‌ترین اقلیت جهان

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌‌های اجتماعی کسب‌وکارها در سراسر دنیا انجام برنامه‌ریزی برای بالا بردن میزان مشارکت معلولین در جامعه است. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، جمعیت معلولین بیش از یک میلیارد نفر در جهان است و با وجود آنکه بزرگ‌ترین گروه اقلیت جهان به شمار می‌روند همچنان به شکل گسترده‌ای از جامعه کنار گذاشته شده‌اند؛ بخشی به خاطر نابرابری در حوزه‌ی کار و اقتصاد و بخشی به واسطه‌ی عدم امکانات خاص شهری-محیطی که متناسب با نیاز آن‌ها باشد.

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا با هدف افزایش آگاهی، ایجاد فضای برابر برای حضور معلولین در بستر کار و فعالیت‌های اقتصادی و همینطور فراگیرسازی اجتماعی معلولین، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی خود را معطوف به این گروه از جامعه کرده‌اند. در دو مدل کلی، کسب‌وکارها تلاش می‌کنند مشارکت حداکثری معلولان را تسهیل کنند.

دو مدل متفاوت

در حال حاضر بیش از ۱۰.۷ میلیون معلول در آمریکا بیکار هستند. طبق پژوهشی که توسط انجمن جهانی معلولین انجام شده است، شرکت‌ها با جذب فقط ۱ درصد از این جمعیت می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از توانایی‌ها و افزایش کیفیت تولید و بالا بردن بهره‌وری در محیط کار، تولید ناخالص ملی را بیش از ۲۵ میلیارد دلار افزایش دهند.

علاوه بر تغییر سیاست‌های کلی در جهت ایجاد برابری، افزایش سهم معلولین و رعایت حقوق اقلیت‌ها در محیط کار افزودن امکانات و خدمات ویژه و متناسب با نیازهای معلولین یکی از مسئولیت‌های اجتماعی‌است که شرکت‌ها در برنامه‌های خود به آن توجه ویژه دارند.

برای نمونه گزارش‌های بسیاری درباره‌ی نامناسب بودن خدمات تاکسی‌های اینترنتی برای معلولین در سراسر جهان نوشته شده است. فوربز در گزارشی می‌نویسد: «سیستم‌های حمل و نقل هوشمند از جمله تاکسی‌های اینترنتی برای راحتی و سهولت ایجاد شده‌اند، برای همه جز ویلچرنشینان. این در حالی‌است که اساسا سهولت و ارزان بودن تاکسی اینترنتی برای معلولین ارزش بیشتری دارد تا افراد عادی که مشکلی برای تردد در شهر ندارد.»

حرکت برای تغییر

اما این فضا در حال تغییر است. اوبر اعلام کرده است که وسایل نقلیه مناسب معلولین را به ناوگان خود اضافه خواهد کرد و دیگر تاکسی‌های اینترنتی در جهان تلاش می‌کنند با تهیه فلش کارت‌ها، استفاده از علائم و نشانه‌ها روی خودروها، تشویق کاربران به یادگیری مهارت‌های مختلف برای ارتباط با معلولین در جهت افزایش آگاهی عمومی و دربرگیری یک اقلیت بزرگ در کسب‌وکار خود تلاش کنند.

در صنعت‌های دیگر هم فعالیت‌های شرکت‌ها وسیع‌تر شده است. دی-هاب موسسه‌ای است حاصل یک اتحاد بزرگ در اروپا که برای ایجاد فرصت برای تحقق بخشیدن به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها تلاش می‌کنند. این مشارکت چندجانبه در اروپا با همکاری CSR Europe که بزرگ‌ترین شبکه ارتباطی کسب‌وکارهای اروپایی، برای اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی است با برقراری ارتباط بین ۴۰ شرکت بزرگ و ۴۱ سازمان CSR ملی بیش از ۱۰ هزار کسب‌وکار بزرگ و کوچک را کنار هم گرد آورده‌اند تا به عنوان یک پلت‌فرم واحد به این بیزنس‌ها برای بالا بردن رشد اقتصادی و همزمان افزایش تاثیرگذاری در جامعه کمک کنند.

رویداد توانیران

رویداد «توانیران» با شعار «با چرخش چرخ ویلچر من جهان به گردش درمی‌آید» که روز ۲۸ آذر ماه برگزار می‌شود، تلاشی است در جهت برداشتن مرز میان جهان معلولان و افراد عادی. در این رویداد، که برگزارکننده‌ی آن استارتاپ توانیتو، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین استارتاپ فعال در زمینه معلولان است، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی در کنار افراد بدون معلولیت که از بین خبرنگاران نام‌آشنا و چهره‌های سرشناس استارتاپی انتخاب شده‌اند در یک رقابت چندوجهی شرکت خواهند کرد. اسنپ به عنوان حامی این رویداد پیش از این هم در جهت حمایت از این جامعه تلاش کرده است. تاکید بر امکان استفاده‌ی معلولان به عنوان کاربر راننده از این تاکسی اینترنتی و آگاهی بخشی در رابطه با اهمیت و نحوه‌ی برقراری ارتباط از جمله فعالیت‌هایی است که اسنپ را به عنوان به یکی از حامیان فعال این بخش از جامعه تبدیل کرده است. همکاری کسب‌وکارهای موفق با استارتاپ‌هایی مثل توانیتو فرصتی است برای عمل در راستای مسئولیت اجتماعی و حرکت به سوی دنیایی بدون مرز.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز