خبرگزاری کار ایران

رقابت غیرحرفه‌ای، چه بر سر استارت آپ‌ها خواهد آورد؟

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۱۷۶

اخیرا عوامل برخی از استارت آپ ها به عملکرد کافه بازار انتقاد دارند و معتقد هستند اپلیکیشن های آنان بی‌جهت از این برنامه حذف می شود. اما این تنها مشکل نیست و مشکل حادتر این است که در جستجوی استارت آپ ها نام رقیب آنان در کافه بازار ظاهر می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اخیرا استارت آپ ها در ارتباط با کافه بازار دچار مشکل شده‌اند. سوال این است که آیا کافه بازار اجازه دارد که هر نرم افزاری را بنا بر قوانین خودش و در زمان دلخواه حذف کند؟ عوامل این استارت آپ ها اعتقاد دارند  از کافه بازار حذف شده اند و به قول خودشان از کافه بازار معلق شده اند.  این مساله مهمی است که بررسی آن به اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی سپرده شده است. اما مشکل وقتی حاد می شود که با حذف یک استارت آپ، رقیب کسب و کاری اش در جستجوی نام آن استارت آپ در کافه بازار نشان داده می شود، که قانونی بودن این کار جای سوال و بررسی دارد.

رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی در مصاحبه با ایلنا می گوید: استارت آپ هایی که از کافه بازار حذف شده اند می توانند به کمیسیون حل اختلاف اتحادیه مراجعه کنند.

وی پیرامون حذف استارت آپ ها از کافه بازار اظهار می کند: کمیسیون حل اختلاف، مساله استارت آپ های حذف شده از کافه بازار را در دست بررسی دارد و تمام تلاش اتحادیه این است که با رویکردی مناسب این مساله را به صورت مسالمت آمیز حل کند.  اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی تلاش می کند تا از منافع کسب و کارهای عضو به طور یکسان حمایت کند و این مشکل در خانواده استارت آپ ها حل و فصل شود، اما اگر موفق نشدیم، می توانند مشکل خود را در مراجع دیگر بررسی و حل کنند.

الفت نسب اضافه می کند: نتیجه کمیته حل اختلاف اتحادیه در خصوص رقابت شیپور و دیوار به زودی اعلام خواهد شد.

شیپور را جستجو کنید، دیوار را پیدا می کنید

کافه بازار را باز کنید، شیپور را جستجو کنید، خبری از شیپور نیست، رقیب کسب و کاری اش به نام دیوار متعلق به کافه بازار مقابل چشمانتان ظاهر می شود.  اگر کتاب صوتی نیاز داشتید، احتمالا نوار را جستجو می کنید، باز هم در کافه بازار خبری از نوار نخواهد بود. رقیب  این نرم افزار تحت عنوان طاقچه در جستجو ظاهر می شود.

محمدرضا مجمع، دبیر علمی سمینار رقابت های استارت آپی  دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت‌وگو با ایلنا می گوید: نمی گذاریم هیچ فردی در کسب و کار مجازی مسلط شود و فضای رقابتی نامناسبی را در حوزه کسب و کار ایجاد کند. سمینار رقابت های استارت آپی که از سال گذشته در دانشگاه شمسی پور آغاز به کار کرده است، فضایی خواهد بود که از برخوردهای ناشایست با کسب وکارهای مجازی جلوگیری کند.

 دبیر علمی سمینار رقابت های استارت آپی اضافه می کند: اگر این روند در حوزه کسب و کارهای نوپا ادامه یابد، هیچ امیدی برای سرمایه گذاری خارجی ها در استارت آپ ها باقی نمی ماند؛ مگر اینکه راه حلی برای حذف یا جایگزینی مساله پدرخواندگی در حوزه استارت آپی ارائه شود و اختیار اپلیکیشن های  استارت آپی به بخش دولتی واگذار شده، حق کمیسیون نیز از این کسب وکارها دریافت نشود  و بخش خصوصی صرفا از محل دانلود اپلیکیشن های بازی و سرگرمی کسب درآمد کند. به این صورت اجازه اختلال در سیستم کسب و کاری کشور پیدا نمی شود.

مجمع ادامه می دهد: یک استارت آپ که با سرمایه میلیاردی در ایران راه اندازی می شود، سرمایه ملی است و نباید حاصل دانش و تلاش استارت آپ ها، بازیچه دست یک نفر شود. اگر به دنبال این هستیم که سرمایه گذارها از کشور فراری نشوند، می بایست سریعا راهکار مناسبی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حل این مساله ارائه شود.

محمد جعفرآباد دبیر اجرایی سمینار رقابت های استارت آپی نیز در این خصوص می گوید: اگرچه تنها در حوزه تاکسی آنلاین حدود 560 استارت آپ در کافه بازار وجود دارد اما حداکثر 50 استارت آپ در ایران اپلیکیشن هایی دارند که سرمایه بالایی برایشان هزینه شده است. باید با همکاری این استارت آپ ها خیلی سریع راهکاری جامع در جهت استقلال کسب و کارها از بنگاه های کسب و کاری واسط، تدوین شود. ایجاد این استارت آپ ها، سرمایه ملی است و نیاز به حمایت ملی هم دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه می افزاید: تا به امروز 6 دوره از سمینار رقابت های استارت آپی برگزار شده است و ما تلاش داریم تا 42 حوزه کسب و کاری را بررسی کرده و تمامی استارت آپ های این حوزه ها را به مردم معرفی کنیم. سمینار رقابت های استارت آپی تمام توان خود را در معرفی و دفاع از حقوق استارت آپ ها به کار می برد.

بی‌عدالتی در کافه بازار سبب ناامیدی استارت‌آپ‌ها می‌شود

مشکل دسترسی به مارکت اندروید برای ایرانیان همواره از مشکلات رایج بوده و گوگل به دلایل و بهانه های مختلف مانع از استفاده کاربران ایرانی به این بانک عظیم برنامه و بازی شده است. کافه بازار درحقیقت یک مارکت ایرانی است که به دور از تحریم های بین المللی فعالیت می کند و می بایست حقوق تمامی برنامه ها و اپلیکیشن های در آن رعایت شود. اینکه یک برنامه از کافه بازار حذف شود و در جستجو رقیب آن پیدا شود، اتفاق خوبی نیست که به هر شکل باید حل شود. سرمایه‌گذاری در ایران فی نفسه با مشکلات و ریسک های زیادی همراه است که اتفاقات اینچنینی سبب سخت‌تر شدن آن می شود و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را از ادامه کار ناامید می کند.

پاسخ مدیرعامل کافه‌بازار به این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز