خبرگزاری کار ایران

جشن یکسالگی G5 در ایران/ ایرانسل، پیشگام و توسعه دهنده G5 در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۷۵۶

اینترنت 5G در ایران به‌عنوان یکی از جدیدترین شبکه‌های تلفن همراه، در حال گسترش و همگانی شدن است. در ادامه خواهیم گفت که توسعه آن به چه مرحله‌ای رسیده است و این تکنولوژی چگونه جهان را تغییر خواهد داد؟

در دنیای امروز به‌طور گسترده‌ای از اینترنت استفاده می‌شود. لازم است که اینترنتی وجود داشته باشد که با وجود کاربران زیاد، سرعت بالایی داشته باشد. اینترنت 5G در ایران به‌عنوان یکی از جدیدترین شبکه‌های تلفن همراه، در حال گسترش و همگانی شدن است. در ادامه خواهیم گفت که توسعه آن به چه مرحله‌ای رسیده است و این تکنولوژی چگونه جهان را تغییر خواهد داد؟

سال‌های گذشته

درگذشته، استفاده از اینترنت محدود به کامپیوترها و از طریق اتصال به خط تلفن ثابت بود. سرعت پایین اینترنت، صداهای قیژقیژ آن و مشغول شدن خط تلفن ثابت از مواردی است که در خاطر خیلی از افراد باقی مانده است. از زمانی که گوشی‌های هوشمند وارد بازار شدند و مردم توانستند با استفاده از اینترنت به‌راحتی با مردم در سراسر جهان ارتباط صوتی و تصویری برقرار کنند. بنابراین وجود اینترنت یکی از لازمه‌های زندگی شد.

اینترنت کم‌کم در همه ابعاد زندگی اجتماعی، اقتصادی، کاری و غیره وارد شد. همان‌طور که می‌دانیم امروزه بسیاری از مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی درآمد کسب می‌نمایند. همچنین خیلی از افراد می‌توانند محل کار خود را به خانه بیاورند و در آنجا مشغول به کار و درآمدزایی شوند.

 5G نسل‌های قبلی تلفن همراه در یک نگاه

G1 اولین نسل شبکه‌های مخابراتی (1979) به ما اجازه می‌داد در عین حرکت با یکدیگر صحبت کنیم.

شبکه‌های دیجیتالی G2 در سال 1991 علاوه بر صحبت کردن، امکان پیام دادن را نیز فراهم نمود. G5.2 و 2.75G تا حدودی خدمات داده (GPRS) و (EDGE) را بهبود بخشید.

در سال 1998، G3 تجربه بهتری از اینترنت همراه را به ارمغان آورد (با موفقیت محدود). G5.3 با استفاده از سیستم‌عامل برنامه‌های تلفن همراه یک تجربه واقعی از اینترنت تلفن همراه را ارائه کرد.

شبکه‌های G4 در سال 2008، با ارائه خدمات صدا و داده باعث شد که یک اینترنت سریع با باند پهن را تجربه کنند. از سال 2009 اینترنت G4+، سرعت داده را دو برابر کرد.

شبکه‌های G5 خدمات بی‌سیم باند پهن را فراتر از اینترنت تلفن همراه، به بخش‌های اینترنت اشیا و ارتباطات حیاتی گسترش می‌دهد.

اینترنت G5 چیست؟

حرف G در اینترنت G5، مخفف Generation به معنای «نسل» می‌باشد. بنابراین اینترنت G5 به معنای «نسل پنجم اینترنت» است. اگر بخواهیم به‌درستی از آن یاد کنیم باید بگوییم «اینترنت نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه» یا دقیق‌تر، نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی.

قابلیت ها

این نسل از اینترنت علاوه بر دارا بودن قابلیت‌های نسل‌های قبلی، از سه نوع پهنای باند متفاوت استفاده می‌نماید که هرکدام برای استفاده خاصی تنظیم شده‌اند. به‌عنوان‌مثال اگر یک کاربر به دنبال سرعت بالا از یک پهنای باند است و یا اگر به دنبال وصل نمودن چندین دستگاه به اینترنت به‌طور هم‌زمان است؛ از یک پهنای باند دیگر استفاده می‌نماید.

فناوری G5 پس از نسل 4G و L، به‌روزترین تکنولوژی در جهان می‌باشد که سرعت آن از G4+ بالاتر است. فراتر از بهبود سرعت، انتظار می‌رود که این فناوری یک (IOT(Internet of Things عظیم (اینترنت اشیا) را که در آن شبکه‌ها می‌توانند نیازهای ارتباطی را برای میلیاردها دستگاه متصل، با مبادلات مناسب بین سرعت، تأخیر و هزینه را فراهم کنند.

بهره‌برداری رسمی از اولین سایت ۵ G ایران آغاز شد

یکم مرداد ماه سال گذشته بود که با بهره‌برداری از نخستین سایت ۵G ایران توسط رئیس‌جمهوری، فناوری نسل پنجم تلفن همراه به صورت رسمی وارد ایران شد.  نخستین سایت 5G ایران، توسط ایرانسل و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،  راه‌اندازی شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در آیین افتتاح این سایت که در حاشیۀ جلسۀ هیأت دولت برگزار شد، با اعلام این موضوع به عنوان «یک خبر خوش»، راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه را «یک تحول بزرگ دیجیتال» دانست.

روحانی تأکید کرد: نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، برای اقتصاد دیجیتال کشور است. سال گذشته مرکز هوش مصنوعی را تشکیل دادیم و امسال هم اعلام می‌کنیم که فعالیت نسل پنجم را شروع کردیم.

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، پیش از این نیز در شهریورماه 1396، نخستین آزمایش شبکۀ 5G در ایران را انجام داده و نمونه‌ای از شبکۀ کامل (End to End) نسل پنج، شامل هستۀ شبکه و رادیو را در حضور مهندس محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آزمایش کرده بود.

ایرانسل با هدف توسعۀ دولت همراه و ارتقای سطح کیفی دسترسی به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، هم‌راستا با سیاست‌های ابلاغ شده در قانون برنامۀ پنج‌سالۀ ششم توسعه و با نگاه به مؤلفه‌های سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و نیز راهبردهای خود به عنوان یک اپراتور دیجیتال، از جمله کمک به شرکت‌های فعال در جهت تسریع در رشد و حمایت و پشتیبانی جدی از کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی از آغاز تا ورود به بازار، توسعۀ کمی و کیفی شبکه دیتا و حفظ و بهبود جایگاه فعلی ایرانسل در این حوزه، توسعۀ شبکۀ ایرانسل به عنوان سریع‌ترین لایۀ دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و استفاده حداکثری از بسترهای ایجاد شده در جهت رشد تولید محتوا و توسعه ارائه خدمات (پرداخت، آموزش، بهداشت، حمل و نقل و…)، نخستین سایت نسل پنجم تلفن همراه (5G) ایران را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه‌اندازی کرده است.

ایرانسل و گسترش ۵ G در ایران

ایرانسل پس از راه اندازی اینترنت ۵ G در کشور به سرعت برای گسترش آن در کشور اقدامات لازم را در دستور کار قرار داد. اینک در یکسالگی ۵ G در ایران، با کوشش ایرانسل  ۵ G به این شهرها و اماکن رسید: کیش، مشهد، دانشگاه تربیت مدرس، شهرداری شیراز، بوستان آب و آتش تهران.

ایرانسل همچنین بومی سازی تجهیزات G5 را نیز به سرعت به مرحله اجرا در آورده است. ایرانسل بر گسترش حمایت از بومی‌سازی در صنعت فناوری‌اطلاعات و ارتباطات ایران، به‌خصوص تجهیزات 5G، تأکید دارد.                                       

مشارکت با دانشگاه‌ها و تعریف آزمایشگاه‌های مشترک و ایجاد زیرساختی برای استفادۀ دانشجویان، استادان و شرکت‌های دانش‌بنیان، از جمله مهمترین برنامه‌های ایرانسل است که در این زمینه، آزمایشگاه 5G ایرانسل در دانشگاه تربیت‌مدرس راه‌اندازی شده و در اختیار جامعۀ علمی کشور قرار گرفته است.

گفتنی است ایرانسل از سال ۱۳۹۵ مطالعه بر روی 5G را به صورت پایلوت و آزمایشگاهی شروع کرده بود و در سال ۱۳۹۶، برای نخستین بار در ایران، نمونه‌ای از شبکۀ کامل نسل پنج را در حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، آزمایش کرد. در اول مرداد ۱۳۹۹، ایرانسل موفق شد نخستین سایت تجاری 5G ایران را راه‌اندازی کند و هم‌اکنون در چهار شهر ایران، هفت سایت تجاری نسل پنج تلفن‌همراه را به بهره‌برداری رسانده است و این سایت‌ها در حال خدمات‌رسانی هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز