خبرگزاری کار ایران

در کنفرانس مهندسی برق مطرح شد؛

همراه اول طلایه‌دار هوشمندسازی کسب‌وکارها و پیشران حوزه دیجیتال

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۹۱۷

در دومین میزگرد تخصصی کنفرانس مهندسی برق ایران، تلاش‌های اپراتور اول در حوزه دیجیتالی‌سازی تشریح و از همراه اول به‌عنوان طلایه‌دار توسعه پلتفرم‌های دیجیتال یاد شد.

به گزارش ایلنا از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، میزگرد تخصصی «ارائه سرویس‌های نوین دیجیتال و هوشمند همراه اول» در جریان برگزاری بیست و نهمین کنفرانس مهندسی برق ایران، عصر روز چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه به‌شکل آنلاین و با حضور سیاوش بیات سرمدی معاون فناوری اطلاعات همراه اول، سیدرضا جوکار نراقی مدیرعامل شرکت همراه کسب‌وکارهای هوشمند، محمدامین ابطحی مدیرعامل شاد، رضا کاظمی  مدیر ابرپروژه ذره‌بین و همچنین سعید صدیقیان کاشی و حسین خواسته از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و مشاوران مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شد.

همراه اول مجدانه درصدد هوشمندسازی

سیاوش بیات سرمدی در آغاز این نشست با بیان اینکه در حال حرکت به سمت عصر دیجیتال هستیم و لاجرم تمامی صنایع و کسب و کارها نیز باید به این سمت تغییر مسیر دهند، اظهار کرد: همراه اول به‌عنوان یکی از طلایه‌داران حوزه ارتباطات، تمام تلاش خود را بر تسریع در توسعه زیرساخت‌های این مهم گذاشته است و با قدرت در راه تحقق چشم انداز خود که «تبدیل شدن به یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند با هدف توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال» است، گام بر می‌دارد.

معاون فناوری اطلاعات همراه اول با بیان اینکه قطعا در این مسیر بر حفظ سودآوری شرکت تمرکز خواهیم کرد، گفت: امیدواریم این تحول، سرآغازی بر ارتقاء درآمد سنتی همراه اول و رشد درآمدهای این شرکت بزرگ ارتباطی و نهایتا باعث ایجاد درآمدی پایدار در عصر دیجیتال باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با برآورد رفتارهای سایر شرکت‌های ارتباطی در دنیا تصریح کرد: چاره ای جز رفتن به سمت هوشمندسازی نداریم و در این راستا باید یکسری رفتارهای درون سازمانی‌مان را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم سه سطح حیات اپراتور را تا رسیدن به این دوره تحول دنبال کنیم، سطح نخست مرتبط با اتصال اولیه و صرف کانکشن‌ها بوده و گام بعدی ایجاد پلتفرم‌ها و سرویس‌هایی نظیر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و اکنون به‌واسطه گسترش فعالیت های کاربران روی این سرویس‌ها، با رسوب داده مواجهیم که «هوشمندسازی» به‌دنبال استفاده از این داده‌ها است.

بیات سرمدی خاطر نشان کرد: خوشبختانه همراه اول در امر ایجاد کانکشن و زیرساخت‌ها بسیار خوب عمل کرده و بسترهایی را نیز برای نشستن داده‌ها فراهم کرده است و اکنون مجدانه به‌دنبال تحقق بعد هوشمندسازی هستیم.

همراه کسب‌وکارهای هوشمند به‌دنبال ساخت تجربه ای منحصر به فرد از زندگی دیجیتال

سیدرضا جوکار نراقی در ادامه میزگرد با اشاره به مأموریت شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند اظهار کرد: شرکت ما با هدف ساخت تجربه ای منحصر به فرد از‌ زندگی دیجیتال، همراهی با کسب و کارهای نوآورانه، گسترش فناوری های دیجیتال و خلق خدمات مبتنی بر تکنولوژی شکل گرفته است؛ زیرا می خواهیم دنیایی فناورانه و خلاق بسازیم که هر کسی می تواند در آن نیازهای خود را کشف کند و به آنها پاسخ شایسته ای بدهد.

مدیرعامل شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند در ادامه به نقشی که این شرکت در اتصال ظرفیت‌های اپراتوری به دنیای دیجیتال دارد، اشاره کرد و به تحلیل پلتفرم‌های دیتا، دیجیتال، سرویس و اومنی چنل (رویکرد تجربه خرید کاملا یکپارچه برای مشتری) در دستور کارش برای حرکت به سمت تحول دیجیتال پرداخت.

خیز شبکه شاد به سمت یادگیری تحولی

محمدامین ابطحی دیگر سخنران این میزگرد تخصصی بود که از پلتفرم آموزشی «شاد» با احتساب رکوردهای چشم‌گیری که داشته به عنوان یکی از پلتفرم های دیجیتالی موفق همراه اول یاد کرد و گفت: تاکنون بیش از 38 میلیارد پیام و بیش از 14 میلیارد فایل در این شبکه جابجا شده، بیشینه پهنای باند آن به 403 گیگابیت بر ثانیه رسیده و بیش از 12.8 میلیون دانش آموز در آن فعال است.

مدیرعامل شاد این شبکه آموزش دانش آموزی را معنای جدیدی از ابزار آموزش و پرورش مجازی برای پاسخگویی به نیاز ملی و مبتنی بر ظرفیت های بومی دانست و گفت: این شبکه آموزشی قطعا متعلق به دوران کرونا نیست؛ اما کرونا کمک کرد تا در امر تغییر شیوه آموزشی با شتاب بیشتری حرکت کنیم.

ابطحی خاطر نشان کرد: اگر مراحل آموزش را به سنتی، سنتی بر بستر دیجیتال (گذار) و یادگیری تحولی تقسیم بندی کنیم، اکنون در مرحله گذار هستیم؛ اما برنامه ریزی کردیم به سمت یادگیری تحولی برویم که در آن سطح هر آنچه که یک متکلم وحده می تواند انجام دهد، قابل انجام و ابزارهای سنجش نیز به صورت آنلاین وجود دارد.

استقبال جویشگر ذره بین از چالش های جذاب دیتاساینس

رضا کاظمی هم از دیگر اعضای این پنل تخصصی، «ذره بین» را اینگونه معرفی کرد که «سرویسی است به دنبال ایجاد تجربه ای متفاوت در وبگردی» و در ادامه اظهار کرد: این موتور جستجوی بومی با پردازشی که روی داده های دریافتی از کانال های ورودی انجام می دهد و با بهره مندی از مهارت  NLP، بهترین نتیجه موردنظر جستجوکنندگان را به نمایش می‌گذارد و کاربران را به سمت بهترین مقصد ذهنی روانه می کند.

مدیرعامل «ذره بین» همچنین از فاز نخست تجاری‌سازی این محصول بومی خبر داد و از چالش های جذابی که پیش پای مسیر توسعه ذره بین مخصوصا در حوزه دیتاساینس است، گفت.

بکارگیری هوش مصنوعی در همراه اول و ایجاد پایداری شبکه

حسین خواسته نیز در ادامه به مقوله «هوش مصنوعی» پرداخت و در ارتباط با فناوری های برتر این حوزه گفت: شخصی سازی پیشرفته، جستجوی تصویری، چت بات ها و دستیارهای مجازی، تحلیل های پیشگویانه، تشخیص چهره، ارتقای سیاست گذاری و حریم خصوصی، توسعه مسائل اجتماعی- اقتصادی و مواردی از این دست جزو فناوری های برتر این حوزه هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه تا سال 2025 تقریبا 80 درصد اپراتورها انتظار دارند 40 درصد از عملیات شبکه خود را به صورت خودکار انجام دهند، ابراز کرد: بکارگیری هوش مصنوعی در اپراتورها باعث ایجاد پایداری شبکه می شود که همراه اول از این ظرفیت استفاده کرده است و همچنین امکان ارائه سرویس های صنعتی همراه با اینترنت پرسرعت را فراهم می آورد.

هوشمندی همراه اول در ورود به مقوله اینترنت اشیاء

سعید صدیقیان کاشی نیز به عنوان یکی دیگر از اعضای پنل «ارائه سرویس های نوین دیجیتال و هوشمند همراه اول» از هوشمندی همراه اول در ورود به مفاهیمی چون اینترنت اشیاء و اجرای پروژه های بزرگی چون سپهتن (سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور)، هوشمندسازی کنتورها مبتنی بر فناوری NB-IOT گفت، اما این را انتهای کار ندانست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی فراگیری مفهوم اینترنت اشیاء از منظر اپراتور، نیازمند تغییراتی در لایه های پایینی نظیر Billing، CRM و... است.

گفتنی است، روز گذشته نیز میزگرد تخصصی «بومی سازی صنعت ICT - دستاوردهای اپراتورهای موبایل» با حضور نمایندگانی از اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه، فعالان صنعت و چهره های دانشگاهی برگزار و به نقد و تحلیل فعالیت های بازیگران اصلی عرصه ارتباطات در حوزه حمایت ها و راهکارهای استفاده حداکثری از تولیدات داخل پرداخته شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز