خبرگزاری کار ایران

از همکاری با دیلویت تا شرکت دیجی وایز و دیجی وایز آکادمی

ایمان برادری از تاریخچه تحول دیجیتال در کشور می‌گوید

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۷۶۱

تحول دیجیتال مانند بسیاری از مقوله‌های جدید، برای ما به عنوان کشوری درحال توسعه یا جهان سومی، منشاء بومی ندارد.

این بدان معناست که مانند یکصد سال گذشته و مانند سایر حوزه‌های نوآوری و فناوری، افراد، شرکت‌ها و یا گروه‌هایی پیشگام هستند که با ترجمه و بومی سازی دانش هر حوزه و به خدمت گرفتن این مفاهیم در ساختار توسعه کشور، ضمن ساختار شکنی‌های پی در پی و مبارزه با اشکال متعدد سنت گرایی و مقاومت‌های موجود، افق‌های تازه ای پیش روی جامعه قرار می‌دهند.

ایمان برادری با سابقه طولانی در عرصه تحول دیجیتال از جمله پیشروان این حوزه است که نگاهی به سابقه فعالیت‌ها و عملکرد‌های وی، او را به عنوان یکی از پیشگامان عرصه تحول دیجیتال در کشور معرفی می‌کند.

ارتباط موثر با مبداء دانش

برای ایجاد کوتاه ترین و موثرترین مسیر برای به خدمت گرفتن اشکال تازه دانش، ارتباط موثر و علمی با مبداء دانش و فناوری، ضروری است. بدون ایجاد لینک با کیفیت با مبداء دانش نمی‌توان انتظار داشت نسخه دست اول آن برای بهره برداری در اختیار ارکان مختلف جامعه قرار داشته باشد.

ایمان برادری، در مقطع زمانی حساسی که مقوله تحول دیجیتال به شدت در حال گسترش بود، به عنوان مدیر عامل شرکت تدبیر، توانست یکی از قوی ترین لینک‌های ارتباطی را ایجاد کرده و از کانال شرکت توسعه دانش و بینش روشنگر (تدبیر) پروژه‌های موفقی را در زمینه استراتژی و تحول اقتصادی و بهبود فرایندهای فناوری اطلاعات پیاده سازی کند.

همکاری با شرکت دیلویت  (Deloitte Touche Tohmatsu Limited) ، یکی از چهار شرکت بزرگ جهان در عرصه مشاوره مدیریت، این امکان را به این مشاور عرصه تحول دیجیتال و تیم همکارانش داد تا دانش دست اول دنیا را در حوزه مشاوره خدمات مالی از جمله بورس، بانک، هلدینگ‌های سرمایه گذاری و... به کشور وارد نمایند.

ایمان برادری در خصوص درک این ضرورت که همکاری با یک شرکت خارجی اصلی ترین راه واردات دانش مدرن است، می‌گوید: «من و تیم همکارانم با توجه به دو دهه فعالیت در این عرصه به این باور رسیدیم که علی رغم تجربه گرانسنگ حوزه مشاوره مدیریت در داخل کشور، ما در برخی از حوزه‌ها، دانش کافی را در اختیار نداریم. برای مثال می‌توان از حوزه حاکمیت شرکتی، مباحث مرتبط با استراتژی‌های دیجیتال، مبحث کلیدی ادغام و تملیک (M&A) ، بحث‌های مرتبط با مدیریت ریسک و اعتبارات و بسیاری از حوزه‌های دیگر نام برد که تجربه و دانش کافی جهت توسعه آنها در کشور ایجاد نشده و فاصله ما با جهان در این حوزه‌ها بسیار زیاد است».

این کارشناس تحول دیجیتال و بنیانگذار دیجی وایز و دیجی وایز آکادمی، با اشاره به این که در کشور ما درک صحیحی از جبران عقب افتادگی در زمینه‌های مشابه وجود ندارد اضافه کرد: «معمولا ما برای جبران واپس ماندگی‌ها در بند نقش ایوان هستیم و با تمرکز به تولید محصولات از توسعه و پیشبرد دانش‌های کلیدی مثل مدیریت غافل می‌مانیم. به این خاطر و برای تمرکز بر انتقال دانش دست اول به حوزه‌های کلیدی مدیریت در کشور با شرکت‌های بزرگ از جمله دیلویت همکاری کردیم».

با توجه به موارد فوق الذکر که در گفته‌های ایمان برادری نیز به خوبی تشریح شده است، به طور طبیعی نباید انتظار داشت پروژه‌های بزرگ تعریف شده، منتهی به خروجی‌های قابل قبولی باشد.

ایمان برادری، مدرس حوزه تحول دیجیتال و نظریه پرداز این عرصه، در این باره با تایید مطلب فوق توضیح می‌دهد: «در یک دهه گذشته که شرکت‌های معتبر بین المللی پروژه‌های کلیدی در ایران را در دست داشتند، من دست کم با چهار شرکت مطرح به عنوان ناظر، عضو تیم مشاوره یا عضوی از تیم کارفرمایی همکاری داشته ام. براساس این تجربه باید گفت که با کمال تاسف پروژه‌هایی که در این مدت ارائه شدند دستاورد مورد انتظار را به همراه نداشتند. این به معنای عدم توفیق پروژه و عدم انتقال دانش و متدولوژی بومی شده، به داخل کشور بود. چرا که این تیم‌ها به دنبال دستیابی سریع به خروجی‌های محسوس بودند و نه انتقال تجربیات».

این کارشناس مشاوره مدیریت، با اشاره به هزینه‌های سنگین صرف شده برای تدوین استراتژی‌های ارائه شده توسط شرکت‌های بین المللی و عملیاتی نشدن این پروژه‌ها (حتی به میزان 5 درصد)، تصریح می‌کند: «برای برطرف کردن این معضل، ما نیاز به توسعه بازار خدمات مشاوره مدیریت در کشور داریم تا این صنعت کوچک و عقب افتاده که با شاخص‌های جهانی بسیار فاصله دارد، به تدریج مراحل بلوغ را در کشور طی کند. شاهد این مدعا هم این است که ما برخلاف کشور‌های توسعه یافته، شرکت بزرگی در حوزه مشاوره مدیریت در کشور نداریم. همکاری ما با شرکت بزرگ دیلویت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های مشاوره مدیریت و حسابرسی  دنیا (Big Four) با هدف دستیابی به رشدی مشابه شرکت‌های بزرگ مشاوره دنیا انجام شد. به این منظور همکاری با شرکت دیلویت که 150 شعبه در جهان دارد، در راستای آموزش نحوه کارکرد یک شرکت مشاوره بین المللی و توسعه بازار خدمات مشاوره در ایران بود.

تداوم مسیر تحول دیجیتال از دیلویت تا دیجی وایز

بدیهی بود که تیم ایمان برادری، با تجربه گرانسنگ همکاری با شرکت بین المللی دیلویت با 200 هزار نفر پرسنل، در این مرحله متوقف نماند و برای انتقال این دانش و تجربه به داخل کشور و آموزش اصولی، برنامه ریزی‌های دیگری را انجام دهد.

تاسیس شرکت دیجی وایز، نخستین گام عملیاتی ایمان برادری بعد از چند تجربه داخلی در کشور، برای پیاده سازی استراتژی‌های تحول دیجیتال و مشاوره مدیریت در عرصه عملی و نظری بود. گام اول پر کردن خلاء‌هایی بود که شرکت‌های ایرانی به خاطر فقدان دانش با آن دست به گریبان بودند. به این خاطر تمرکز این تیم بر صنعت خدمات مالی؛ از جمله بورس، بانک‌، بیمه‌، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های فناوری اطلاعات قرار گرفت که اجرای پروژه‌های موفقی مانند پروژه بانک ملی و چندین بانک ایرانی و رویدادهای آموزشی متنوعی در همین راستا، دستاورد این برهه زمانی تیم فوق بود.

تعریف مدل‌های نوین کسب‌وکار، تدوین استراتژی سطوح مختلف، تعریف مدل عملیاتی و حاکمیت شرکتی و همچنین نیاز آنها به استراتژی برای حوزه دیجیتال، مورد توجه دیجی وایز در این دوره بود.

 علاوه بر این مباحث، نحوه انطباق بانک‌های ایرانی با استانداردها و الزامات بین‌المللی در شیوه‌های عملکردی و گزارش‌دهی مالی نیز یکی از حوزه‌های فعالیت در صنعت بانکداری بود.

دیجی وایز آکادمی، و یک رسالت اجتماعی و تاریخی

آنچه با اتکا به تجربه یک دهه فعالیت مستمر و همکاری با شرکت‌های بزرگی مانند دیلویت در حال تحقق بود، در قالب دیجی وایز خود را بروز می‌داد. شرکتی که شاکله اصلی آن تیم عملیاتی و علمی‌ای بود که یک دهه تجربه در حوزه‌های نوظهور را با استانداردهای جهانی به دیجی وایز آورده بود.

اما یک رسالت اجتماعی و تاریخی، الزام به آموزش استاندارد و مستمر به مدیران کشور را یادآوری می کرد. رسالتی که باعث شد دیجی وایز آکادمی با وظیفه مستقیم آموزش و انتقال دانش کسب شده به ارکان مختلف مدیریتی کشور راه اندازی شود. انتقال از مبداء به مقصد با بهره مندی از الگوهای مدرن آموزشی و اساتیدی که مدام در حال به روز رسانی و انطباق خود با تازه ترین منابع آموزشی دست اول جهان بودند.

این مجموعه دانش محور که وظیفه تزریق تازه‌های علمی به ساختار مدیریتی کشور را دارد، علاوه بر اتکا به تجربه گذشته، نیم نگاهی هم به افق‌های پیش رو دارد. در واقع مجموعه‌های دانش محور به طور مستمر نیازمند به روز رسانی منابع آموزشی هستند که در این جا هم الزام به همکاری با بزرگترین نهادهای آموزشی مشابه، یک ضرورت است.

ایمان برادری، مدیر و بنیانگذار دیجی وایز آکادمی در این باره، از همکاری با موسسه‌های بین المللی آموزش دیجیتال و عقد تفاهم‌نامه استراتژیک با مدرسه کسب و کار Luxembourg School of Business  ارائه دهنده انواع دوره‌های مدیریتی miniMBA، MBA و ِExecutive Education در اروپا خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای مدیران کسب و کارها و حتی متخصصین شاغل در صنایع مختلف، آموختن مباحث جدید علمی مرتبط با تحول دیجیتال امری لازم است تا بتوانند با استراتژی مناسب نسبت به چابک سازی سازمان متبوع خود و باقی ماندن در فضای رقابت اقدام کنند. به این خاطر مدیران و صاحبان کسب و کارهای ایرانی می‌توانند بسته‌های آموزشی مجموعه LSB را از طریق دیجی وایز آکادمی دریافت کرده و نسبت به کسب دانش روز دنیا، ارتباط اثربخش با بازار کار بین‌الملل و حوزه‌های دیگر اقدام کنند. این همان رسالتی است که دیجی وایز آکادمی برای خود قائل است و نتیجه آن کسب مهارت‌های کاربردی و تجارب اجرایی در عرصه تحول دیجیتال برای مدیران ایرانی است».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز