خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

با تعطیلی بازار تبریز، پایش و مرمت این میراث جهانی شتاب گرفت/ نبود بودجه، ساماندهی سیم‌های برق را کند کرده است

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۱۳۶

مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز گفت: اکنون در دوران تعطیلی بازار، پایش و بررسی راسته‌های اصلی میراث جهانی بازار تبریز و البته مرمت اضطراری آن شتاب بیشتری گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از آنجا که آذربایجان شرقی از ماه‌ها قبل در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد و وضعیت شیوع این ویروس کشنده در بیشتر شهرستان‌های آن حاد است، محدودیت‌های جدید کرونایی از روز شنبه، اول آذر همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌ شرقی نیز آغاز شده و کسب و کارهای غیرضروری به مدت ۲ هفته تعطیل شده است. بنا بر اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، روزانه جواب آزمایش کرونای ۵۰۰ نفر از مردم آذربایجان شرقی مثبت می‌شود و آمار فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ ۲ رقمی شده است. از این رو با اعمال محدودیت‌های جدید و تعطیلی بیشتر اصناف غیرضرور، شاهد تعطیلی بازار تبریز که ازجمله میراث جهانی ایران نیز به شمار می‌رود، هستیم. این تعطیلی اجباری فرصت مناسبی برای پایگاه میراث جهانی بوجود آورده تا بتواند در نبود مردم در راسته‌ها؛ به پایش و البته ادامه مرمت‌ها بپردازد.

حسین اسماعیلی سنگری (مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز) به ایلنا گفت: اکنون در تعطیلات بازار تبریز این امکان برای ما فراهم شده تا به برخی از کارهایی بپردازیم که نمی‌توان در شلوغی بازار انجام داد و برخی از فعالیت‌های کارگاهی و مرمت‌های اضطراری که بر اثر ازدحام جمعیت امکان محقق کردن آنها وجود ندارد، اکنون برای ما میسر شده است.

 او ادامه داد: برخی از بخش‌های بازار که نیازمند مرمت اضطراری است و اگر به آن توجه نشود ممکن است سبب ریزش بخشی از بازار شود را مدنظر قرار داده‌ایم. اصلی‌ترین قسمت بازار تبریز که مدنظرمان است رصد و پایش راسته‌های اصلی است تا هر جا که احتمال خطر وجود دارد، مشکلات آنها را برطرف کنیم. البته رصد بخش‌های مختلف بازار تبریز همیشه انجام می‌شود اما در برخی از بخش‌ها در زمان باز بودن بازار به دلیل ازدحام جمعیت عملا امکان حضور و برپا کردن کارگاه مرمت وجود نداشت که اکنون این امکان فراهم شده است. اکنون در دوران تعطیلی بازار، پایش و بررسی راسته‌های اصلی میراث جهانی بازار تبریز و البته مرمت اضطراری آن شتاب بیشتری گرفته است. 

اسماعیلی سنگری همچنین از مرمت طاق‌های  بازار صفی خبر داد و گفت: در این بخش از بازار با ۵ طاق روبه‌رو بودیم که قبل از انقلاب ریخته بود و به‌جای آن چوب گذاشته بودند. اکنون بعد از گذشت چندین دهه چوب‌ها پوسیده و در حال ریزش و نیازمند مرمت بود. اما با همت عمومی استانی موفق شدیم ۵ طاق از بازار صفی را مرمت و چوب‌های جدید را جایگزین چوب‌های کهنه کنیم. می‌توان گفت دو طرف راسته از طریق طاق‌ها به یکدیگر دوخته شد.

 مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز در خصوص ساماندهی سیم‌های برق که همواره یکی از چالش‌های بحران‌زا در این مجموعه بود، گفت: همچنان پیگیر ساماندهی سیم‌های برق توسط اداره برق هستیم. البته عنوان می‌شود که به دلیل نبود بودجه این کار به کندی پیش می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز