خبرگزاری کار ایران

روایت افخمی از تغییر «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۰۳۰

بهروز افخمی در بازگویی بخشی از خاطرات سینمایی خود، به تغییر پایان‌بندی فیلم «شوکران» اشاره کرد و گفت: در فیلم‌نامه اولیه، داستان با آتش زدن خانه توسط زن صیغه‌ای تمام می‌شد. گزینه اول برای بازی نقش زن هم غوغا بیات بود که قلدرتر از هدیه تهرانی به نظر می‌رسید.

به گزارش ایلنا، «آموزش فیلم‌سازی» یکی از بخش‌های برنامه شب گذشته «نقد سینما» بود. بهروز افخمی در این بخش پاسخگوی پرسش‌های رسیده از سوی مخاطبان این بخش از برنامه بود. 

افخمی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه فقیر فیلم‌نامه‌نویسان در پروژه‌های سینمایی گفت: این اتفاق شاید به این دلیل است که فیلم‌نامه‌نویسان ما غالباً کارگردانی نمی‌کنند. فیلم‌نامه‌نویسی که خودش آماده کارگردانی باشد، دچار این ضعف جایگاه و مشکلاتی از این دست نمی‌شود. 

«مفاهمه» میان فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان در ادامه موردبحث افخمی و مافی قرار گرفت که افخمی در این بخش تأکید کرد: یک فیلم‌نامه‌نویس خوب هم حتی وقتی قرار است از یک رمان خوب، فیلم‌نامه‌ای بنویسد، موفق عمل نمی‌کند، پس چرا باید انتظار داشته باشد فیلم‌نامه‌اش از طرف کارگردانان خوب فهمیده شود!؟ چنین فیلم‌نامه‌نویسی باید خودش دست‌به‌کار شود و کارگردانی کند. 

افخمی در ادامه با تأکید بر اینکه «فیلم‌نامه» یک فرم ادبی کامل نیست گفت: فیلم‌نامه‌نویسی درواقع مقدمه‌ای برای فیلم‌سازی است. این نگاه باعث می‌شود ترس برخی که فکر می‌کنند فیلم‌نامه باید یک فرم ادبی کامل و خالص، از جنس نمایشنامه باشد، بریزد. 

وی در پاسخ به اینکه «فیلم‌نامه خوب چیست؟» گفت: فیلم‌نامه‌ای که وقتی می‌خوانید احساس کنید می‌خواهید روی آن سرمایه‌گذاری کنید. فیلم‌نامه خوب، فیلم‌نامه‌ای است که تهیه‌کننده می‌پذیرد روی آن سرمایه‌گذاری و ریسک کند. 

افخمی تأکید کرد: فیلم‌نامه‌نویسی که خودش کارگردانی نکرده باشد و یا آماده کارگردانی نباشد، در هر حال در موضع ضعف است. بیشتر فیلم‌نامه‌نویسانی که کارگردان می‌شوند، لزوماً کارگردانان خوبی نمی‌شوند. با این حال همه فیلم‌نامه‌نویسان خیلی خوب، باید خودشان را آماده کارگردانی کنند. 

افخمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به‌شدت به «فروش فیلم‌نامه» مخالفت کرد و گفت: تا امروز دو فیلم‌نامه‌ام را فروخته‌ام که به‌شدت پشیمان شدم. یکی از آن‌ها «پایان خدمت» بود که بسیار بد ساخته شد. بعد از این تصمیم گرفتم حتی اگر همه ایده‌هایی که در ذهن دارم با خودم به زیر خاک برود، بهتر از آن است که آن را به دیگری واگذار کنم و اینگونه ساخته شود! 

افخمی در بازگویی بخشی از خاطرات سینمایی خود، به تغییر پایان‌بندی فیلم «شوکران» اشاره کرد و گفت: در فیلم‌نامه اولیه، داستان با آتش زدن خانه توسط زن صیغه‌ای تمام می‌شد. گزینه اول برای بازی نقش زن هم غوغا بیات بود که قلدرتر از هدیه تهرانی به نظر می‌رسید. اما وقتی این نقش به هدیه تهرانی رسید، در همان جلسات اول متوجه شدم او نمی‌تواند کسی باشد که در پایان خانه‌ای را آتش می‌زند، به همین دلیل پایان فیلم را تغییر دادم. 

وی افزود: اینکه می‌گویم «فیلم‌نامه» فرم ادبی کامل نیست، به این معنا است که روی کاغذ باید دنیایت را بسازی، اما وقتی براساس آن فیلم می‌خواهی بسازی، بازیگر و دیگر اجزا هم بخشی از کلمات تو محسوب می‌شود. اگر فیزیک و صدای بازیگر به تو اجازه ضبط یک صحنه مشخص را نمی‌دهد، باید آن را عوض کنی. 

برنامه «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری جمعه شب‌ها ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز