خبرگزاری کار ایران

​کودکان چه کارتون‌هایی را بیشتر در پلتفرم‌ها دیدند؟ / «بچه رئیس» و «باب اسفنجی» رکوددار تماشاچی

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۵۲۲

بر اساس آماری که از سوی پلتفرم‌های پخش فیلم منتشر شده است بیش از ۹ هزار عنوان کارتون در پلتفرم‌های پخش فیلم در دسترس کودکان است.

به گزارش ایلنا، به بهانه‌ی ۲۰ نوامبر – روز جهانی کودک – و به دلیل اهمیت مسائل تربیتی و ویژگی‌ها خاص ذهنی و شناختی کودکان، «فیلیمو» گزارشی از تماشای انیمیشن و رفتارشناسی مخاطبان منتشر کرده که بخشی از آن را می‌خوانید. 

یکی از این مهم‌ترین‌ رده‌‌های سنی برای در نظر گرفتن نیازهای آنها کودکان هستند.تا امروز ۹ هزار و ۲۷۴ انیمیشن در فیلیمو با بومی‌سازی نظام رده‌بندی سنی جهانی در ایران و مطابقت با ساز و کار وزارت ارشاد بارگذاری شده است. به گونه‌ای که تمام محتواها با در نظرگرفتن رده‌بندی سنی نمایش داده می‌‌‌‌‌‌‌شوند و امکان انتشار یک فیلم یا سریال بدون تعیین درجه‌ی سنی آن، حتی از نظر فنی وجود ندارد. 

در آبان‌ماه ۱۳۹۹ با نزدیک‌شدن به روز جهانی انیمیشن به ۹ هزار و ۲۷۴ محتوا انیمیشن پیش، ۴۵۲ عنوان جدید انیمیشن اضافه شد که به ترتیب برای رده‌بندی سنی ۶-۳ساله ۲۳۴ محتوا، رده‌ی سنی ۱۲-۷ساله ۸۹ محتوا، رده‌بندی سنی ۱۶تا ۱۳ساله ۴۳ محتوا، رده‌بندی سنی ۹۹ -۱۷ساله ۸۴ محتوا و بدون محدویت سنی، دو محتوا در دسترس قرار گرفته که می‌توان از انیمیشن‌های «رویاسازها» در ژانر ماجراجویی – کمدی محصول سال ۲۰۲۰ کشور دانمارک یا «ابرهیولاها: روز هیولاها» در ژانر خانوادگی – ماجراجویی محصول ۲۰۲۰ کانادا اشاره کرد. 

«بچه‌رییس» پادشاه انیمیشن‌ها

کودکان در سنین پیش از ۷ سال در حال کارکردن روی مهارت‌های اولیه و تسلط بر آن‌ها هستند و این تمرین‌ها به شکل دیدن فیلم‌های تکراری، تماشاکردن و بارها و بارها گوش‌سپردن به یک کارتون در اغلب کودکان مشاهده می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات را به یاد بیاورند، تا جایی که یک کاربر در یک ماه، ۲۴ بار به تماشای انیمیشن «بچه‌رییس» نشسته و با بررسی رفتار مخاطبان بر روی پلتفرم، می‌توان انیمیشن «بچه‌رییس» را پادشاه بلامنازع انیمیشن‌ها دانست که بیش از ۴۱۵ میلیون دقیقه تماشا شده است اما رتبه‌های پس از آن، به ترتیب در اختیار «من نفرت‌انگیز۳»، «باب‌اسفنجی در خشکی»، «داستان اسباب‌بازی۴» و «زوتوپیا» قرار دارد. 

«باب‌اسفنجی در تهران»؛ پرطرفدار ایرانی

انیمیشن‌های ایرانی هم از این رفتار تکراری کودکان در امان نمانده‌اند و طرفدارهای زیادی دارند. «باب‌اسفنجی در تهران» با رکورد بیش از ۴۹ میلیون دقیقه، جزو پرطرفدارها و محبوب‌ترین انیمیشن‌های ایرانی است و در رتبه‌های بعدی «فیل‌شاه»، «بنیامین»، «دیرین دیرین» قسمت اول و «فهرست مقدس» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌اند. 

همچنین فیلیمو برای امنیت کودکان و آرامش خاطر والدین در سایت و اپلیکیشن خود قفل کودک را تعریف کرده و این قفل در جایگاه یک ابزار تماسی در پلتفرم قرار داده شده که خانواده‌ها با استفاده از آن می¬توانند محدودیت نمایش محتوا را برای کودکان زیر سه سال، زیر هفت سال و زیر سیزده سال تعیین بکنند. به این ترتیب که برداشته‌شدن قفل و دسترسی به سایر فیلم و سریال‌های بزرگسالان نیاز به پاسخ‌گویی به پرسشی دارد که به طور عادی برای کودکان قابل‌پاسخ‌گویی نیست و باعث محدودیت دسترسی آن‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز