خبرگزاری کار ایران

چهارمین هفته فیلم اروپایی به پایان رسید/ ۱۲ هزار نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۷۳۶

چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی در حالی به پایان رسید که بیش از ۱۲ هزار نفر در ۱۰ روز به تماشای ۱۶ فیلم اروپایی که در این هفته به نمایش گذاشته شد، نشستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی ازسوی موسسه هنروتجربه، اوینیک (موسسات فرهنگی اتحادیه اروپا) و پلتفرم هاشور از ۱۷ تا ۲۶ آبان ۱۳۹۹ مصادف با ۷ تا ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰ به صورت آنلاین و رایگان برگزار شد، در حالی روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه به کار خود پایان داد که تلاش داشت با برگزاری به شکل آنلاین تجربه جدیدی برای سینمای ایران رقم بزند.

چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی میزبان ۱۶ فیلم اروپایی از ۱۴ کشور بود که از آن جمله می‌توان به فیلم‌های «رهبر ارکستر» به کارگردانی ماریا پیترز از کشور هلند، «تنها از میان ایران، هزار و صد و چهل و چهار مایل اعتماد» به کارگردانی آندره لارسون و شمیم برکه از کشور سوئد، «خواهر» به کارگردانی اورسلا مِیِر از کشور سوئیس، «ترومن» به کارگردانی سِسک گای از کشور اسپانیا، «نامه‌هایی از جنوبگان» به کارگردانی استانیسلاو دونچو از کشور بلغارستان، «ترانزیت» به کارگردانی کریستین پتزولد از کشور آلمان، «جو کوچولو» به کارگردانی جسیکا هاوسنر از کشور اتریش و «سنت جرج» به کارگردانی مارکو مارتینز از کشور پرتغال اشاره کرد. 

همچنین «بی‌نشان» به کارگردانی می‌ها مازینی و دوسان جوکسیمویچ از کشور اسلوونی، «دلقک‌ها» به کارگردانی فدریکو فلینی از کشور ایتالیا، «پیش از یخبندان» به کارگردانی مایکل نوئر از کشور دانمارک، «وقتی گوجه فرنگی‌ها با واگنر ملاقات کردند» به کارگردانی ماریا اکونومر از کشور یونان، سه فیلم کوتاه «۹.۵۸» به کارگردانی لویی آلبرت، «ترانه احمد» به کارگردانی فواد منصور و «هوای بد» به کارگردانی ژان لوپ فیلیشیولی و آلن گاگنول از کشور فرانسه و «مادر و دیگر دیوانه‌های خانواده» به کارگردانی ایبولیا فکته از کشور مجارستان از دیگر فیلم‌هایی بودند که به صورت آنلاین اکران شدند. 

در چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی ضمن نمایش آنلاین فیلم‌ها، نشست‌های نقد و تحلیل به شکل زنده تدارک دیده شده بود که این کارگاه‌ها در چهار روز به صورت آنلاین و از طریق لایو اینستاگرامی برگزار شد. 

نگاهی به آمار تماشاگران

اشتفان شولتز (سفیر اتریش) که سخنرانی افتتاحیه هفته فیلم اروپایی ۲۰۲۰ را برعهده داشت، در ویدیویی که روز شنبه (۱۷ آبان) در فضای مجازی منتشر شد، درباره اهمیت برقراری ارتباطات فرهنگی از طریق پخش آنلاین و قانونی فیلم‌ها و برگزاری جلسات زنده با همراهی فیلمسازان و منتقدان در این هفته گفته بود. 

روز شنبه ۱۷ آبان ماه در اولین روز از چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی ۱۲۲۰ نفر به تماشای فیلم‌های «جو کوچولو» از کشور اتریش، فیلم‌های کوتاه فرانسوی «۹.۵۸»، «هوای بد» و «ترانه احمد» و «ترومن» از کشور اسپانیا در سایت هاشور نشستند. 

جسیکا هاوسنر، کارگردان اتریشی فیلم «جوکوچولو» همزمان با اولین نمایش فیلمش در این هفته در ویدیویی  از ژانر این فیلم و اهداف آن سخن گفته بود. 

فیلم‌های «وقتی گوجه فرنگی‌ها واگنر را ملاقات کردند» از کشور یونان، «خواهر» از کشور سوئیس و «دلقک‌ها» از کشور ایتالیا سه فیلمی بودند که در دومین روز از هفته فیلم اروپایی یعنی یکشنبه ۱۸ آبان در نمایش داده شدند. در این روز ۱۷۳۴ نفر این سه فیلم را تماشا کردند که بیشترین تعداد در این هفته به دومین روز اختصاص داده شده است. 

همچنین قرار بود اولین کارگاه فیلمسازی با حضور جانفرانکو آنجلوچی فیلمساز و منتقد ایتالیایی و سعید عقیقی فیلمساز، فیلمنامه‌نویس و منتقد با موضوع فیلم «دلقک‌ها»ی فدریکو فلینی از کشور ایتالیا و سینمای این فرد برگزار شود که به دلیل مشکل ارتباط اینترنتی میسر نشد. به همین منظور ویدیوهایی از آنجلوچی و عقیقی تهیه و در فضای مجازی منتشر شد. 

آگنیشکا هولاند کارگردان لهستانی و سفیر برنامه روز سینماهای خانه هنر اروپا ۲۰۲۰ نیز در ویدیویی به مناسبت این روز  از لزوم حمایت سینمای مستقل و هنری گفت. 

سومین روز از چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی یعنی دوشنبه ۱۹ آبان ماه به نمایش سه فیلم «مادر و دیگر دیوانه‌های خانواده» از کشور مجارستان، «ترانزیت» از کشور آلمان و «بی‌نشان» از کشور اسلونی اختصاص داشت و ۱۳۳۰ نفر در این روز این سه فیلم را  مشاهده کردند. 

دومین کارگاه فیلمسازی نیز در این روز نیز با موضوع فیلم «بی‌نشان» و با حضور می‌ها مازینی کارگردان فیلم «بی‌نشان» از کشور اسلوونی و شاهین امین منتقد برگزار شد. 

همچنین کریستین پتزولد کارگردان آلمانی فیلم «ترانزیت» در ویدیویی که همزمان با اولین نمایش فیلمش از علاقه خود به سینمای ایران و ماجرای ساخت فیلم خود سخن گفت.

در بیستمین روز از آبان علاوه بر برگزاری سومین کارگاه فیلمسازی که به گفتگوی مهرداد اسکویی مستندساز با شمیم برکه کارگردان سوئدی و آندره لارسون تهیه‌کننده سوئدی درباره فیلم «تنها از میان ایران، هزار و صد و چهل و چهار مایل اعتماد» اختصاص داشت، فیلم‌های «سنت جرج» از کشور پرتغال، «پیش از یخبندان» از کشور دانمارک و «تنها از میان ایران، هزار و صد و چهل و چهار مایل اعتماد» از کشور سوئد نمایش داده شدند و ۱۶۴۰ نفر در این روز به تماشای این سه فیلم نشستند. 

تنها ۲ فیلم «رهبر ارکستر» از کشور هلند و «نامه‌هایی از جنوبگان» در پنجمین روز از هفته فیلم اروپایی یعنی چهارشنبه ۲۱ آبان ماه قابل مشاهده بود که طبق آمار ۱۱۰۵ نفر این فیلم‌ها را تماشا کردند. همچنین مجید برزگر کارگردان و تهیه‌کننده با استانیسلاو دونچو کارگردان فیلم «نامه‌هایی از جنوبگان» از کشور بلغارستان درباره این فیلم و همچنین سینمای هنری ایران و بلغارستان در چهارمین روز از کارگاه فیلمسازی صحبت کردند. 

در دور نخست نمایش فیلم‌ها تا روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه ۷۰۲۹ نفر به تماشای فیلم‌های چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی نشسته‌اند.

در ادامه نمایش فیلم‌های این هفته فیلم نیز فرصت مجددی برای تماشای آثار فراهم شد و از روز پنجشنبه ۲۲ تا روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه فیلم‌های چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برای بار دوم نمایش داده شدند. بدین ترتیب سه فیلم «دلقک‌ها»، «خواهر» و «ترانزیت» روز پنجشنبه ۲۲ آبان، «ترومن»، «بی‌نشان» و «سنت جرج» روز جمعه ۲۳ آبان، فیلم‌های «پیش از یخبندان»، «جو کوچولو» و فیلم‌های کوتاه فرانسوی «۹.۵۸»، «هوای بد» و «ترانه احمد» روز شنبه ۲۴ آبان، سه فیلم «تنها از میان ایران، هزار و صد و چهل و چهار مایل اعتماد»، «وقتی گوجه فرنگی‌ها واگنر را ملاقات کردند» و «مادر و دیگر دیوانه‌های خانواده» روز یکشنبه ۲۵ آبان و همچنین در روز پایانی این هفته یعنی ۲۶ آبان فیلم‌های «نامه‌هایی از جنوبگان» و «رهبر ارکستر»  نمایش داده شدند. 

در دوره دوم نمایش فیلم‌ها بیش از ۵ هزار نفر به تماشای فیلم‌های چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی نشستند که به تفکیک روزها، ۱۳۵۲ نفر در روز پنجشنبه ۲۲ آبان، ۱۱۵۲ نفر روز جمعه ۲۳ آبان، ۱۰۱۲ روز شنبه ۲۴ آبان، ۹۷۳ نفر روز یکشنبه ۲۵ آبان و ۶۱۰ نفر روز دوشنبه ۲۶ آبان به تماشای فیلم‌ها نشستند. 

همچنین آخرین برنامه کارگاه فیلمسازی چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی یعنی شنبه ۲۴ آبان به گفتگوی نیما عباسپور کارگردان ایرانی با لویی اوبر کارگردان فیلم کوتاه فرانسوی با موضوع «۹.۵۸» و فیلم کوتاه هنری اختصاص داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز