خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته کتاب و کتاب خوانی

برگزاری نکوداشت «دکترطوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران+تصاویر

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۸۰۷

صبح امروز آیین نکوداشت «دکتر طوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف و رایزن فرهنگی و علمی ایران باحضور حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و چهره‌های فرهنگی و علمی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام میثم امرودی ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به فعالان این حوزه در حوزه‌های مختلف یادآورشد: فردا روز جهانی فلسفه نامگذاری شده است و یاد مفسراعظم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی صاحب المیزان و استاد محمدتقی جعفری را گرامی می‌داریم. در کشور میزان مطالعه مطلوب نیست باید تلاش شود مردم خوب کتاب بخوانند و کتاب خوب بخوانند. 

وی در ادامه تصریح کرد: المیزان مقیاسی است برای تمیز طرفداران عندیه کسانی که همه چیز را آن طور که دوست دارند می‌بینند نه آن طور که هست و عنادیه کسانی که منکر حقایق اشیاء می‌باشند و نیز لاادریه کسانی که منکر علم وشناخت درباره واقعیت اشیاء عی الخصوص امور مابعدالطبیعی اند. المیزان از جمله کتاب‌های فلسفی است که علم ما را در مقابل آنچه پیرامون ما هست افزایش می‌دهد. وی مثالی آورد: که فرد کَری به عیادت همسایه‌اش می‌رفت به او گفتند تو چه طور می‌خواهی با بیمار ارتباط بگیری؟ گفت: سلام می‌گویم و حالش را جویا می‌شوم و این که چه دارویی مصرف می‌کند؛ آن شخص تعامل خود را آن گونه که می‌خواست تحلیل کرد. 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه افزود: در سالروز در گذشت این عالم ربانی صاحب المیزان باید برای خوب کتاب خواندن و کتاب خوب خواندن تلاش کنیم چرا که کتاب دریچه‌ای است که ما را از خودخواهی نجات می‌دهد و موجب می‌شود حقیقت را آن طور که هست دریابیم. 

میثم امرودی خاطرنشان کرد: طوبی کرمانی یاور امام و رهبری مدرس دانشکده الهیات به عنوان الگویی برای بانوان مطرح است. ایشان در امور بین الملل اولین رایزن فرهنگی در خارج از کشور به عنوان نماینده و ویترین جمهوری اسلامی در بسیاری از امور اولین‌ها را داشتند. همان طور که زنان در کشور ما با توانمندی، سواد و ایمان می‌توانند بدرخشند ایشان واصل بین اهل سنت و شیعه بودند و ضریب نفوذشان در رایزنی‌های بین المللی شاید از سایر شخصیت‌های برجسته بیشتر بود که نشات گرفته از وجود مطهر و نورانی او بود و به عنوان اولین فیلسوف زن ایرانی با مدرک فوق دکتری فلسفه مدال بزرگی از درون اسلام بر سینه‌ی این بانوی بزرگوار زده شده است. 

برگزاری نکوداشت «دکترطوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران+تصاویر

میثم امرودی یادآورشد: دکترطوبی کرمانی نمونه بارز اخلاق، محبت، بزرگواری، ادب و شخصیت وارسته بودندگاهی در یک روز دو یا سه جلسه داشتند که با شور و اشتیاق شرکت می‌کردند و این جلسه بهانه‌ای است تا ما بتوانیم زندگی این عالمان و ویژگی‌های اخلاقی این افراد را به عنوان الگوهای موثر مطرح کنیم. 

در خاتمه میثم امرودی تاکید کرد: تاکنون کتابخانه‌های متعددی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نام شخصیت‌های علمی و فرهنگی مزین شده است؛ امید واریم نامگذاری این کتابخانه به نام طوبی کرمانی در ترویج این نوع دیدگاه، فرهنگ با نگاه به دین و جمهوری اسلامی باشد و خدا ما را یاری دهد از خادمین کتاب و مروجان مطالعه باشیم و برای این امر از هیچ کوششی دریغ نکنیم. 

خانم اصلانی از شاگردان دکترطوبی کرمانی گفت: این نامگذاری بسیار شایسته است چرا که این شخصیت الهی از یادها نخواهد رفت و وجوه برجسته‌ی ایشان در یاد دلسوختگان ادب و فرهنگ کشور باقی خواهد ماند و این حرکت نشان می‌دهد که مردم کشور ما قدر این سرمایه و بزرگان را می‌داند. ایشان یک الگوی چند وجهی و مثال زدنی از مادر نمونه در تربیت اسلامی فرزندان و همسربی نظیر و نیز نقش‌های متمایز یک زن مسلمان را ارایه دادند و می‌توانند برای زنان دنیا نیز الگو باشند. به خصوص امروز که زن در غرب بیشترین ظلم را تحمل می‌کند و نقش‌های بی‌بدیل مادری و همسری از او گرفته شده است و برای مردم خسته از تمدن غرب وی الگو و نقطه‌ی عطفی به شمار می‌رود. 

برگزاری نکوداشت «دکترطوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران+تصاویر

علی اکبر اشعری ضمن تبریک هفته کتاب به کتابداران و دوستداران کتاب و نیز ابراز خوشحالی از حضور در آیین نامگذاری کتابخانه طوبی کرمانی گفت: از این بانوی فرهنگی و علمی سخنان زیادی شنیده بودم و در مجالسی که ایشان صحبت می‌کردند حضور داشتم اما همواره سوالی در ذهنم مطرح می‌شدکه؛ افراد بسیاری دارای معلومات و دانش هستند و سخنرانی می‌کنند اما ایشان در هر سطحی و مجلسی با مخاطبان مختلف بسیار تاثیرگذار بودند و سخنانشان به جان می‌نشست چون علاوه برسواد و معرفت آنچه موجب اثربخشی صحبت و فعالیت‌های بانو طوبی کرمانی می‌شد ارتباط او با خدا و شخصیت والاو فضایل ایشان بود. 

اشعری در توصیف ماموریت این کتابخانه با نام طوبی کرمانی یادآورشد: جستجو در اخلاق و فضایل این فیلسوف بزرگ با سعی در ترویج فضایل اخلاقی، شناخت آثار، کرامات و ویژگی‌های تاثیرگذار ایشان در عرصه‌های علمی، فرهنگی، بین المللی داشته باشیم. 

پیام شرقی فرزند دکترطوبی کرمانی گفت: حقش بود برادر بزرگم از فضایل مادر بگوید ولی این ماموریت نصیب من شد. وی ضمن تشکر از رییس سازمان فرهنگی و شهرداری تهران و اساتید و میهمانان حاضر در ادامه افزود: مادرم معتقد بود فلسفه در زندگی انسان مهم است و باید از کودکی آموخته شود. جدال‌های احسن، استدلال‌ها منطقی در حد بینش و سن کودکان در فکر آن‌ها حک می‌شود و در بزرگسالی از شبهات مصون می‌مانند. 

حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بطحائی رییس اسبق آموزش و پرورش، کریمی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش، مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده، علی اکبراشعری رییس گروه اندیشه ورز کتاب سازمان فرهنگی هنری، فاطمیان‌پور معاونت فرهنگی، سعید صدرائیان مدیرکل روابط عمومی و باباخانیان رییس امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دکتر پیام شرقی فرزند دکترطوبی کرمانی و سعید رنجبریان مدیرفرهنگی هنری منطقه هشت در این مراسم حضور داشتند. 

برگزاری نکوداشت «دکترطوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران+تصاویر

این مراسم با رونمایی از کتیبه زندگی نامه دکتر طوبی کرمانی با حضور میهمانان خاتمه یافت. 

«طوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران دارای مدرک فوق دکتری فلسفه و فارغ‌التحصیل فلسفه تطبیقی و کلام، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در امور بانوان و عضو هیئت مدیره موسسه آموزش شهر بود و سال‌ها در مقام استادی دانشگاه به تربیت شاگردان و اندیشمندان بسیاری پرداخت. 

این استاد برجسته دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، اولین رایزن فرهنگی زن جمهوری اسلامی، عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری، اولین بانوی رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در یونان، مولف ده‌ها مقاله و کتاب علمی و فرهنگی و دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان بود. این بانوی فرهیخته نمونه عالی از روش و منش بانوانِ مسلمان را در اندیشه و عمل خود نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی، مکتب حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) و ولایت‌پذیری، به تصویر کشید. وی نگارش بیش از ۶۰ مقاله، تألیف ۱۲ کتاب، شرکت در بیش از ۸۰ کنگره ملی و بین‌المللی در کارنامه علمی فرهنگی خود به یادگارگذاشته است. 

دکتر طوبی کرمانی شهریور ماه ۱۳۹۹ و در سن ۷۳ سالگی به دیار باقی شتافت. 

کتابخانه دکتر طوبی کرمانی در خیابان جانبازان غربی، ۱۴ متری لشگر، خیابان شهید حیدری، رو به روی بوستان کوثر واقع شده است.

برگزاری نکوداشت «دکترطوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران+تصاویر

برگزاری نکوداشت «دکترطوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران+تصاویر

 

برگزاری نکوداشت «دکترطوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران+تصاویر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز