خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

حضور گردشگران در سواحل جنوب، فضاهای باز و آلاچیق‌ها آزاد است/ وام‌های ۱۲ درصدی دردی از تاسیسات گردشگری دوا نکرد

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۳۶۸

درحالیکه این روزها حرف و حدیث‌ها درخصوص تعطیلی‌های گسترده و افزایش محدودیت‌های فراگیر بیشتر شده اما مسئولان از ادامه فعالیت مراکز اقامتی و هتل‌ها در استان‌های جنوبی مانند هرمزگان خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی (رییس جمهور) در جلسه عصر روز گذشته (۲۵ آبان ماه) هیات دولت ضمن صدور دستورات لازم به دستگاه‌های اجرایی، اظهارداشت: امروز وظیفه اصلی دولت حفظ سلامت مردم و مهار ویروس کروناست. به همین منظور و با توجه به گسترش بیماری، افزایش ابتلا و مرگ و میر و فشار سنگین به بخش بهداشت و درمان، دولت ناچار است مطابق نظر کارشناسان، سیاست‌ها و محدودیت‌های جدیدی مقرر کند و با تعطیلی فراگیر، مانع پیشروی این ویروس مخرب شود.

در این راستا گمانه زنی‌ها درخصوص تعطیلی‌های گسترده از نخستین روز آذرماه آغاز شده است و با وجود آنکه هنوز جزییات دقیقی دراین خصوص منتشر نشده و حتا تاکید شده که تردد شهر به شهر با محدودیت و البته ممنوعیت همراه خواهد بود، هنوز بیم انجام سفرهای گسترده در کشور می‌رود. با توجه به سرد شدن هوا، قطعا این‌بار استان‌های جنوبی و البته جزایری مانند کیش و قشم می‌توانند در لیست مسافران قرار گیرند.

رضا برومند (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان) با اشاره به آنکه تنها برخی از شهرهای این استان به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرمز هستند، گفت: بیشتر شهرهای استان هرمزگان زرد و نارنجی هستند با این وجود پروتکل‌هایی متناسب با دستورالعمل جدید در آنها ابلاغ و رعایت می‌شود. موزه‌های استان هم تعطیل هستند و از برگزاری هر نوع تور گروهی و اجتماع جلوگیری می‌شود. 

 به گفته او؛ امکان اسکان مسافران با رعایت تمام موازین و پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اقامتی و هتل‌های استان فراهم است. هتل‌های استان در تمام ساعات شبانه روز خدمات ارائه می‌دهند. البته به جز چند هتل معروف استان، سایر مراکز اقامتی تنها باتوجه به شرایط تعداد مسافران درصدد بازگشایی و یا بستن درهای هتل برمی‌آیند. در واقع می‌توان گفت ۱۰ درصد از هتل‌های استان به صورت دائم به مسافران اسکان می‌دهند و ۹۰ درصد از هتل‌ها با توجه به شرایط موجود باز و بسته می‌شود.

برومند ادامه داد: اگر هتل‌های کیش و قشم را درنظر نگیریم، ظرفیت اقامتی استان هرمزگان در حدود ۵۴۰۰ تخت است. در حال حاضر نیز ضریب اشغال در فصول مختلف متفاوت است. برخی از هتل‌ها در بدترین حالت ۲۷ درصد و در بهترین حالت ۱۰۰ درصد ضریب اشغال دارند اما برخی از هتل‌ها حتی ۵ مسافر نیز ندارند. میزان حضور مسافران در هتل‌های استان نیز بسته به شرایط متفاوت است. اگر بخواهیم به‌طور میانگین ضریب اقامت هتل‌هایی که همواره باز هستند را حساب کنیم، می‌توان گفت در حدود ۵۰ درصد است.

 او در خصوص وضعیت خدمات دهی مراکز پذیرایی استان هرمزگان نیز گفت: رستوران‌های هتل‌ها فعال نیستند و غذا به صورت بسته‌بندی برای مسافران به اتاق‌هایشان برده می‌شود. سایر رستوران‌ها نیز به صورت بیرون‌بر فعال هستند. 

 برومند در خصوص شیوه‌ی خدمات دهی مراکز تفریحی و گردشگری استان هرمزگان نیز گفت: مانعی برای فعالیت مراکز تفریحی و گردشگری که در فضای باز فعال هستند، وجود ندارد اما مجموعه‌هایی که در فضای بسته فعال هستند ممنوعیت حضور اجتماع را دارند. البته امکان حضور افراد و علاقه‌مندان در آلاچیق‌هایی که در فضای باز طراحی شده‌اند، وجود دارد.

مدیرکل میراث گردشگری استان هرمزگان در خصوص وضعیت حضور مسافران در جزایر کیش و قشم نیز گفت: هر چند در نوروز با توجه به حساسیت شرایط امکان حضور مسافران در این استان‌ها نبود و راه‌ها بسته شده بود اما اکنون امکان پرواز به این جزایر وجود دارد اما از طریق اسکله امکان تردد افراد بومی وجود دارد و سایر افراد ازجمله مسافران امکان دسترسی به جزایر کیش و قشم را از طریق اسکله ندارند. 

او در خصوص وضعیت سواحل خلیج فارس و حضور گردشگران در این سواحل گفت: اکنون تعداد گردشگران بسیار اندک است مگر آنکه با تعطیلات روبرو شویم. در میان مسافران، گردشگرانی از استان فارس و استان کرمان بیشترین آمار مسافران استان هرمزگان را دربرمی‌گیرند. 

برومند همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ارائه بسته حمایتی دولت و تسهیلاتی که برای بخش گردشگری در نظر گرفته شده، توانسته دردی را از تاسیسات گردشگری فعال در هرمزگان دوا کند یا خیر، گفت: برخی از فعالان حوزه گردشگری از این تسهیلات استفاده کرده‌اند اما باتوجه به آنکه این تسهیلات، وام‌هایی در قالب وام‌های دو ساله با سود ۱۲ درصد بود، زیاد مورد استقبال قرار نگرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز