خبرگزاری کار ایران

ویرانگی از نانِ شب؛

نمی‌توان فقر مردم را دید و بی‌تفاوت ماند

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۰۶۳

کارگردان «ویرانگی» این فیلم را درباره بحران یک خانواده تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور دانسته و گفت: مهم‌ترین دغدغه مردم امروز دغدغه نان، سقفی بالای سر و تهیه داروست. یعنی دم‌دستی‌ترین نیازهایی که در دسترس بودن‌شان، حق ابتدایی یک انسان است اما از آنها محروم‌اند و یک انسان نمی‌تواند اینها را ببیند و سرش را برگرداند و از آن عبور کند.

«علیسام صادقی» نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «ویرانگی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، این اثر را درباره بحران یک خانواده تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور خواند و گفت: ویرانگی در مورد زوجی جوان است که پسری هشت ساله دارند؛ خانواده‌ای که از قشر ضعیف جامعه است اما دستش جلوی کسی دراز نیست. در سال‌هایی که به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی کشور، خیلی از آدم‌هایی که نزدیک خط فقر بودند، نابود شدند بنابراین شخصیت مجید این قصه، مابه‌ازای واقعی فراوانی در جامعه دارد.

صادقی «ویرانگی» را نخستین تجربه کارگردانی فیلم داستانی خود خواند و گفت: من از سال ۸۵ توسط خانم فهیمه راستکار وارد این حرفه شدم و بعد از طی دوره‌ای شش ماهه ایشان مرا به آقای پرویز پرستویی در موسسه کارنامه معرفی کرد. چند فیلم کوتاه و تله‌فیلم و بعد هم تئاتر کار کردم. اما به دلیل میل سیری‌ناپذیرم به آموزش، حس کردم تا حد ممکن باید چهارچوب سوادم را بین‌المللی کنم برای همین به مالزی رفتم و آنجا کارگردانی و پرفورمنس خواندم و بلافاصله بعد از اتمام دوره‌ام به ایران برگشتم. بعد از برگشتم، در چند تئاتر و فیلم کوتاه حضور پیدا کردم و مستند بلند «تباری به نام تو» و بعد از آن مستند دیگری به نام «قیامت» را ساختم. در کنار اینها بازیگری هم می‌کنم و آخرین پروژه‌ام، فیلم سینمایی «سیزده سالگی» است که یکی دو ماه دیگر اکران می‌شود.

او تصریح کرد: با اینکه بیش از کارگردانی، تجربه بازیگری دارم اما از این به بعد می‌خواهم بیشترین تمرکزم را روی تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری معطوف کنم.

نمی‌توان فقر مردم را دید و بی‌تفاوت ماند

این بازیگر و کارگردان، ژانر «ویرانگی» را اجتماعی خواند و درباره گروه جوانش که در این پروژه با او همکاری دارند، گفت: به‌نظرم خیلی ارزشمند است در دوره‌ای که همه درگیری‌های شدید داریم، عده‌ای جوان دورهم جمع می‌شوند و انرژی مادی و معنوی‌شان را می‌گذارند تا کاری کنند که حرف دل مردمی باشد که دغدغه نان شب دارند و برای همین تلاش، از گروهم تشکر می‌کنم.

صادقی ادامه داد: ویرانگی یک سریال است؛ این طرح را در مدیوم کوتاه ساختیم تا بیشتر به قلب کاراکترها و هم متریال تصویر نزدیک شویم. ضمن اینکه هیچ کارگردان، نویسنده یا بازیگری را نمی‌بینید که بعد از خروجی دلش نخواهد تغییراتی در کارش بدهد. ما این کار را کردیم تا آماده باشیم که با یک کست قوی، کیفیت و داستان خوب وارد عمل شویم.

کارگردان «ویرانگی» با بیان اینکه «سعی کردیم با پرداختن به موضوعی اجتماعی از منظر یک خانواده، مسائل اقتصادی و بحران‌های اجتماعی را دقیق‌تر بفهمیم و به عنوان یک تماشاچی، اگر بعدها در زندگی واقعی کاری از دست‌مان برمی‌آمد انجام دهیم»، گفت: «مجید» در پرداخت اجاره محل کارش دچار مشکل شده و هشت ماه نمی‌تواند بدهی‌اش را به صاحب ملک بپردازد و برای همین از محل کارش اخراج می‌شود و دستگاه‌های نجاری‌اش را هم برای قرض خود می‌دهد. او برای اینکه شرمنده زن و فرزندش نباشد، تصمیم می‌گیرد کاری کند که از آن به بعد حداقل خانواده‌اش بتوانند کمی زندگی‌شان را راحت‌تر سپری کنند.

صادقی با اشاره به داستان‌هایی که در ژانرهای متفاوتی مانند رئال و سورئال دارد، گفت: خودم را نویسنده نمی‌دانم اما طرح‌ها و متن‌های متفاوتی دارم و جالب است که سراغ موضوعات نمی‌روم؛ آنها سراغ من می‌آیند. در مورد ویرانگی هم احساس کردم باید در مورد مردم بنویسم. فکر می‌کنم مهم‌ترین دغدغه مردم امروز دغدغه نان، سقفی بالای سر و تهیه داروست. یعنی دم‌دستی‌ترین نیازهایی که در دسترس بودن‌شان، حق ابتدایی یک انسان است اما از آنها محروم‌اند و یک انسان نمی‌تواند اینها را ببیند و سرش را برگرداند و از آن عبور کند.

علیسام صادقی، محمدعلی ذوالفقاری، فائقه شلال‌وند، بهنام خرم‌نیک و شقایق صراف بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز