خبرگزاری کار ایران

کاوش در بزرگترین سد هخامنشی که تاکنون شناسایی شده است

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۰۱۸

کاوش در سد بستان خانی، بزرگترین سد هخامنشی شناسایی شده تاکنون، با هدف شناخت، دستیابی به چگونگی ساختار سد و آگاهی یافتن از نقشه و طرح سازه‌های معماری آن در حال انجام است.

به گزارش ایلنا، حمید رضا کرمی (سرپرست هیأت کاوش سد هخامنشی بستان خانی دیدگان) گفت: سد بستان خانی در دشت دیدگان شهرستان خرمبید و ۳۰ کیلومتری شمال خاوری محوطه میراث جهانی پاسارگاد قرار گرفته است.

او این سد را با بلندای تاج ۲۱ متر، دارازای ۱۷۰ و پهنای ۷۰ متر، بزرگترین سد دوران هخامنشی دانست که تاکنون شناسایی شده است.

این باستان‌شناس تصریح کرد: با هدف شناخت و دست‌یابی به چگونگی ساختار سد و روش ساخت آن و همچنین آگاهی یافتن از نقشه و طرح سازه‌های معماری موجود در بستر و هسته سد کاوش باستان‌شناسی این اثر آغاز شد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی کاوش داده‌های ارزشمندی از بخش‌های گوناگون سد و ساختارهای معماری آن به دست آمده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی افزود: ساختارمعماری ورودی آبراه، بستر سنگی آب پخش و تنظیم کننده میزان خروجی آب، سازه معماری شرقی و اجاق‌ها بخشهایی است که مورد کاوش قرا گرفت و شناسایی شد.

کرمی خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌هایی که در گذشته به کالبد سد رسیده طرح و برنامه‌ای از سوی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با هدف کاوش، مرمت، ساماندهی و معرفی تدوین شده که این کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از بخش‌های پژوهشی این برنامه است.

او در پایان ابراز امیدواری کرد: این اثر بی‌همتا به همراه دیگر سازه‌های آبی هخامنشی که شاهکار مدیریت و مهندسی آب به شمار می‌آید از سوی مسئولین مورد توجه قرار گیرد تا ضمن انجام مطالعات و افزایش دانش در این زمینه، بتوانیم این مجموعه ارزشمند را حفاظت و نگهداری کنیم و زمینه بازدید علاقه مندان پژوهشگران و گردشگران را از آن فراهم آوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز