خبرگزاری کار ایران

ادامه‌ی بلاتکلیفی مقبره شهدای اهل قلم دوره مشروطه/ «صوراسرافیل» هم به صدا درآمد!

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۳۸۲

در پی انتشار اخباری درباره ادامه روند وضعیت نامناسب آرامگاه روزنامه‌نگاران شهید دوره مشروطه، هنوز برنامه‌ی مشخصی درباره پایان دادن به بلاتکلیفی این آرامگاه در دستور کار قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرامگاه «صوراسرافیل»، «ملک‌المتکلمین» و برادر او و یک نفر از یاران این دو روزنامه‌نگار و شهید مشروطه، در حیاط خانه مهدی ملک‌زاده فرزند ملک‌المتکلمین و همسرش خدیجه‌سلطان قرار دارد و با وجود آنکه گفته می‌شود از سال گذشته طرح مرمتی آن در حال اجراست اما در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.

البته این موضوع هر سال مطرح و از سوی مسئولان نیز پاسخ‌هایی عنوان می‌شود و بازهم سال دیگری از راه می‌رسد و دوباره همان آش و کاسه. شاید نخستین مطالبی که در این خصوص منتشر شد را بتوان به سال ۱۳۹۲ مربوط دانست. زمانی که احمد مسجدجامعی (رئیس شورای شهر تهران) در ادامه برنامه تهرانگردی جمعه‌های خود به بررسی حوالی منطقه ۱۱ یعنی محدوده اطراف منزل خود رفت و از اماکن تاریخی نظیر آرامگاه تخریب شده‌ی اهل قلم مشروطیت، خانه انیس‌الدوله، قهوه‌خانه آذری، کلیسای شرق آشوری و فضاهای مردمی نظیر بیمارستان بهارلو بازدید کرد.

او در آن زمان بر سر قبر شهدای اهل قلم دوران مشروطه و روزنامه‌نگارانی همچون صور اسرافیل و ملک المتکلمین حاضر شد در حالی که چیزی از این قبور باقی نمانده بود و هر لحظه ممکن بود دو ستون باقی مانده و آب‌انبار قدیمی فروکش کرده و فرو بریزند، عنوان کرده بود: از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهیم تا نسبت به بازسازی این بنا اقدام کند و شهرداری تهران نیز در این روند هر کمکی که امکان‌پذیر است را فراهم نماید.

ادامه‌ی بلاتکلیفی مقبره شهدای اهل قلم دوره مشروطه/ «صوراسرافیل» هم به صدا درآمد!

در آن زمان، این فضا دارای مالک شخصی بود و در نهایت شهرداری پا به میان گذاشت و درصدد رفع و رجوع ماجرا برآمد. طی سال‌های بعد بیمارستان لقمان حکیم هم تقریبا تمام کوچه منتهی به مقبره شهدای روزنامه‌نگار مشروطه را از آن خود کرد و درصدد ساخت پارکینگ برآمد که بار دیگر تکذیب شد. درنهایت واقعیت این بود که وقتی مسجدجامعی پس از چهار سال دوباره به محله کمالی و مقبره روزنامه نگاران مشروطه خواه رفت، از بازدید قبلی تا آن زمان هیچ تغییری در وضعیت این مقبره ندید. 

امسال بار دیگر بعد از انتشار اخباری از وضعیت نامناسب مقبره روزنامه‌نگاران شهید مشروطه، برزین ضرغامی (مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران) با تاکید بر اینکه آرامگاه صور اسرافیل و ملک المتکلمین یا آرامگاه مشروطه در اختیار بیمارستان لقمان نیست، بلکه از لحاظ قانونی این ملک در تملک شهرداری تهران قرار دارد، توضیح داده است: تاکنون سه اقدام اساسی درباره بازسازی و مرمت این مقبره انجام شده است، در این مقبره، یک سرایدار به همراه خانواده‌اش بیش از پنجاه سال زندگی می‌کردند و حتی ادعای مالکیت بخشی از مقبره را داشتند که در آن ساخت و ساز انجام شده بود. در گام اول برای این خانواده محل مناسبی تهیه شد و سپس فضای اقامت سرایدار تخریب و به فضای مقبره افزوده شد. بخش زیادی از مراحل مرمت و بازسازی قبرهای موجود در مقبره ملک المتکلمین هم به پایان رسیده و مراحل نهایی در دست اقدام است.

با این وجود دوستداران میراث‌فرهنگی وضعیت مرمت را نیز نامناسب عنوان می‌کنند.

مرتضی ادیب‌زاده (معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران) دراین خصوص به ایلنا گفت: این ملک واجد ارزش تاریخی است و دارای طرح مرمت است و مرمت فاز نخست آن در سال ۹۷ آغاز و برنامه مرمت آن همچنان ادامه دارد. شهرداری و میراث فرهنگی برای این ملک برنامه‌هایی در نظر دارند و با توجه به آنکه یک آرامگاه است قطعاً کاربری فرهنگی برای آن تعریف خواهد شد.

او معتقد است: بسیاری از مطالبی که در خصوص وضعیت مقبره شهدای اهل قلم  دوره مشروطه منتشر شده است صحت ندارد و شرایط این ملک آن گونه که عنوان شده، نیست. 

البته بیمارستان لقمان نیز اعلام کرده است که هر گونه تغییر کاربری و تبدیل این مکان به پارکینگ تکذیب می‌شود و به هیچ وجه قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. حال باید دید بالاخره وضعیت مقبره شهدای قلم دوره مشروطه به سامان می‌رسد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز