خبرگزاری کار ایران

احمد معظمی در گفت‌وگو با ایلنا:

در معادلات پیچیده جاسوسی و امنیتی هوش نیروهای ایرانی بسیار بالاست/«خانه امن» واکاوی ترورسیم علیه کشور است

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۳۶۲

کارگردان سریال خانه امن این سریال را ادای دینی به سردار سلیمانی دانسته و گفت: در معادلات پیچیده جاسوسی و امنیتی هوش نیروهای ایرانی بسیار بالاست و تجربه ایرانی‌ها در رصد اطلاعاتی برای حفظ امنیت کشور زبانزد است. ما در «خانه امن» هوش نیروهای ایرانی را به رخ کشیدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد معظمی، کارگردان سریال «خانه امن» که این شب‌ها از شبکه یک پخش می‌شود، در پاسخ به این پرسش که جزئیات در داستان «خانه امن» چه جایگاهی دارد و در شکل اجرایی چقدر به متن وفادار بوده، گفت: سریال خانه امن با فیلمنامه حسین تراب‌نژاد نوشته شده است. فیلمنامه‌ای پرجزئیات و دقیق که در شکل نوشتاری هم روی تک تک صحنه‌ها و دلایل کنش و واکنش آن توضیحات کافی نوشته شده بود. در واقع من وقتی کارگردانی فیلم را پذیرفتم با یک فیلمنامه کاملا مهندسی شده روبرو بودم که هیچ سکانسی در آن بی‌دلیل نوشته نشده بود. خاصیت کارهایی از این دست است که فیلمنامه مهندسی شده و پرجزئیات نوشته شود. در فیلمنامه تمام شخصیت‌ها یک شروع و یک میانه و یک پایان دارند. در واقع هیچ شخصیتی درون سریال بدون سرانجام باقی نمی‌ماند. من هم سعی کردم در کارگردانی و نوع چیدمان دکوپاژ نسبت به جزئیات داخل فیلمنامه وفادار بمانم و اجرای تمامی صحنه‌ها را مهندسی شده پیش ببرم. حضور مرتضی اصفهانی در مقام مشاور پروژه هم به شکل‌گیری این فضا کمک کرد. 

وی در ادامه گفت: من قبل از «خانه امن» هم دو تجربه پیرامون ساخت آثار امنیتی پلیسی داشتم. در ترور خاموش و سارق روح هم به نحوی با موضوعات پلیسی – امنیتی روبرو بودیم. تجربه‌هایی که در دو سریال قبلی داشتم به کمک «خانه امن» آمد و می‌توانم بگویم این سریال یکی از پرزحمت‌ترین و پرکارترین سریال‌هایی است که ساخته شده است. اینطور نبود که بخواهیم سرسری یک سریالی بسازیم. برای تمامی صحنه‌های آن وقت گذاشتیم و روی تمام سکانس‌ها کار کردیم و زندگی‌مان را پای آن گذاشتیم. تمام گروه در شکل‌گیری و خروجی کار زحمت کشیدند تا شاهد یک محصول کامل در تولید سریال باشیم. خوشبختانه خروجی کار هم طوری است که خستگی را از تن تمام گروه بیرون کرد. 

وی با اشاره به اینکه مخاطب با موضوعات درون سریال همراهی می‌کند، گفت: کامنت‌های بسیار خوبی در این مدت از سوی مخاطبان دریافت کردم. حتی برایم جالب بود که یکسری جوانان دهه هشتادی که خیلی با سریال سر و کار ندارند و بیشتر وقتشان را با بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند، هر شب این سریال را دنبال می‌کنند. مخاطبان «خانه امن» خیلی گسترده هستند و همه سنین از افراد کهن‌سال تا نوجوانان نسبت به موضوعات داخل سریال حساس هستند و آن را دنبال می‌کنند. 

در معادلات پیچیده جاسوسی و امنیتی هوش نیروهای ایرانی بسیار بالاست/«خانه امن» واکاوی ترورسیم علیه کشور است

وی با اشاره به مدت زمان فیلمبرداری این سریال گفت: یک سال و نیم فیلمبرداری این کار زمان برد و یکی از پرلوکیشن‌ترین کارهای تلویزیون است که تنوع بسیارش در لوکیشن‌ها باعث شد تولید سریال زمان زیادی ببرد. در «خانه امن» حدود ۷-۸ چهره جدید به سینما و تلویزیون معرفی و تلاش کردیم از حضور بازیگران جوان در کنار بازیگران باتجربه استفاده کنیم. 

وی با اشاره به بازی‌های این سریال گفت: ترکیب امین زندگانی و حمیدرضا پگاه و بده‌بستان بین آن‌ها درون فیلم خیلی خوب درآمده است و به باورپذیری نقش‌ها کمک کرده است. تلاشی که بازیگران این فیلم به خصوص چهره‌های اصلی کردند هم خیلی موثر بود. همچنین حضور سیما تیرانداز، شهره سلطانی، سامان صفاری و نیلوفر کوخانی به یکدست شدن بازی‌های گروه کمک کرده است. «خانه امن» یک سریال پرکاراکتر است که تنوع شخصیت‌ها هم از لحاظ کارگردانی کار سخت و پیچیده بود و هم توانسته به ریتم بهتر کار کمک کند. 

معظمی در پاسخ به این پرسش که در ارائه موضوعات امنیتی چقدر به واقعیات امروز وفادار بوده و اساسا مرز بین واقعیت و خیال با توجه به قتل شخصیتی مانند خاوریِ درون قصه کجاست؟ گفت: من از زاویه دیگری این سئوال را جواب می‌دهم. بدون اینکه بخواهم شعار بدهم باید بگویم کشور ما مدیون رشادت‌های شخصیت‌هایی مانند شهید سلیمانی است. ما باید یک ادای دین به این شخصیت‌ها بکنیم. اگر امروز امنیت داریم از تلاش‌های سربازهای گمنام امام زمان(عج) است. البته که سریال «خانه امن» ادای دین بسیار کوچکی در برابر جانفشانی این عزیزان است. 

وی در ادامه گفت: طبیعی است که برای یک اثر نمایشی و برای اینکه هیجان برخی قصه‌ها حفظ شود، نویسنده و کارگردان از تخیل خودشان هم استفاده می‌کنند. مثل تمامی فیلم‌هایی که در این زمینه ساخته می‌شود، بخش سرگرمی سریال هم حائز اهمیت است. ما در «خانه امن» داریم مخاطب را از یک اجماع نامبارک علیه مردم مطلع می‌کنیم. همچنین یکی از کارکردهای این سریال واکاوی ترورسیم علیه کشور است. ما سعی کردیم جزئیات تروریسم را به تصویر بکشیم. شاید یکی از دلایل اقبال مخاطب نسبت به آن همین موضوع باشد. شاید برای اولین بار است که جزئیات دقیق از عملیات‌های تروریستی در شکل نمایشی پخش می‌شود. نکته مهم درباره شیوه‌های مختلف تروریستی در این سریال این است که سعی کردیم در قالب یک اثر نمایشی اطلاعات دقیق و درستی در این باره به مخاطب منتقل کنیم. 

در معادلات پیچیده جاسوسی و امنیتی هوش نیروهای ایرانی بسیار بالاست/«خانه امن» واکاوی ترورسیم علیه کشور است

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد با صحنه کشتن خاوری که در واقعیت اتفاق نیفتاده است، مخاطب نسبت به واقعیت‌های درون فیلم هم دچار تردید شود، گفت: اتفاقا من فکر می‌کنم مخاطب بیشتر با این فضا آشنا می‌شود و نسبت به آن صحنه حالش خوب است. 

یکی از نکاتی که در فیلم‌های امنیتی ایرانی رعایت نمی‌شود چهره ایرانی آن‌هاست. یعنی مخاطب فکر می‌کند این شخصیت‌ها روئین تن هستند و هیچ آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد و در تمام ماموریت‌ها پیروز می‌شوند. معظمی درباره این نکته گفت: در «خانه امن» ما سعی کردیم این نکته را رعایت کنیم و من نمی‌پذیرم که نیروهای امنیتی درون سریال فانتزی و دور از واقعیت هستند. حتی در شکل اسلحه دست گرفتن هم سعی کردیم این نکات را به درستی رعایت کنیم. اینکه می‌گویم فضای فیلم فانتزی و دور از واقعیت نیست، موضوعی است که در همه ابعاد آن حفظ شده است. مثلا محل کار کمال با بازی حمیدرضا پگاه یک اتاق کاملا معمولی است. اگر می‌خواستیم فضای عجیبی بسازیم باید از سقف و تمام دیوارها مانیتور وصل می‌کردیم و تصاویر ماهواره‌ای روی آن منتشر می‌کردیم ولی ما سادگی را سعی کردیم رعایت کنیم چراکه در واقعیت هم همین طور است. ضمن اینکه درباره شکست‌ناپذیر بودن نیروهای امنیتی فکر می‌کنم در قسمت‌های آینده مخاطب به این موضوع می‌رسد که همیشه هم اینطور نیست. «خانه امن» فراز و فرودهای زیادی را سیر می‌کند و اینطور نیست که بخواهیم نیروهای امنیتی را شکست‌ناپذیر نشان دهیم. یک چیزی را هم باید در نظر بگیرید اینکه کارهای امنیتی بازی هوش است. نیروهای امنیتی از نیروی هوش خود برای تجزیه تحلیل اتفاقات بهره می‌برند و لزوما نیازی به زور بازو نیست. در معادلات پیچیده جاسوسی و امنیتی هوش نیروهای ایرانی بسیار بالاست و تجربه ایرانی‌ها در رصد اطلاعاتی برای حفظ امنیت کشور زبانزد است. این اصلا اغراق نیست که امروز امنیت کامل کشور مرهون همین هوش بالای نیروهای امنیتی است. ما در «خانه امن» هوش نیروهای ایرانی را به رخ کشیدیم. 

وی با اشاره به ساخت سریال در دوران کرونا گفت: متاسفانه بیشترین حجم تولید سریال در دوران شیوع کرونا پیش رفت. البته شانسی که آوردیم صحنه‌های خارج از کشور را قبل از شیوع ویروس کرونا در دو نوبت ضبط کردیم ولی صحنه‌های داخل ایران بیشتر در همین دوران سپری شد که باعث شد سبک کاری ما عوض شود. در تمام مدت تولید تمامی پروتکل‌ها را رعایت کردیم. مثلا اگر قرار بود صحنه‌های داخلی را بگیریم دیگر نیازی به حضور ۵۰ نفر نبود و با نیروهای کمتری کار را انجام می‌دادیم. با همه اینها وقتی در خانه مجبور به تصویربرداری بودیم تمام پنجره‌ها و درها را بازمی‌گذاشتیم که هوا جریان داشته باشد و تمامی فضاها مرتب ضدعفونی می‌شد. کرونا حتی در نوع کارگردانی و میزانسن‌ها هم تاثیر می‌گذاشت و برای اینکه فاصله بین دو بازیگر را بیشتر از ۵/۱ متر رعایت کنیم مجبور بودیم نماهای بسته دو نفره را طوری بگیریم که کمتر این فاصله‌گذاری در فیلم حس شود. و خدا را شکر به هیچ وجه در طول زمان تصویربرداری یک مورد ابتلا هم نداشتیم و تمامی گروه هر روز دمای بدنشان را با تب‌سنج اندازه می‌گرفتیم تا خدایی نکرده مشکلی پیش نیاید. در‌این‌باره ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده سریال، فضای بسیار خوبی در طول کار فراهم کرد. با اینکه شرایط تولید در دوران کرونا بسیار سخت بود ولی با مدیریت او توانستیم بدون دغدغه کار را به اتمام برسانیم. 

کارگردان سریال خانه امن در پایان با اشاره به پایان‌بندی سریال گفت: پایان‌بندی سریال با توجه به اینکه فضای قصه پر از اتفاقات ملتهب است یک فضای امن و آرامش را به مخاطب ارائه می‌دهد که مخاطب با دیدن آن حالش خوب خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز