خبرگزاری کار ایران

غلامرضا ذکیانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

صد سال طول می‌کشد تا فیرحی دیگری ببینیم/ ضربه درگذشت داود فیرحی بر علوم سیاسی معاصر جبران‌ناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۲۸۹

غلامرضا ذکیانی با اشاره به جایگاه ویژه داود فیرحی در علوم سیاسی معاصر، اندیشه شیعی و اسلامی و ضمن اظهار تاثر از درگذشت او گفت: ما امیدها به آقای دکتر فیرحی داشتیم و از درگذشت ایشان بسیار اندوهگین هستیم چون صد سال طول می‌کشد تا یک فیرحی دیگر ببینیم.

«غلامرضا ذکیانی» استاد فلسفه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، درباره درگذشت حجت‌الاسلام «داود فیرحی» (نویسنده، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) به دلیل ابتلا به کرونا، به خبرنگار ایلنا گفت: تردید ندارم ضربه‌ای که فوت دکتر فیرحی بر حوزه علوم سیاسی به ویژه علوم سیاسی معاصر و اندیشه شیعی و اسلامی وارد کرد، جبران‌ناپذیر است و به این زودی‌ها کسی نخواهد توانست جای ایشان را برای ما پر کند. از خدای متعال برای همه درگذشتگان به ویژه عالم بزرگوار آقای دکتر فیرحی آرزوی غفران و برای بازماندگان ایشان آرزوی صبر دارم.

ذکیانی درباره‌ی شخصیت علمی و دانشگاهی مرحوم فیرحی گفت: من با آقای فیرحی هم‌رشته مستقیم نیستم؛ رشته من فلسفه اسلامی و کلام اسلامی و منطق است و رشته ایشان علوم سیاسی. منتها به دلیل ورود ایشان به این رشته از منظر حوزوی، من با آثار و خود ایشان از نزدیک آشنا بودم. کتاب دو جلدی معروف ایشان به نام فقه و سیاست در ایران معاصر، به دو موضوع تحول حکومت‌داری و فقه حکومت اسلامی و دیگری فقه سیاسی و فقه مشروطه می‌پردازد که الحق والانصاف بسیار خوب وارد بحث‌های فقه مشروطه شدند و از عهده آن برآمدند. رساله معروف ایشان هم که به نظرم یک گام بی‌نظیر در فرهنگ معاصر ماست، بحث گفتمان سیاسی و نسبت مشروعیت علم و قدرت را باهم مقایسه کردند.

او ادامه داد: ایشان وارد حوزه‌هایی شدند که کسی دیگر با این دقت بررسی‌شان نکرده بود؛ به ویژه در موضوع فقه شیعی، کسی را نداشتیم که مانند ایشان مسائل سیاسی را تحلیل کرده باشند. از این جهت ما مدیون ایشان هستیم. ایشان قدم‌هایی در این حوزه برداشته که اگر نگویم بی‌نظیر، کم‌نظیر است و قبل از تالیفات ایشان، کتبی با این استحکام و قوت نداشتیم.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خاطرنشان کرد: ما امیدها به آقای دکتر فیرحی داشتیم و از درگذشت ایشان بسیار اندوهگین هستیم چون مطمئنیم که به این زودی‌ها، این اندیشه بالنده و متکی به سنت، این اندیشه که با آرای جدید آشناست و می‌تواند تئوری‌های سیاسی را با تئوری‌های دینی ترکیب و نظریه‌پردازی کند، نخواهیم داشت.

ذکیانی یادآور شد: کافی است یک نفر کتا‌ب‌های دکتر فیرحی را بخواند تا بفهمد چقدر ایشان یک سر و گردن از مشابهین خود بالاتر بودند.

او همچنین تصریح کرد: از مسئولان محترم مملکتی صمیمانه خواهش می‌کنم همان تلاشی را که برای مراقبت از مسئولان سیاسی می‌کنند و همان وقت را برای متخصصان و دانشمندان کشورمان بگذارند چراکه اینها انصافا مانند  ندارند و تکرارشدنی نیستند.

ذکیانی ادامه داد: شاید صد سال دیگر طول بکشد که یک فیرحی دیگر ببینیم. در همه‌جای دنیا از آدم‌های ویژه، به‌طور ویژه مراقبت و رفتار می‌کنند. اما نمی‌دانم چرا چنین سستی و کاهلی در بهبود سلامتی دکتر فیرحی اتفاق افتاده. باتوجه به اینکه لااقل یک سال دیگر با کرونا درگیر هستیم و بعد از این هم کرونا سراغ علما و دانشمندان درجه یک دیگر ما هم خواهد آمد، وظیفه ماست که از آنها با تمام توان مراقبت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز