خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

برگزاری تورهای طبیعتگردی به دفاتر خدمات مسافرتی سپرده شد/ آبگرم سرعین فعالیت خود را از سر گرفت

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۹۷۸

مدیرکل میراث‌ و گردشگری اردبیل تاکید کرد: هرچند از احداث و ایجاد مجموعه‌های آب درمانی در سرعین استقبال می‌کنیم، اما این مهم در هسته مرکزی شهر یا در زمینی در ابعاد کوچک امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شیوع ویروس کرونا در کشور از یک سو سبب بوجود آمدن محدودیت‌های مختلف شده و از دیگر سو شیوه سفر را تغییر داده است. در این میان با توجه به تاکیداتی که در خصوص عدم حضور تعداد زیادی از افراد در فضاهای سر بسته می‌شود، خانواده‌ها و گردشگران به سمت حضور در طبیعت و فضاهای باز روی آورده‌اند. ضمن آنکه سفر با تور به حداقل میزان خود رسیده و بیشتر شاهد انجام سفرهای انفرادی و خانوادگی هستیم.

با این وجود برخی از تورهای غیرمجاز همچنان در جریان هستند که بیشتر آنها در حوزه تورهای طبیعتگردی یک روزه در استان‌ها فعالیت دارند و مسافران خود را با تبلیغ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جذب می‌کنند. استان اردبیل یکی از استان‌هایی است که به واسطه دارا بودن طبیعتی بکر و فضاهای مختلف از کوه و جنگل گرفته تا جاذبه‌هایی مانند آب گرم و البته پل‌های معلق، مورد توجه طبیعتگردان بوده و هست.

با این وجود نادر فلاحی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل) با تاکید برآنکه این روزها درصدد ساماندهی تورهای غیرمجاز در حوزه گردشگری برآمده‌ایم و بیشترین تاکید بر روی تورهای طبیعتگردی است به ایلنا گفت: کنترل تورهای گردشگری غیرمجاز را با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی و انجمن راهنمایان گردشگری استان، دستگاه قضا و پلیس امنیت پیش می‌بریم. ضمن آنکه برای موفقیت در این حوزه نیازمند همکاری شهروندان و عموم جامعه هستیم.  نیاز است تا فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در این خصوص انجام شود تا مردم خودشان درصدد معرفی و عدم حضور در تورهایی برآیند که به صورت غیرمجاز در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند. 

 او ادامه داد: بنا بر آن است تا با همکاری دستگاه محترم قضا، با افرادی که درصدد برگزاری تورهای غیرمجاز بری‌آیند برخورد جدی شود. پلیس فتا درصدد مسدود کردن صفحات فضای مجازی برخواهد آمد که تورهای غیرمجاز را تبلیغ می‌کنند و بر اساس چارچوب‌ قوانین و ضوابط با آنها برخورد خواهد شد. چنانکه طی دو هفته گذشته بیش از ۱۲ تور غیرمجاز شناسایی و متوقف شده‌اند. قرار بر آن است تا اطلاع رسانی گسترده‌ای در این خصوص انجام شود تا مردم و گردشگران از حضور در چنین تورهایی اجتناب ورزند.

 به گفته فلاحی، بنا بر آن است تا دفاتر خدمات مسافرتی با همکاری راهنمایان گردشگری  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی درصدد برگزاری تورهای طبیعت گردی برآیند و بیش از گذشته به این مهم توجه شود. در این میان، ۱۶ دفتر خدمات مسافرتی قرار است از طریق فعالان این حوزه به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان معرفی شوند و فعالیت این دفاتر در زمینه برگزاری تورهای طبیعت‌گردی در چارچوب مقررات و ضوابط تعریف می‌شود. نباید فراموش کرد که تورهای طبیعت گردی مساوی با زیر پا گذاشتن هنجارهای اخلاقی نیست و باید در عین حفظ نشاط جامعه چارچوب و ضوابط اخلاقی را مد نظر قرار دهیم. 

او با اشاره به آنکه قیمت و هزینه تورهای طبیعت گردی در اردبیل نسبت به سایر استان‌ها بسیار ارزان‌تر است، گفت: بیشتر این تورها در قالب تورهای یک روزه تعریف می‌شوند. از آن جایی که استان اردبیل مملو از جاذبه‌های طبیعی متنوع است از این رو این نوع از تورها مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. دریاچه سوها و مسیر جنگل‌های فندقلو، جاذبه‌های طبیعی شهرستان مشکین شهر و خلخال از جمله مسیرهای مورد علاقه طبیعت‌گردان است.
 

سرعین و فعالیت مجموعه‌های آبگرم در روزهای کرونایی

مدیر کل میراث و گردشگری اردبیل  در ادامه به وضعیت سرعین به عنوان قطب گردشگری سلامت و آبگرم منطقه در روزهای کرونایی اشاره کرد و گفت: محدودیت‌های استفاده از مجموعه‌های آبگرم در سرعین برداشته شده و این مجموعه‌ها می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی درصدد ارایه خدمات به گردشگران برآیند. در این میان تاکید ما بر انجام سفرهای مسئولانه و هوشمند است. 

فلاحی در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه بیشتر مجموعه‌های آبگرم سرعین، مجموعه‌های سربسته هستند و با توجه به شرایط شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان فعالیت نخواهند داشت، پس چگونه است که فعالیت آنها آغاز شده است، گفت: با هماهنگی اداره بهداشت استان، تهویه‌های مناسبی برای این مجموعه‌ها در نظر گرفته شده ضمن آنکه بیشتر این مجموعه‌ها دارای سقف‌های متحرک هستند که امکان باز شدن دارند. اما از این پس قطعاً مجوز به مجموعه‌هایی ارائه خواهد شد که دارای سقف‌های روباز باشند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر آن که چندی پیش خبرهایی در خصوص احتمال  تغییر مسیر چشمه اصلی آب گرم سرعین منتشر شده بود که نگرانی‌هایی در خصوص گردشگری در این حوزه به وجود آورده بود، گفت:  شرکت آب منطقه‌ای به یکی از  فعالان بخش خصوصی مجوز ساخت مجتمع آب گرم داده بود تا بتواند در آن منطقه‌ای در مرکز شهر، آبدرمانی احداث کند. اما بعد از انجام بررسی‌های کارشناسی، تخصیص شاخه‌ای از  آبگرم را کنسل کردند، چراکه این مجموعه قرار بود نزدیک به چشمه و چاه‌های آب معدنی ساخته شود و احتمال انحراف چشمه آب گرم داده می‌شد که خسارت‌های هنگفتی را متوجه سایر مجموعه‌های فعال در حوزه آب گرم می‌کرد. از این رو به دلیل رعایت مصالح شهر مجوز را از شرکت مربوطه گرفتند و اداره کل میراث و گردشگری اردبیل نیز به تبعیت از این موضوع به طور قانونی موافقت اصولی مجموعه مذکور را  کان لم یکن اعلام و آن را لغو کرد.

فلاحی ادامه داد: اکنون دیگر امکان ایجاد آب درمانی در آن محل وجود ندارد. هرچند از احداث و ایجاد مجموعه‌های آب درمانی در سرعین  استقبال می‌کنیم، اما این مهم در هسته مرکزی شهر و یا در زمینی در ابعاد کوچک امکان پذیر نخواهد بود بلکه از این پس از احداث مجموعه‌های آب درمانی مجوز دریافت می‌کنند که در زمین‌هایی در حدود ۴ تا ۵ هکتار آن هم در خارج از مجموعه بافت شهر سرعین باشد. ضمن آنکه این مجموعه‌ها باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی ساخته شوند و بخش‌های مختلفی از پارکینگ گرفته تا فضای سبز را دارا باشند. در عین حال  مجموعه‌های آب گرم که از این پس احداث خواهند شد باید دارای بخش‌های روباز نیز باشند و باید تهویه مناسبی برای مجموعه در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز