خبرگزاری کار ایران

بررسی چگونگی اجرای دستورالعمل مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران در «به وقت ایران»

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۱۸۸

جزییات اجرای «دستورالعمل مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران» در برنامه زنده «به وقت ایران» شبکه آموزش مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، بررسی جزییات و چگونگی اجرای «دستورالعمل مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران» با حضور محمد بهادری‌جهرمی قائم مقام پژوهشگاه قوه قضاییه، حجت الاسلام غضنفرآبادی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و اصانلو معاون سازمان بازرسی کل کشور در برنامه «به وقت ایران» از شبکه آموزش بررسی شد. 

محمد بهادری‌جهرمی اظهار کرد: یکی از وجوه نقص نظام نظارتی ما، ترک فعل‌ها است. نظارت بر ترک فعل یکی از وجوه مهم نظارت است. 

قائم مقام پژوهشگاه قوه قضاییه تصریح کرد: نظارت در نظام حقوقی ما اشکالات فراوانی دارد و آنطور که هدف قوانین بوده، محتواهای نظارتی تحقق نیافته است. نظارت‌های سیاسی مجلس بر دولت آن طور که باید پیش نرفته است. تجربه ثابت کرده، نظارت‌های درون‌سازمانی موثر نیست. یکی از دلایل تفکیک قوا، نظارت آن‌ها بر یکدیگر است. بیشتر از ضعف در قوانین، در اجرای نظارت‌ها مشکل داریم. 

پژوهشگاه قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند

وی گفت: تصمیم‌گیری دلخواهانه، تفسیر غلطی از صلاحیت اختیاری است. دستورالعمل رییس قوه قضاییه برای مجموعه دستگاه قضایی الزام‌آور است و این دستورالعمل شامل خود قوه قضاییه نیز می‌شود. مدیری که مسئول جاده‌سازی است وقتی جاده‌ای مشکل دارد اگر با افتخار بگوید من یک متر هم جاده نساخته‌ام اشکال دارد و مدیر به وظیفه خودش که جاده‌سازی بوده عمل نکرده است. 

بهادری جهرمی ادامه داد: دستورالعمل مشوق مدیرانی است که می‌خواهند کار کنند و با این دستورالعمل می‌توان تمایز مدیری که کار می‌کند و مدیری که عافیت‌طلبی می‌کند را راحت‌تر دید. 

حجت الاسلام غضنفرآبادی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت: در هر جایی اگر کار به کاردان سپرده شود، نتیجه مطلوب می‌گیریم. اگر در انتصابات، شرایط افراد و توانمندی‌هایشان را در ابعاد مختلف لحاظ کنیم، عدالت رعایت می‌شود. 

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر نماینده‌ای متوجه کم کاری مدیری شود باید مجلس را در جریان بگذارد. مجلس می‌تواند از طریق استیضاح یا سوال با کم‌کاری‌های مدیران برخورد کند. 

وی بیان داشت: ماده ۱۰ دستورالعمل رییس دستگاه قضا، مشوق مدیران پرکار است. فسادهایی که امروز وجود دارد، به خاطر اهمال مدیران وعدم انجام وظایف است. نظارت، دخالت در مدیریت نیست. 

غضنفرآبادی افزود: دستورالعمل برای هریک از دستگاه‌های نظارتی وظایفی را تعیین کرده است و نه تنها شجاعت را از مدیران نمی‌گیرد، بلکه مشوقی برای مدیرانی که کار زیادی می‌کنند درنظر گرفته است. برخی از فسادهایی که اکنون با آن مواجهیم به دلیل وظایفی است که بعضی مدیران برعهده داشته و انجام نداده‌اند و این دستورالعمل در راستای قوانین موجود بوده و کسی نمی‌تواند بگوید دست و پا گیر است. 

در ادامه محمد باقری مدیرکل تنقیح گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور نیز تصریح کرد: پرونده‌های زیادی به خاطر ترک فعل مدیران تشکیل شده است. 

وی گفت: باور غلط‌عدم تعقیب کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌ها باید تصحیح شود. 

مدیرکل تنقیح گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: دستورالعمل تاکید بسیار جدی و اساسی به وظایف قانونی دستگاه‌های نظارتی داشته و بسیار ارزشمند است. 

وی افزود: این دستورالعمل انقلاب و جوشش جدیدی در دستگاه‌های نظارتی ایجاد کرده است و بازرسان سازمان بازرسی باید هرآنچه وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی بوده و توسط مسئولین مورد سهل‌انگاری قرار گرفته را رصد و احصا کنند. اگر نتیجه نامطلوبی از این سهل‌انگاری‌ها حاصل شود سازمان بازرسی وظیفه تعقیب افراد متخلف را دارد و بسیاری از ترک‌فعل‌ها آثار مخرب‌تری از فعل‌هایی دارد که آن‌ها را تعقیب می‌کنیم. 

برنامه «به وقت ایران» به تهیه‌کنندگی عاصم یوسفی و با رویکرد مهارتی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۲۱:۴۵ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز