خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد:

حتی اگر سازمان مدیریت دنبال کاهش بودجه تئاتر باشد، نگاه ارشاد حمایتی است/ برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۷۵۰

مدیرکل هنرهای نمایشی از امکان جابه‌جایی ساعت اجرای آثار پیش از شش عصر گفته و در مورد بودجه تئاتر می‌گوید: شاید در نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این ایده تداعی شود که با کاهش فعالیت‌های تئاتری در سال شیوع کرونا، بودجه این حوزه را کاهش دهند. اما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقا برعکس، نگاهی حمایتی وجود دارد و به‌طور کامل در جریان کار هستند که اگر تئاتر صحنه‌ای اجرا نمی‌شود، بالاخره برای فضای مجازی آثاری تولید می‌شوند و بنابراین وزارتخانه خودش در مقام مطالبه‌گر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیر صعودی آمار ابتلا به کرونا، با آغاز دور جدیدی از محدودیت‌ها همراه بوده است؛ هرچند تئاتر و سایر فعالیت‌های هنری بیشتر از سایر مشاغل، از همان روزهای ابتدایی اسفند سال گذشته تعطیل شده و این تعطیلات اجباری مستمر تا تیر هم ادامه داشت و پس از آن هم با هر بار اوج‌گیری بیماری، کرکره تئاترها پایین کشیده شد. با این حال، در جدیدترین ممنوعیت‌های ابلاغ شده قرار است از بیستم آبان طرح ممنوعیت فعالیت اماکن و مشاغل (به جز گروه یک) در تهران و سایر شهرها اعمال شود. به همین بهانه، با «قادر آشنا» (مدیرکل هنرهای نمایشی) درباره امکان فعالیت تئاترها پیش از ساعت شش عصر و همچنین موارد دیگری مانند فعالیت جشنواره‌های فجر و مقاومت در این زمان و مساله کاهش بودجه تئاتر گفتگو کردیم.

با توجه به اینکه به تازگی موضوعی برای اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در تهران و سایر شهرها از بیستم آبان مطرح شده که قرار است ممنوعیت تردد و فعالیت مشاغل از ساعت ۱۸ به بعد اعمال شود، در صورت امکان فعالیت تئاترها قبل از این ساعت، رویکردهای اداره‌کل هنرهای نمایشی نسبت به آن چطور خواهد بود؟

در این ایام بحرانی ما باید بتوانیم خودمان را متناسب با بروز هر شرایط جدیدی آماده کنیم و جلو برویم تا کار تعطیل نشود. از زمان مطرح شدن تعطیلی تئاتر به دلیل شیوع کرونا، پیگیری‌های متعددی انجام دادیم و جلسات زیادی با دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای حسینی معاون محترم وزیر و مجموعه‌های دیگر، مثل دکتر زالی و استاندار محترم تهران داشتیم و در این جلسات تشریح می‌کردیم که تئاتر نه یک وسیله تفنن، که یک شغل است و تئاتری‌ها آن را برای امرار معاش و زندگی نیاز دارند. بنابراین باید آن را به عنوان شغل ببینیم و مواجهه با آن هم به همین شکل باشد و نمی‌شود شغل بخشی از جامعه درازمدت تعطیل باشد چون آنها که به این حرفه مشغول‌اند بیکار می‌شوند و باید تامین شوند. بنابراین این نظر کلی ما بود. اما این رویکرد ما، خدای ناکرده به معنی مقابله با دستورات دولت یا وزارت بهداشت نبوده. ما تلاش می‌کنیم خواسته‌های خودمان را بر اساس شرایط بیان کنیم؛ در عین آنکه گفتگو و مذاکره می‌کنیم و حرف‌هایمان را به صورت کارشناسی مطرح می‌کنیم، در عین حال به نظرات قانونی که به ما ابلاغ می‌شود هم تمکین خواهیم کرد.

در پی شرایط جدیدی هم که با طرح موضوع ممنوعیت‌ها پیش آمده، طی دو روز گذشته پیگیری‌هایی انجام دادم که آیا امکان‌پذیر است که ساعت اجرای تئاتر را جابه‌جا کرده و با عقب کشیدن آغاز اجرای نمایش‌ها، آثار قبل از ساعت ۱۸ به صحنه بروند؟ چون سیاست کلی طرح این است که غروب‌ها، شهرها و مراکز استان‌ها خلوت شوند، ما هم پیگیری می‌کنیم تا بر همین اساس برنامه‌ها را پیش ببریم. در این راستا، با مدیران سالن‌های تئاتر هم جلسه خواهیم داشت تا بررسی کرده و ببینیم چطور می‌توانیم برای این یک ماهی که ممنوعیت فعالیت‌ها از ساعت ۱۸ به بعد خواهد بود، یکی دو ساعت زمان اجرای تئاترها را به عقب ببریم.

آمار صعودی مبتلایان و جان‌باختگان کرونا، چشم‌اندازی ناخوشایند از اوج گرفتن بیماری در اواخر پاییز و زمستان دارد. اما به نظر می‌رسد جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تئاتر، مانند مقاومت و فجر با روتین گذشته، برنامه‌ریزی و کار می‌کنند و خیلی مناسبات شرایط کرونایی در آن دیده نشده است. ستاد و جلساتی به‌طور ویژه این مساله را پیگیری می‌کند؟

هم آقای حسین مسافرآستانه و هم آقای حمید نیلی و هم مدیران/ دبیران هر جشنواره دیگری، قطعا به شرایط ویژه کشور توجه دارند. در همین راستا هم در چند سطح برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اگر به شرایطی برسیم که حتی با ظرفیت ۵۰ درصد صندلی‌های سالن، امکان اجرای حضوری نمایش‌ها را نداشته باشیم، قطعا از امکان فضای مجازی برای برگزاری مطلوب جشنواره استفاده کنیم. برای همین الان در حال ارتقای سایت ایران‌تئاتر به‌عنوان یک پلتفرم پیشرفته هستیم که بتواند به شکل آفلاین و آنلاین هم‌زمان چند اجرا را پوشش داده و پخش کند. توسعه زیرساخت‌های آن به‌طور حرفه‌ای انجام شده و خوشحالم که بگویم این کار در مراحل پایانی بارگذاری است. ضمن اینکه مدنظر داریم که حتما از ظرفیت سایر پلتفرم‌ها هم برای این کار استفاده کنیم. گفتگویی با همراه اول داشته‌ایم و روبیکا هم مشتاق است در این زمینه با ما همکاری کند. اولا این امید و آرزو را داریم که ویروس کرونا هرچه سریع‌تر از بین برود اما در کنارش، رعایت شیوه‌نامه‌ها بهداشتی برای حفظ جان و سلامتی هنرمندان و مخاطبان تئاتر برای ما در اولویت اول و تامین معاش آنها در اولویت دوم قرار دارد. معتقدم جشنواره تئاتر فجر هم با سال‌ها سابقه باید برگزار شود، چراکه خیلی از هنرمندان که مدت‌هاست مشغول کار نیستند از طریق جشنواره آثارشان را ارائه می‌کنند و از کمک‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند. اما در نهایت، قطعا جمیع جهات را در نظر می‌گیریم تا کمترین آفت را داشته باشیم. اگر این تمهیدات بیان نمی‌شود هم،‌ باید بدانید جلسات تخصصی به‌طور مداوم از سوی دبیران جشنواره‌ها مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود و این ملاحظات را مدنظر داریم که هم آسیبی متوجه کسی نشود و هم بتوانیم کار را در حد شرایط معمول جلو ببریم.

در طول سال‌های اخیر شاهد کاهش سال به سال بودجه تئاتر بوده‌ایم. اکنون نگرانی‌های عمده‌ای برای کاهش چشم‌گیر بودجه تئاتر در سال آینده به بهانه تعطیلی کرونایی آثار صحنه‌ای وجود دارد. این نگرانی‌ها را تا چه اندازه به‌جا می‌دانید؟

شاید در نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این ایده تداعی شود اما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقا برعکس، نگاهی حمایتی وجود دارد و به‌طور کامل در جریان کار هستند که اگر تئاتر صحنه‌ای اجرا نمی‌شود، بالاخره برای فضای مجازی آثاری تولید می‌شوند و بنابراین وزارتخانه خودش در مقام مطالبه‌گر است. در تلاش هستیم که این نگرانی برطرف شود و به جد دنبال این مساله هستیم و گفتگوهای هفتگی در این زمینه داریم و امیدواریم شاهد کاهش بودجه تئاتر در سال آینده نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز