خبرگزاری کار ایران

مدیرمسئول روزنامه شرق:

نباید به خاطر یک تخلف؛ رسانه را تعطیل کرد/ نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات باید فضای گفتگو را میان اعضا و مدیران رسانه ایجاد کند

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۹۸۴

مهدی رحمانیان، کاندیدای هجدهمین دوره انتخابات مدیران مسئول برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات، معتقد است باید فضایی را ایجاد کرد که پیش از آنکه برخورد قهری با رسانه‌ها شود با مدیران رسانه گفتگو شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی رحمانیان (مدیر مسئول روزنامه شرق) با اشاره به کاندیدا شدن در انتخابات مدیران مسئول برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: هیات نظارت طبق آن چیزی که در مواد ۱۰ و ۱۱ قانون مطبوعات آمده، هفت عضو دارد که یک نفر از آن‌ها نماینده مدیران مسئول در این هیات است. در قانون آمده مدیران مسئول مطبوعات. چون آن موقع رسانه‌های مجازی و برخط نبود و امروز نماینده‌ای که انتخاب می‌شود نماینده مدیران مسئول تمام رسانه‌ها اعم از مکتوب و مجازی است. بنابراین من معتقدم باید رسانه‌ها تلاش کنند نماینده واقعی‌شان را به این هیات بفرستند. شش عضو دیگر این هیات افراد منصوب حکومتی و دولتی هستند یا نماینده نهادهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه علمیه قم و نماینده هفتم که نماینده مدیران مسئول بود به یک شکلی دولتی بود. ضمن اینکه ایشان هیچ وقت رسانه‌داری به معنای بخش خصوصی آن نکرده بود که بداند مشکلات رسانه‌های بخش خصوصی چیست. من با این انگیزه که یک نفر از جنس رسانه‌ها باید در هیات حضور داشته باشد و به تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود در هیات نظارت بر مطبوعات کمک کند، وارد این کارزار شدم. دو کار عمده هیات نظارت بر مطبوعات یعنی صدور مجوزها و رسیدگی به تخلفات است که حضور نماینده مدیران مسئول می‌تواند به این تصمیم‌گیری‌ها کمک کند. من با این هدف در انتخابات شرکت کردم. 

وی با اشاره به برنامه‌های خود برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: ما الان حدود ۱۱ هزار رسانه داریم که برخی از این رسانه‌ها را یک مدیرمسئول مدیریت می‌کند که در مجموع ۳۵۰۰ مدیرمسئول داریم. این افراد نیازمند این هستند که ارتباط داشته باشند با نماینده مدیرمسئول و حرف‌ها و دغدغه‌هایشان را مطرح کنند. از طرفی هیات نظارت بر مطبوعات هم نیازمند این است که یک رابطه سازمان یافته و منطقی با مدیران مسئول داشته باشد. من برنامه‌ام این است که این ارتباط میان مدیران مسئول و هیات نظارت بر مطبوعات را سازمان‌دهی کنم و یک ساز و کاری را ایجاد کنم که این ارتباط بین اعضای هیات نظارت و مدیران مسئول ایجاد شود. در بحث رسیدگی به تخلفات من در این اندیشه هستم که اگر بتوانم و تلاش کنم این اتفاق بیفتد که وقتی پرونده یک رسانه‌ای مطرح می‌شود به یک شکلی حرف مدیر آن رسانه هم شنیده شود. وقتی هیات نظارت دارد تصمیم قضایی برای تذکر و یا توقیف و یا لغو امتیاز یک رسانه را می‌گیرد باید قبل از این کار حرف‌های مدیر آن رسانه را هم بشنود. این تصمیم‌ها بسیار مهم و حیاتی است و باید فضایی را ایجاد کرد که حرف‌های طرف مقابل هم مطرح شود. حضور یک فرد از جنس رسانه‌ها در هیات نظارت به این هم افزایی و ایجاد فضای گفت‌وگو کمک بسیاری خواهد کرد و بخشی از مشکلات خود به خود حل خواهد شد. 

وی با بیان اینکه نباید به خاطر یک تخلف رسانه را تعطیل کرد، گفت: وقتی یک کارخانه سوسیس‌سازی تخلفی انجام می‌دهد کارخانه را تعطیل و کارکنان آن را بیکار نمی‌کنند بلکه به تخلف آن شخص رسیدگی می‌کنند. اگر به رسانه هم به دید یک صنعت نگاهش کنیم باید همینطوری با آن برخورد شود. اگر در رسانه‌ای تخلفی صورت می‌گیرد نباید رسانه را تعطیل کرد. باید ساز و کارهای دیگری برای برخورد ایجاد کرد که بتواند کنترلی باشد. نگاه به رسانه باید یک نگاه گفت‌وگو محور باشد. برخورد با رسانه باید از جنس برخورد فرهنگی باشد تا قضایی. باید با گفت‌وگو فضایی را ایجاد کرد که به سمت مسائل قهری پیش نرویم. 

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نماینده مدیران مسئول با پشتوانه رای همکارانش قدرت چانه‌زنی در هیات نظارت بر مطبوعات برای صیانت از رسانه‌ها را خواهد داشت؟ گفت: ما همه انسان هستیم و تحت تاثیر اقتضائات قرار می‌گیریم. اگر کسی باشد که با استدلال شرایط را تشریح کند قطعا روی دیگران هم تاثیر می‌گذارد. چون افرادی که در هیات نظارت بر مطبوعات حضور دارند منطقی و اهل درک و مطالعه هستند. اگر با یک استدلال منطقی روبرو شوند قطعا می‌پذیرند. اینطور نیست که فکر کنیم نماینده مدیران مسئول وارد فضایی می‌شود که همه افراد حاضر در آن همگی نفوذناپذیر هستند. اینطور نیست واقعا. من تجربه حضور در این هیات را داشتم و می‌دیدم که وقتی با استدلال و منطق حرفی مطرح می‌شود، می‌پذیرند. این خیلی مهم است که بشود فضایی را ایجاد کرد ارتباط میان اعضای هیات نظارت و مدیران مسئول فراهم شود تا برخی از مشکلات فعلی را در فضایی گفت‌وگو محور و فرهنگی حل و فصل کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز