خبرگزاری کار ایران

کشف یک خمره تاریخی در ابراهیم‌آباد کهنه

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۴۳۸

​سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: یک خمره تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان در ابراهیم‌آباد کهنه کشف شد.

به‌گزارش ایلنا، مصطفی مرزبان ​(سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی) گفت: به دنبال فعالیت‌های کشاورزی در محوطه ابراهیم‌آباد کهنه یک خمره دوره سلجوقی کشف و با تلاش و دقت مسئولان محلی از زیر خاک بیرون کشیده شد.

او عنوان کرد: محوطه ابراهیم‌آباد کهنه یکی از محوطه‌های تاریخی استان است که آثاری از دوره آل‌بویه تا صفویدر آن وجود دارد. هر چند بخش عمده این محوطه توسط اهالی در اوایل سال‌های دهه ۷۰ تسطیح شده است، با این وجود محوطه و گورستان کنار آن مربوط به دوره تیموری و صفوی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارد از این رو مستند‌سازی، تهیه پرونده ثبتی و ثبت اثر مذکور در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.

اسماعیل شراهی باستان‌شناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی نیز اظهار کرد: خمره مذکور با لعاب گلی نخودی رنگ و تزئینات افزوده مارپیچی یک متر و ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد و قطر آن در ناحیه شکم حدود یک متر است.

او افزود: این خمره که یکی از شواهد منقول برجای مانده از محوطه باستانی ابراهیم‌آباد است، به‌دلیل آسیب‌های وارده حین شخم‌زنی برای مرمت و نگهداری به موزه آب‌انبار ابراهیم‌آباد انتقال داده شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز