خبرگزاری کار ایران

معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ارشاد:

اینفلوئنسرها برای معرفی کتاب به میدان بیایند/ شبکه‌های اجتماعی آدم را دچار توهم دانایی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۰۸۳

​محمدصادق افراسیابی گفت: نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه با همکاری فعالان شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی از یک طرف به ترویج امر کتابخوانی و عمومی‌سازی نهضت کتابخوانی کمک می‌کند و از سوی دیگر باعث افزایش مهارت سواد اطلاعاتی مردم در جامعه‌ی اطلاعاتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدصادق افراسیابی (معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفت: زندگی در جامعه اطلاعاتی بدون عادت به مطالعه کتاب مانند دل زدن به دریا بدون برخورداری از مهارت شنا است، کسی که شنا نمی‌داند اگر دل به دریا بزند احتمال غرق شدنش زیاد است و کسی که از سواد اطلاعاتی بی‌بهره است وقتی به فضای مجازی مراجعه می‌کند در انبوه اطلاعات غیرمفید و گاه نادرست غرق می‌شود. 

وی افزود: کتاب رسانه‌ای است که دانش ما را عمیق می‌کند، درست در نقطه مقابل شبکه‌های اجتماعی عمومی قرار دارد که بسیاری از افراد را دچار توهم دانایی می‌کند و دانشی وسیع اما بسیار سطحی و کم عمق و عمدتا بی‌فایده یا کم فایده در اختیار ما قرار میدهد. 

افراسیابی با بیان اینکه برخی اشخاص بخش زیادی از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی عمومی صرف می‌کنند، عنوان کرد: آن‌ها تصور می‌کنند که در شبکه‌های اجتماعی عمومی اطلاعات بسیار مفیدی به دست می‌آورند در حالیکه شبکه‌های اجتماعی عمومی عمدتا برای گذران وقت مفید هستند و فایده چندانی برای عمق بخشی به مهارت‌های زندگی و دانش افراد ندارند. 

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی مطالعه کتاب باعث می‌شود که عمق اطلاعاتی افراد بالاتر برود و همین امر توان اشخاص را در تشخیص اطلاعات درست از اطلاعات نادرست افزایش می‌دهد. 

افراسیابی با بیان اینکه در نقطه مقابل شبکه‌های اجتماعی عمومی شبکه‌های اجتماعی تخصصی هستند، گفت: اعضای این شبکه‌ها در یک حوزه مشخص تخصص دارند و عمدتا اهل مطالعه آخرین کتاب‌ها و مقالات مرتبط با حوزه‌های تخصصی خود هستند و از این جهت توصیه ما به عموم مردم این است که تا می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی تخصصی عضو شوند و از فعالیت بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی عمومی پرهیز کنند. 

وی با اشاره به برگزاری نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه عنوان کرد: امسال شاهد یک تحول خوب در جشنواره کتاب و رسانه هستیم، این جشنواره امسال تلاش کرده است تا از ظرفیت متخصصان و کتاب خوانان عضو شبکه‌های اجتماعی برای تشویق عموم مردم به کتابخوانی استفاده کند؛ بخش جدیدی که تحت عنوان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در جشنواره کتاب و رسانه ایجاد شده است، ظرفیتی ویژه در اختیار علاقه مندان حوزه‌ی کتاب قرار میدهد. 

به گفته افراسیابی، این بخش فرصتی به عموم مردم، اینفلوئنسرهای حوزه کتاب و صاحبان صفحات اجتماعی می‌دهد که آخرین کتاب‌هایی را که مطالعه کرده‌اند به مردم معرفی کنند و از طریق ثبت ویدئوها، پادکست‌ها و متن‌های خود در سایت جشنواره در این جشنواره شرکت کنند. 

وی با بیان اینکه امسال جشنواره کتاب و رسانه با همکاری فعالان شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی از یک طرف به ترویج امر کتابخوانی و عمومی‌سازی نهضت کتابخوانی کمک می‌کند و از سوی دیگر باعث افزایش مهارت سواد اطلاعاتی مردم در جامعه‌ی اطلاعاتی می‌شود، گفت: سواد اطلاعاتی چند رکن دارد؛ اولین رکن آن است که کاربر در جامعه اطلاعاتی بداند به چه اطلاعاتی نیاز دارد، دومین رکن آن است که مهارت پیدا کردن اطلاعات مد نظر خود را داشته باشد، سومین رکن نیز این است که توان ارزیابی اطلاعات و اعتبارسنجی آنرا داشته باشد و در نهایت بتواند اطلاعاتی را که پیدا کرده است در زندگی، درس و شغل خود مورد استفاده قرار دهد. 

وی یادآور شد: به نظرم کسانی که در شبکه‌های اجتماعی در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند قطعا یک نیازی را در خود حس کرده‌اند که بر اساس آن نیاز به مطالعه کتابی مشخص روی می‌آورند و وقتی که کتابی را در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنند تلاش می‌کنند محتوای آن کتاب را به شکل عملیاتی در زندگی خود و دیگران جای دهند. 

وی با بیان اینکه مبالغه نیست اگر بگوییم فعالان حوزه کتاب در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی دارای سواد اطلاعاتی هستند، گفت: آن‌ها به دیگران کمک می‌کنند که مهارت سواد اطلاعاتی را در جامعه اطلاعاتی افزایش دهند و به همین دلیل از تلاش و نوآوری طراحان جشنواره کتاب و رسانه امسال تشکر می‌کنم و امیدوارم این جشنواره با اقبال مناسب فعالان حوزه کتاب در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مواجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز