خبرگزاری کار ایران

آغاز فصل دوم کاوش تپه گردی گوران آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۸۴۳

فصل دوم کاوش تپه گردی گوران شهرستان پیرانشهر آذربایجان غربی با هدف تکمیل اطلاعات لایه‌ها و پی‌گردی معماری به دست آمده از فصل نخست در حال انجام است.

به گزارش ایلنا، آزیتا میرزایی (سرپرست هیأت باستان شناسی) گفت: تپه گردی گوران شهرستان پیرانشهر آذربایجان غربی به دلیل توالی گاهنگاری که دارد، یکی از آثار ارزشمند حوضه رود زاب کوچک محسوب می‌شود.

این باستان‌شناس تصریح کرد: بر اساس کاوش لایه نگاری فصل اول تپه گردی گوران از دوران اسلامی متاخر، تاریخی (اشکانی)، آهن و مفرغ دارای نهشته‌های باستانی است.

به گفته میرزایی، قویترین استقرار تپه متعلق به دوره مفرغ جدید با معماری خشتی و سفال‌های شاخص و منقوش این دوره است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با بیان اینکه در زیر این لایه شواهدعصر مفرغ قدیم و فرهنگ موسوم به یانیق وجود دارد اظهار داشت: در فصل دوم با گسترش ترانشه در صدد تکمیل اطلاعات لایه‌ها و پی گردی معماری به دست آمده از فصل نخست هستیم.

او یکی دیگر از اهداف این فصل را به دست آوردن سطوح و لایه‌های بر جای متعلق به دوره مفرغ قدیم عنوان و تصریح کرد: در فصل اول با توجه به کاهش سطح کاوش در عمق پایین ترانشه تنها مواد فرهنگی به شکل قطعات سفالی شاخص این دوره به دست آمد اما به دلیل برش تپه توسط بیل مکانیکی لایه‌های پایین‌تر تخریب شده بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز