خبرگزاری کار ایران

تلویزیون در تدارک برنامه‌های ترکیبی؛

جنجال‌های «زوجی نو» و «بمب»/ «خندوانه» به زودی می‌آید/ از «دورهمی» و «عصر جدید» خبری نیست

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۶۹۴

پخش مسابقه‌ها و برنامه‌های ترکیبی از تلویزیون مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. این روزها تلویزیون با برنامه‌هایی همچون «زوجی نو»، «دست فرمون» و «بمب» سعی دارد مخاطب را حفظ کند تا فصل جدید برنامه‌هایی همچون «خندوانه» و «دورهمی» آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از آنکه در دهه نود و با تاسیس شبکه‌های جدید همچون نسیم، تلویزیون به ساخت برنامه‌های گفت‌وگو محور، ترکیبی و سرگرم کننده روی آورد و مسابقات زیادی را روی آنتن برد، جدول پخش برنامه‌های پربازدید تلویزیون تنها در اختیار سریال‌ها نبود و رقیب جدی‌ای پیدا کرد. ساخت برنامه‌های شاد و مفرح که یا الگویی خارجی داشتند و یا با تکیه بر خلاقیت طراحان به برندهای مطرحی در تلویزیون تبدیل شدند. 

از سال گذشته و با رسیدن به روزهای شیوع ویروس کرونا، بسیاری از برنامه‌های ترکیبی تلویزیون که قرار بود در فصل جدید ساخته و روانه آنتن شوند، یا تعطیل شدند یا با فرمت متفاوتی روی آنتن رفتند که باعث افت کیفیت و یا ریزش مخاطب آن شد. با این وجود ضرورت ساخت چنین برنامه‌هایی در روزهایی که مخاطبان تلویزیون نیاز به نشاط بیشتری دارند بیش از هر چیزی احساس می‌شود. 

با نزدیک شدن به نیمه پاییز و در روزهایی که تلویزیون ماه‌های محرم و صفر را پشت سر گذاشته است بسیاری از مخاطبان تلویزیون منتظر شروع برنامه‌هایی همچون «خندوانه»، «دورهمی» و «عصر جدید» بودند. برنامه‌هایی که یا در مرحله ضبط و پیش تولید هستند یا تولید خود را به زمان دیگری موکول کردند. در این شرایط ساخت برنامه‌های جدید و پخش آن باعث شده حاشیه‌های مختلفی پیرامون هر برنامه رخ بدهد. در ادامه مروری داریم بر برنامه‌هایی که این روزها در حال پخش هستند یا به زودی آماده پخش می‌شوند. 

«زوجی نو»؛ شروع همراه با حاشیه

«زوجی نو» عنوان برنامه‌ای ترکیبی با محوریت زوج‌های جوان است که پخش آن از هفته گذشته آغاز شده است. این مسابقه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته هر شب ساعت۱۰:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. 

این برنامه تلویزیونی برای رقابت تعداد زیادی از زوج‌های جوان در نظر گرفته شده و آن دسته از زوج‌هایی که حداقل ۶ ماه و حداکثر سه سال است از زمان ازدواج آن‌ها گذشته باشد، می‌توانند با پر کردن فرم‌های مربوط به شرکت در این برنامه و پس از بررسی کارشناسان در برنامه حضور پیدا کنند. 

«زوجی نو» با اجرای باربد بابایی از همان قسمت اول نقدهایی را نسبت به ساخت آیتم‌های نامتعارف آن در فضای مجازی ایجاد کرد. برنامه شامل بخش‌های مختلفی از قبیل آشپزی و بازی‌های واقعیت مجازی و مسابقه جهت شناخت زوجین از یکدیگر و تعامل آن‌ها در زندگی و کسب درآمد و به چالش کشیدن آن‌ها است. 

باربد بابایی که پیش از این برنامه تب تاب را برای شبکه سه اجرا کرده بود در برنامه جدیدش نیز سعی کرده در شیوه اجرا متفاوت از عرف رسمی مجریان تلویزیون ظاهر شود. اما هفته گذشته و با پخش قسمت‌هایی از برنامه برخی مخاطبان و منتقدان نسبت به آیتم‌های برنامه اعتراض کردند. شوخی‌های عجیب و غریب میان زوج‌ها و استفاده از آیتم‌های احساسی که در آن نامه یکی از زوجین قبل از مرگش را طرف مقابل می‌خواند؛ با واکنش‌هایی از سوی مخاطبان همراه شد. البته بابایی در برنامه «تب تاب» هم به سراغ چهره‌های خاصی می‌رفت که جنجال‌های زیادی را در فضای مجازی ایجاد می‌کردند و به نظر می‌رسد او و سازندگان «زوجی نو» قصد دارند تجربه برنامه‌های جنجالی گذشته را تکرار کنند. 

«دست فرمون»؛ فصل دوم با مجری جدید

مرحله سوم از رقابت‌های فصل دوم مسابقه بزرگ «دست فرمون» به تهیه‌کنندگی محمود محمودی و کارگردانی مسعود صنم، از شبکه نسیم پخش می‌شود. 

«دست فرمون» برای مخاطبان عشق سرعت یک مسابقه سرگرم‌کننده است و فصل اول آن با اجرای کامبیز دیرباز مخاطبان ثابتی را جذب کرد. با گذشت ۳۱ قسمت از فصل دوم این مسابقه و پخش مرحله اول و دوم رقابت‌ها، مرحله سوم این مسابقه آغاز شد و کامران تفتی مجری این برنامه با حضور در جمع مربیان در استودیو شماره دو که مشرف به پیست است، این مسابقات را مدیریت می‌کند.

در جریان برگزاری رقابت‌های مرحله اول و دوم و حذف تعدادی از شرکت کنندگان، تعداد ۱۰۰ شرکت کننده در بخش ماشین و تعداد ۲۰ شرکت کننده در بخش آرسی به مرحله سوم این مسابقه راه پیدا کردند. همچنین قرار است در این مرحله با اهدای فرمون طلایی از سوی مربیان و خود برنامه، ۱۰ شرکت‌کننده حذف شده بخش ماشین در مرحله قبل، امکان بازگشت به رقابت‌ها را داشته باشند. و شرکت‌کنندگان بخش ماشین که طی یک قرعه کشی میان ۴ مربی این گرایش یعنی محسن جعفری، نادر جعفری، بهنام صفاریان و شروین یگانه تقسیم شده‌ بودند همچون مرحله قبل توسط مربیان خود برای رقابتی حرفه‌ای آماده می‌شوند. 

در مرحله سوم با اعمال برخی تغییرات، شاهد پرداخت ویژه به بخش ماشین‌های آرسی (رادیو کنترلی) خواهیم‌ بود و بخش موتور سواری از قسمت ۳۷ مجدد به کنداکتور برنامه باز خواهد گشت. 

«ایرانیش»؛ ضعف اجرای پورسرخ

پس از مسابقه اطلاعات عمومی «ایران» با اجرای سام درخشانی که محوریتش شناخت ایران و چهره‌های ایرانی است، مسابقه «ایرانیش» هم به جدول پخش شبکه ۲ اضافه شد تا دو مسابقه با محوریت ایران‌شناسی روی آنتن تلویزیون باشد. 

هدف اصلی مسابقه «ایرانیش» آشنایی با بازی‌های ساده ایرانی است و در کنار آن به مکان‌های دیدنی و شناخت اقوام ایرانی هم پرداخته می‌شود. در وضعیتی که در برنامه‌های تلویزیونی خلاقیت ویژه‌ای دیده نمی‌شود یا تعدادی از برنامه‌ها کپی ایرانیزه شده‌ای از نمونه‌های خارجی هستند، ایرانی بودن مسابقه «ایرانیش» ویژگی مثبت مهمی برای آن به حساب می‌آید. 

پوریا پورسرخ جدیدترین بازیگری است که پا به عرصه اجرا گذاشته و با مسابقه «ایرانیش» برای اولین بار اجرای یک برنامه را تجربه می‌کند. اجرای او در این مسابقه ضعف‌های بسیاری دارد که با انتقادهای بسیاری هم همراه بوده. لحن صحبت کردن و اجرای او مخاطب را به یاد بعضی بازی‌ها یا دیالوگ گفتن‌اش می‌اندازد. در واقع پوریا پورسرخ در مقام مجری چندان از پوریا پورسرخی که به عنوان بازیگر دیده بودیم، فاصله نگرفته است. گرچه احسان ارغوانی (تهیه‌کننده ایرانیش) در مقام دفاع از او گفته است: پوریا پورسرخ بهترین بود و جا افتاد. او برای اجرای این مسابقه تمریناتی با محسن آزادی (مجری) داشته و در نهایت خیلی زود با گروه و کار هماهنگ شد. 

گرچه مسابقه «ایرانیش» مسابقه سرگرم‌کننده‌ای است، اما به نظر می‌رسد میزان جذابیت و هیجان آن کمتر از چیزی است که از یک مسابقه انتظار داریم.

«کتاب باز»؛ جشن پانصدمین شماره

برنامه «کتاب باز» جزو معدود برنامه‌های این سال‌های تلویزیون است که مخاطب هدف مشخصی دارد و توانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند. در فصل اول این برنامه امیرحسین صدیق روبرو مهمان‌ها می‌نشست و از کتاب و فرهنگ مطالعه حرف می‌زد و سروش صحت در فصل‌های بعدی اجرای برنامه را به عهده گرفت. ریتم و روند ثابت و آرام برنامه در طول این سال‌ها باعث شده مخاطب کم‌کم با فضای برنامه احساس راحتی کند. «کتاب باز» کمتر دچار حاشیه شد جز اشتباه بزرگی که از سوی مسعود فراستی و البته مجریان آن در هفته‌های اخیر رخ داد و مدتی در شبکه‌های اجتماعی محور شوخی‌ها و طنازی‌ها واقع شد. با این وجود «کتاب باز» پانصدمین شماره خودش را جشن گرفته و این امر نشان می‌دهد در هیاهوی ساخت برنامه‌های پر زرق و برق هم می‌توان مخاطب هدف را پیدا و با تلویزیون آشتی داد. 

«عطسه» و «بمب»؛ پای رشیدپور در میان است! 

در چند سال گذشته شبکه سه حساب ویژه‌ای روی حضور رضا رشیدپور کرده است. رشیدپور پس از چند سال دوری از تلویزیون حضور پررنگی در شبکه سه داشته و هرساله برنامه‌های متنوعی را در این شبکه روی آنتن برده است. سال گذشته برنامه «اتفاق» رشیدپور همزمان با شیوع ویروس کرونا آغاز به کار کرد اما به دلیل آنکه حضور مخاطب در استودیو جزوی از برنامه‌ریزی ساخت «اتفاق» بود، بعد از مدتی پخش آن متوقف شد. رشیدپور در ماه رمضان بار دیگر «اتفاق» را با فرمت متفاوتی روی آنتن برد اما مورد استقبال قرار نگرفت. از ابتدا تصمیم بر این بوده که «اتفاق» ساختاری شبیه به تد داشته باشد و ارائه‌هایی با موضوع علمی، مفاهیمی را به مخاطب منتقل کند. اما از آنجا که برنامه‌های «تد» تماشاگر محور است و تعداد زیادی از تماشاگران باید در استودیو حضور داشته باشند، برای فرمت ایرانی شده‌ی آن نیز استودیویی با گنجایش ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر تماشاگر ساخته شده که با شروع کرونا امکان ضبط در آن فراهم نشد. و حالا خبر می‌رسد قرار است به زودی مسابقه «بمب» با اجرای او به شبکه سه بیاید. 

محمدرضا رضائیان، تهیه‌کننده «بمب» اطمینان داده که این برنامه تفاوت زیادی با تجربه قبلی‌ای دارد که تیم برنامه‌سازی ما با آقای رشیدپور داشته است.

از قرار معلوم «بمب» برگرفته از یکی از پربیننده‌ترین مسابقه‌هایی است که در دنیا در حال برگزاری است و در بیش از ۲۰ کشور در رنکینگ موفق‌ترین برنامه‌ها قرار دارد.

اما تیم رشیدپور در تدارک ساخت برنامه‌ای ترکیبی دیگری با محوریت جوانان نیز هستند که «عطسه» نام دارد. این برنامه با رویکرد اجتماعی و طنز، از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۸ عصر تا ۱۹ پخش خواهد شد. «عطسه» دو روز در هفته به دختران و بانوان اختصاص دارد و مسائل مربوط به آنان را بررسی می‌کند و پیشکسوتان عرصه اجرا و رسانه نیز، در این برنامه به عنوان مهمان حضور خواهند داشت. 

«دورهمی»؛ شاید وقتی دیگر

برنامه «دورهمی» با اجرای مهران مدیری برای فصل جدیدش قرار بود بعد از محرم و صفر روانه آنتن شود. برنامه‌ای که در روزهای شیوع کرونا برخلاف برنامه‌های مشابه مانند خندوانه به ضبط خود با حضور تماشاگران ادامه داد و در نوروز ۹۹ جزو برنامه‌های پربیننده تلویزیون بود. 

مهران مدیری در نشست خبری که در آن خود را سفیر یک فروشگاه زنجیره‌ای معرفی کرد، از ساخت و اجرای متفاوت «دورهمی» در آینده‌ای نزدیک خبر داد. اما او این روزها مشغول بازی در سریال مسعود کیمیایی است و مقدمات ساخت فصل دوم سریال «هیولا» را نیز فراهم می‌کند، با این حال قصد دارد «دورهمی» را هم روی آنتن ببرد. اتفاقی که معلوم نیست با این میزان ترافیک کاری چه زمانی رخ می‌دهد. 

«خندوانه»؛ به زودی می‌آید

پس از آنکه آخرین فصل از خندوانه روی آنتن رفت، بسیاری منتظر پخش سری جدید این برنامه در عید نوروز۹۹ بودند که رامبد جوان در اینستاگرامش با اشاره به شیوع ویروس کرونا از تعطیلی این برنامه تا زمان عادی شدن شرایط کشور خبر داد. اتفاقی که در پی آن شایعه‌هایی مبنی بر قطع همکاری جوان با شبکه نسیم را در رسانه‌ها دست به دست چرخاند. رامبد جوان در این فاصله تلاش کرد مسابقه‌ای شبیه خنداننده شو را روانه شبکه نمایش خانگی کند که البته تلویزیون جلوی ساخت آن را گرفت و حالا جوان تصمیم گرفته این مسابقه را به فصل جدید خندوانه بیاورد. وعده‌های جوان برای ساخت خندوانه به آبان امسال موکول شد. اتفاقی که با پست جدید اینستاگرامی او رنگ جدی به خودش گرفت و به نظر می‌رسد او قصد دارد تا قبل از شروع زمستان پخش «خندوانه» را آغاز کند. 

«عصر جدید»؛ منتظر مرحله نهایی

«عصر جدید» جزو برنامه‌های تلویزیونی است که به حضور تماشاگر در استودیو بیش از هر برنامه‌ای نیاز دارد. هیجان رقابت شرکت‌کنندگان در حضور تماشاگران بر میزان جذابیت‌های مسابقه اضافه می‌کند. با شیوع ویروس کرونا این مسابقه در چند نوبت متوقف شد و حتی در مقطعی بدون حضور تماشاگر ساخته شد. در این میان ابتلای برخی از شرکت‌کنندگان به کرونا شرایط اجرا را برای احسان علیخانی و تیمش سخت‌تر کرد. سازندگان «عصر جدید اما تلاش کردند مسابقه را تا مرحله ماقبل نیمه‌نهایی آماده و پخش کنند و باقی مراحل سری دوم این مسابقه به بعد از محرم و صفر موکول شد. در این فاصله برنامه «هشتگ عصر جدید» از تلویزیون پخش شد که جزو پربیننده‌های دو ماه اخیر تلویزیون بود. با این حال هنوز خبری از ضبط مراحل جدید این مسابقه نیست و معلوم نیست چه زمانی قرار است پایان‌بندی فصل دوم این مسابقه به سرانجام برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز