خبرگزاری کار ایران

ایران و چین برای ششمین بار گفتگوی فرهنگی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۳۳۹

رییس مرکز مطالعات بین‌المللی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در وبینار بین‌المللی «چین در ادبیات ایران و ایران در ادبیات چین»، از برگزاری ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایلنا، وبینار بین‌المللی «چین در ادبیات ایران و ایران در ادبیات چین» در روز سوم آبان‌ماه با حضور استادان، دانشجویان و فرهیختگان توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین و دانشگاه پکن با همکاری دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

در این وبینار چینگ تونگ، رییس دانشکده مطالعات آسیا و آفریقا و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای با موضوع «تأثیر سفر به چین و ژاپن در ایجاد دگرگونی اندیشه‌های هدایت، تفسیر فصل‌های چین و ژاپن از سفرنامه مکه»، زهرا محمدیان، مدرس مدعو دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن با موضوع «بازتاب فرهنگ و هنر چینیان در ادب فارسی» و شن یی مینگ، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن با موضوع «جامی در چین» سخنرانی کردند.

در ادامه این وبینار بین‌المللی، محمدامیر جلالی، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس مدعو دانشگاه پکن با موضوع «تصویرشناسی چین در عجایب‌نامه‌های ایرانی»، وانگ یین هوان، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات بین‌المللی شی آن با موضوع «هانگژ در اسناد تاریخی فارسی» و عادل خانی، کارشناس توسعه روابط فرهنگی ایران و چین با موضوع «روابط ایران و چین از تمدنی تا فرهنگی، از گذشته دور تا تاریخ معاصر» به ارائه مقالات خود پرداختند.

در بخش اختتامیه این نشست، ابوالحسن خلج‌منفرد، رییس مرکز مطالعات بین‌المللی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شی گوانگ، رییس مرکز پژوهش‌های فرهنگ ایران دانشگاه پکن سخنرانی کردند.

خلج‌منفرد با اشاره به شرکت ۱۶ نفر از استادان ایرانی و چینی در سه نشست متوالی «چین در ادبیات ایران و ایران در ادبیات چین»، به بیان ظرفیت‌های فراوان ادبیات ایران و چین پرداخت.

او در ادامه، آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای توسعه روابط فرهنگی و ادبی بین ایران و چین اعلام کرد و با اشاره به سابقه طولانی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن که بیشتر از ۶۰ سال سابقه دارد، از حضور استادان صاحب نام ادبیات فارسی همچون مرحوم شهیدی و بختیار در دانشگاه پکن و تأثیرشان در گسترش فرهنگ و ادبیات غنی ایران در چین به نیکی یاد کرد.

خلج‌منفرد در پایان از برگزاری ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین می‌تواند بین اندیشمندان دو کشور زمینه‌های خوبی را در انتقال فرهنگ و هنر ایجاد کند.

شی گوانگ هم در سخنرانی خود آمادگی دانشگاه پکن را برای توسعه روابط فرهنگی و ادبی بین دو کشور اعلام کرد.

در طول برگزاری سه نشست‌ ادبی درباره «چین در ادبیات ایران و ایران در ادبیات چین»، استادان ایرانی و چینی در رابطه با ابعاد مختلف ادبی و فرهنگی ایران و چین سخنرانی و مقالات خود را ارائه کردند که مقرر است به زودی این مقالات به زبان چینی و فارسی منتشر شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز