خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

دلار گران شد، مسافران به مازندران هجوم بردند/ اعمال محدودیت‌های تردد، تغییری در میزان سفرها ایجاد نکرد/ بومگردی و ییلاقات انتخاب تازه سفر

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۲۲۴

مدیرکل میراث و گردشگری مازندران معتقد است: با توجه به آنکه مازندران از جمله استان‌هایی است که از یک سو به پایتخت نزدیک است و از دیگر سو دارای راه‌های دسترسی متنوع است، سبب شده تا تبدیل به یکی از مقاصد گردشگران شود. با توجه به گران شدن قیمت دلار بیشتر مسافران، سفرهای خارجی را لغو و درصدد انجام سفرهای داخلی برمی‌آیند و در این میان مازندران آسان‌ترین گزینه برای این سفرها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها از یک سو با موج جدید شیوع ویروس کرونا روبه رو هستیم و از دیگر سو تعطیلات و مناسبات مختلف با تعطیلات آخر هفته همراه می‌شوند و موجی از سفرهای انفرادی و خانوادگی را در جاده‌ها و بخصوص شهرهای شمالی کشور به راه می‌اندازند.

هرچند بر اساس گفته مسئولان، رفت وآمد در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه که شیوع بالای ابتلا به کرونا را دارند در سه روز تعطیلات گذشته با محدودیت روبرو بود، اما آنگونه که مشخص است این محدودیت‌ها هم نتوانست سیل گردشگران به سمت شمال را کنترل کند و همچنان جاده‌ها مملو از ماشین‌های شخصی و اتوبوس بود. حتا اکنون نیز که با تعطیلاتی دیگر روبه روهستیم بازهم شاهد حضور مسافران در استان‌های شمالی کشورهستیم، چنانکه ضریب اشغال مراکز اقامتی استان مازندران که در شرایط شیوع ویروس کرونا بنابر رعایت پروتکل‌های بهداشتی با 50 درصد ظرفیت خود فعال هستند، کاملا پر است.

سیف الله فرزانه (مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران) با اعلام این خبر به ایلنا گفت: با توجه به آن که ظرفیت فعالیت هتل‌ها را در شرایط شیوع ویروس کرونا ۵۰ درصد اعلام کرده‌ایم می‌توان گفت در حال حاضر مراکز اقامتی استان با همین ظرفیت در حال فعالیت هستند و مسافر نیز در آنها حضور دارد. اگر بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همین منوال پیش برویم خوب و نیکو خواهد بود. با توجه به آنکه مازندران از جمله استان‌هایی است که از یک سو به پایتخت نزدیک است و از دیگر سو دارای راه‌های دسترسی متنوع است، سبب شده تا تبدیل به یکی از مقاصد گردشگران شود. با توجه به گران شدن قیمت دلار بیشتر مسافران، سفرهای خارجی را لغو و در صدد انجام سفرهای داخلی برمی‌آیند. مازندران آسان‌ترین گزینه برای این سفرها است.

 او با اشاره به آن که طی هفته گذشته با محدود کردن مسیرهای استان‌هایی مانند تهران و کرج اتفاق قابل توجهی در حوزه ورود مسافران به مازندران رخ نداده است، گفت: می‌توان گفت ۵۰ درصد ضریب اشغال فعلی و فعال هتل‌ها همیشه پر است. تفاوتی  بین هفته‌های گذشته وجود نداشته. البته یکی از  بزرگترین مشکلات ما فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز است.  در این میان سعی شده تا فعالیت این مراکز ساماندهی شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، و گردشگری مازندران در حال حاضر در برگزاری تورهای گروهی در مازندران ممنوع است، اما گردشگران به صورت انفرادی و خانوادگی همچنان به این استان سفر می‌کنند. سواحل شمالی کشور، جنگل‌ها و طبیعت، جذابیت‌های خاصی برای مسافران دارند که سبب می‌شود در طول هفته و سال مملو از مسافر باشند. حتی اکنون  سعی ما بر آن است تا با فعال کردن واحدهای بوم گردی مسافران را به سمت ییلاقات هدایت کنیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته. سعی بر آن است جمعیت مسافران حاضر در استان به صورت متوازن در بخش‌های مختلف تقسیم شود. حتی مسافران به مقاصد موجود در روستاهای بالادست نیز سفر می‌کنند. البته همچنان بیشترین تمرکز مسافران در مناطق غربی استان مازندران و سوادکوه که در حوزه میانی استان قرار دارد، است.

 فرزانه همچنین از تعطیلی تمام موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی فرهنگی استان مازندران در روزهای شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: بر اساس دستور وزارت میراث و گردشگری، موزه‌های استان تعطیل شده‌اند و بازدیدکننده نمی‌پذیرند. این در حالی است که چند ظرفیت مناسب برای حوزه گردشگری در استان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به اسکله های تفریحی، تالاب‌ها اشاره کرد که در حال فعال‌سازی آن هستیم.

 بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل ۱۰۴ بیمار جدید کرونایی طی ۲۴ ساعات گذشته در بیمارستان‌های زیر مجموعه این دانشگاه‌ها شناسایی و بستری شدند. در حال حاضر ۷۱۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۷۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند. همچنین در این مدت ۶۸ بیمار با بهبودی نسبی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

بر اساس اعلام کمیته‌های درمان و اجتماعی امنیتی در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را دارند، از روز دوشنبه به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود و در صورت لزوم در هفته بعد نیز این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.

شهرستان‌های آذرشهر، جلفا، چاراویماق، عجب شیر، مراغه و مرند از استان آذربایجان شرقی، شهرستان‌های پیرانشهر، ماکو و مهاباد از استان آذربایجان غربی، شهرستان‌های خوانسار، سمیرم، شاهین شهر و میمه، گلپایگان و نجف آباد از استان اصفهان و شهرستان‌های ایوان و دره شهر از استان ایلام، شهرستان‌های دماوند و ورامین از استان تهران، درگز از استان خراسان رضوی، مسجد سلیمان از استان خوزستان، خرمدره از استان زنجان، شاهرود از استان سمنان، استهبان از استان فارس، بانه و بیجار از استان کردستان، بافت، بردسیر، رفسنجان از استان کرمان، اسلام آباد غرب، پاوه و گیلان غرب از استان کرمانشاه، گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز، پلدختر، دورود و کوهدشت از استان لرستان، دلیجان از استان مرکزی، تویسرکان، رزن و نهاوند از استان همدان، ابرکوه، خاتم و مهریز از استان یزد مشمول اعمال محدودیت‌ها خواهند بود.

اسکله‌های تفریحی و تالاب‌ها ظرفیت‌های جدید گردشگری

مدیرکل میراث و گردشگری استان مازندران در خصوص فعالیت اسکله‌های تفریحی این استان نیز گفت: فعالیت اسکله‌های تفریحی در قالب مدیریت یکپارچه که بانی آن نیز استاندار بود، با محوریت اداره کل میراث و گردشگری مازندران در ۱۶۷ نقطه مکان‌یابی شده است که از این میان سازمان بنادر و دریانوردی مجوز فعالیت در 65 نقطه را  صادر کرده است؛ همچنین مجوز فعالیت ۶۲ نقطه توسط اداره کل میراث گردشگری مازندران صادر شده که در پسکرانه است. همچنین ۲۸  مجوز مشترک نیز صادر شده و اکنون در حال دریافت استعلام در خصوص مالکیت این مناطق هستیم.

 او همچنین با اشاره به وجود ۸۱۲ تالاب در استان مازندران گفت: می‌توان گفت ۱۷ هزار هکتار تالاب در استان مازندران وجود دارد که در هیچ جای دنیا چنین ظرفیتی را شاهد نیستیم. اولویت اول در خصوص استفاده از این تالاب‌ها برای حوزه کشاورزی است، اولویت دوم زیست پرندگان  و پرورش ماهی و اولویت سوم توسعه گردشگری است. در حال حاضر نیز ۱۰۹ تالاب برای توسعه حوزه گردشگری معرفی شده‌اند. با توجه به استقبالی که از این حوزه شاهد هستیم قطعاً تعداد این تالاب‌ها بیشتر خواهد شد.

آزادسازی سواحل

 فرزانه در خصوص آزادسازی و ساماندهی سواحل شمالی کشور نیز گفت: هرچند ساماندهی و آزادسازی سواحل شمالی کشور به وزارت کشور و استانداری ارتباط دارد اما ساماندهی واحدهای اقامتی به عهده اداره کل میراث و گردشگری استان است. هرچند در برنامه چهارم و در ماده ۶۳ تاکید شده بود باید این ساماندهی انجام شود اما متاسفانه این ماده  در سال ۸۶ به طور کامل اجرایی نشد. معتقد هستیم در برنامه چهارم در این خصوص کوتاهی صورت گرفته. اگر بتوانیم به ماده ۶۳ بپردازیم و آن را اصلاح کنیم بسیاری از واحدهای اقامتی دولتی را می‌توانیم ساماندهی کنیم. در حال حاضر  از میان 47  واحد اقامتی تنها ۷ واحد ساماندهی شده است. یکی از مشکلات ما آن است که در برنامه چهارم، وضعیت و شرایط واحدهای اقامتی موجود در بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی  مشخص شده‌اند اما وضعیت واحدهای موجود در دستگاه‌هایی همچون صدا و سیما،  نیروی انتظامی، قوه قضاییه و نهضت سوادآموزی به صورت قانونی مشخص نشده است. در واقع شاهد وجود خلاء قانونی در این خصوص هستیم و امیدواریم این خلاء قانونی به زودی مرتفع شود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز