خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت طراح خاطره‌انگیزترین نشان‌های تبلیغاتی ایران

سرژ آواکیان بدون سر و صدا کار بنیادین کرد

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۰۲۲

بزرگداشت سرژ آواکیان با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، به مناسبت چهلمین روز فقدان سرژ آواکیان یکی از برجسته‌ترین و تاثیرگذارترین طراحان گرافیک ایران که شهریور ماه دار فانی را وداع گفت، جمع کوچکی از اهالی فرهنگ و هنر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی روز جمعه ۲ آبان ۹۹ در پردیس فرهنگی هنری مهرسان گرد هم آمدند تا یاد و نام این هنرمند را گرامی بدارند.

این برنامه با حضور محمد جواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، فاطمه کرکه‌آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، حسین رفیعیان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری مهرسان، امیر عبدالحسینی مدیر هنری، پژوهشگر هنر و مدرس دانشگاه، اردشیر میرمنگره معاون اداره کل هنرهای تجسمی و هنرمندان و مهمانانی از جمله کیانوش غریب پور، اونیش امین الهی، مهدخت دارابی، بهروز کیانی، محسن سلیمانی، فاطمه کرکه‌آبادی، بهنوش موحدی و خانواده این استاد فقید به صورت پخش زنده در فضای مجازی با دبیری و اجرای ساناز آرین فر نمایشگاه گردان و پژوهشگر هنر در پردیس فرهنگی هنری مهرسان برگزار شد. 

فاطمه کرکه‌آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران سرژ را پایه گذار بخش تبلیغاتی گرافیک در ایران خواند و به طراحی بسته‌بندی پفک نمکی، آداس شیک و صنایع شیر ایران اشاره کرد که در ذهن مردم جاودان شده است. همچنین او را جزو افتخارات انجمن توصیف کرد. 

وی با بیان اینکه ما قصد داشتیم در نمایشگاه سرو نقره‌ای از ایشان تقدیر کنیم، اذعان کرد: متأسفانه شرایط کرونا اجازه نداد و اکنون لوح تقدیرش را به برادرزاده او تقدیم می‌کنم. 

سرژ آواکیان بدون سر و صدا کار بنیادین کرد

بدون ژست آوانگارد و سرو صدا عمرش را صرف تعلیم کرد

کیانوش غریب‌پور تصویرگر و طراح گرافیک معاصر و از شاگردان سرژ آواکیان در ادامه گفت: او یک طراح گرافیک حرفه‌ای بود که هیچ‌وقت عاشق سر و صدا نبود و سعی کرد ریشه‌ای و بنیادین کار کند و عمر خود را صرف تعلیم کرد. 

وی تاکید کرد: خیلی زودتر باید چنین مراسمی گرفته می‌شد اما باز هم خیلی دیر نیست و دوستان مهرسان کار خوبی کرده‌اند و از آن‌ها ممنونم. امیدوارم کار عمیق‌تر تحقیقاتی نیز بر روی آثار استاد انجام شود، همچنین روی این جنبه از گرافیک که حتما لزومی ندارد آدم پوستر بسازد، سلبریتی باشد، ژست آوانگاردی بگیرد، گیسش را بلند کند و خودش را طراح گرافیک و آرتیست بنامد. کار ریشه‌ای و عمیق همیشه ماندگار است و سرژ هم همواره در عرصه گرافیک به ویژه آموزش به کار اساسی معتقد بود. 

در ادامه مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و اشاره به تأثیر کرونا بر وضعیت برنامه‌ها و رویدادهای هنری و آسیب‌هایی که به جامعه فرهنگ و هنر زد، ابراز امیدواری کرد که بشریت از این بیماری رها شود تا بتوانیم در ادامه کارهایی را برای هنر و هنرمندان انجام بدهیم. او همچنین هنرمندان را افرادی خواند که حتی پس از وفاتشان با آثارشان در زندگی جاری و جریان‌ساز هستند. 

محمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران دیگر چهره حاضر در مراسم اظهار کرد: ما باید قدردان هنر و ارزشگذار جایگاه هنرمندان باشیم. اگر بخواهیم ملتی بزرگ، مانا و سرافراز در تاریخ باشیم مسیری نداریم جز اینکه وظیفه خودمان را با جایگاه والای هنر و هنرمندان به درستی تعریف کنیم. 

وی افزود: هنرمندی که نزدیک به ۶ دهه از عمر خود را صرف گسترش، تألیف، آموزش و برقراری ارتباط منطقی با جامعه کرد. وظیفه گرافیست بیان هنر به زبان عام است و این کار بسیار سختی است. هنرمندی که هنر را می‌داند و درعین حال وظیفه ترجمه و بازخوانی را دارد، باید صنعت را بشناسد، جامعه‌شناس و روانشناس باشد و تاریخ را بداند. 

سرژ نماد انسانی آرمان‌خواه و وطن دوست بود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تصریح کرد: سرژ پس از پایان تحصیلاتش در لندن ترجیح داد به ایران برگردد و وطنش را فراموش نکرد. او نماد یک انسان آرمان‌خواه وطن‌دوست بود. سرژ با توجه به تبار ارمنی‌اش می‌توانست جایگاه ویژه‌ای در خارج از ایران داشته باشد اما کشورش را دوست داشت. بسیاری از برندها و شرکت‌ها موفقیتشان را مدیون کار او هستند و من از پردیس فرهنگی هنری مهرسان برای این مراسم تشکر می‌کنم. 

حسین رفیعیان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری «مهرسان» نیز در سخنانی گفت: باعث افتخارمان است که آخرین حضور استاد در نمایشگاه «ایراناهایر» پردیس مهرسان بود. این اساتید گنجینه هنر ما هستند و مهرسان قصد دارد با برگزاری رویدادها، برنامه‌ها، ورکشاپ‌ها، جمع آوری آثار و برگزاری سمینارها برای شناخت این هنرمندان توسط نسل جوان تلاش کند. امیدواریم بتوانیم در حد توان خود این کار را انجام دهیم. 

برگزاری نمایشگاه مجازی از آثار آواکیان

شاپین آبرامیان رییس هیأت مدیره انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران و خواهرزاده این استاد فقید نیز در پایان ضمن تشکر از پردیس فرهنگی هنری مهرسان به نمایندگی از خانواده استاد خبر داد: اکنون سرژ پیش ما نیست اما گذشته و آثارش پیش ما هست و برای آینده در نظر داریم بستری آنلاین و مجازی برای استفاده هنرجویان و آشنایی آن‌ها ایجاد و در نظر داریم نمایشگاه مجازی از کلکسیون‌ها و آثار استاد، همچنین پایان‌نامه‌های ارزشمندی که راهنما و داور آن‌ها بودند به صورت آنلاین در فضای مجازی برگزار کنیم. همچنین فیلم‌های مستند و مطالب دیگری هم در این فضا منتشر خواهد شد. 


 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز