خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

میزبانی سیستان‌وبلوچستان از کشورهای حاشیه اقیانوس هند/ بازار تازه ایران در پاکستان، افغانستان و چین‌/ جغرافیای گردشگری کشور تغییر می‌کند/ رونق هتل‌های چابهار و زاهدان در دوران کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۷۵۱

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: باتوجه به جانمایی استان که در حاشیه اقیانوس هند واقع شده، امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ که چشم انداز نظام در حوزه گردشگری به حساب می‌آید، سهم قابل ملاحظه‌ای از گردشگران خارجی را به ایران جذب کنیم. در حوزه گردشگری پاکستان و افغانستان نیز ورود کرده‌ایم و البته بازار چین را هم از دست نخواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا جلال زایی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان) با اشاره به آنکه در وضعیت شیوع ویروس کرونا این استان از جمله استان‌های سفید کشور به شمار می‌رود، گفت: باتوجه به سفید بودن شرایط استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شیوع ویروس کرونا شاهد رفت و آمد گردشگران به این استان هستیم.  هرچند ممکن است بیشتر این سفرها به صورت برنامه‌ریزی شده و در قالب تور نباشد اما شاهد انجام سفرهای گروهی، نیمه گروهی و فردی هستیم.

مجتبی میرحسینی (معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان) نیز با اشاره به آنکه مرحله دوم پویش ملی معرفی سفر به سیستان و بلوچستان با توجه به دستور وزیر آغاز شده است، گفت: با توجه به تاثیراتی که مرحله نخست پویش ملی معرفی سفر به سیستان و بلوچستان در افزایش میزان سفر به این استان داشت و شاهد افزایش ۲۳ درصدی سهم ورودی مسافران استان سیستان و بلوچستان بودیم، از این رو مرحله دوم پویش را آغاز کردیم. بعد از پایان ماه محرم و صفر، شاهد افتتاح دفاتر اطلاع رسانی گردشگری سیستان و بلوچستان در چند استان از کشور بودیم. در عین حال نشست‌های B2B فی مابین بخش‌های خصوصی حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان و استان‌های بازار هدف برگزار شد.

به گفته او، استان گلستان یکی از استان‌هایی است که  تعامل گردشگری بسیار خوبی با سیستان و بلوچستان دارد و در این مدت شاهد افزایش تعداد پروازها از این استان به سیستان و بلوچستان بودیم. استان یزد نیز باتوجه به مسیر پروازی و ریلی که به استان سیستان و بلوچستان دارد یکی از استان‌های بازار هدف سیستان و بلوچستان به حساب می‌آید و دفاتر اطلاع رسانی گردشگری در این استان‌ها افتتاح شده است.

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان همچنین از تعریف ۷ مسیر گردشگری این استان با سایر استان‌ها خبر داد و گفت: این مسیرها شامل مسیر جنگل به  اقیانوس که از استان گلستان و استان‌های شمالی به چابهار تعریف شده، مسیر غرب به شرق که از سراوان به عنوان شرقی‌ترین نقطه ایران به سمت قصرشیرین که غربی‌ترین نقطه کشور به حساب می‌آید، گردشگری مرز بازرگان به میرجاوه که بیشتر گردشگران اروپایی در این مسیر تردد می‌کنند، مسیر دماوند به تفتان، مسیر گشکا که در واقع مسیر گردشگری شهرهای کویری ایران است و از سیستان و بلوچستان کرمان و یزد می‌گذرد، مسیر یعقوب که از سیستان و بلوچستان، کرمان، شیراز، اصفهان و خوزستان عبور می‌کند،  گردشگری خط ساحلی که از ساحل گواتر آغاز می‌شود و تا خوزستان ادامه پیدا می‌کند، هستند که برای توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان تعریف شده‌اند.

او ادامه داد: سعی ما بر آن است در نیمه دوم سال ۹۹ علاوه بر معرفی ظرفیت‌های گردشگری سیستان و بلوچستان، درصدد تکمیل زیرساخت‌های گردشگری استان نیز برآییم تا بتوانیم از وقفه‌ای که کرونا در حوزه گردشگری ایران و دنیا ایجاد کرده برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده کنیم؛ تا در دوران پساکرونا با توجه به زیرساخت‌های موجود در حوزه گردشگری و تغییر تصویر ذهنی گردشگران نسبت به سیستان و بلوچستان گردشگران بیشتری را جذب کنیم. شاید بتوانیم در جغرافیای گردشگری ایران تغییراتی را ایجاد کنیم.

میرحسینی یادآور شد: در حال حاضر قرار است ۴۴ پروژه فعال با حجم سرمایه‌گذاری در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد. در عین‌حال مباحث آموزش در خصوص توانمندسازی جوامع محلی را مد نظر قرار دادیم تا گردشگری به عنوان اقتصاد مکمل در این جوامع مطرح شود. باتوجه به آن که در حدود ۵۰ درصد از جمعیت استان در مناطق روستایی و عشایری زندگی می‌کنند در کنار توسعه گردشگری روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی که مورد اقبال قرار گرفته است، در حوزه گردشگری کشاورزی نیز ورود کرده‌ایم.

ضریب اقامت

معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان همچنین در خصوص ضریب اشغال مراکز اقامتی این استان در روزهای کرونایی گفت: در شرایط فعلی شاهد شکل‌گیری سفرهای هدفمند هستیم. سعی ما بر آن بود تا با فعال نگاه داشتن مراکز گردشگری از فعال شدن مراکز غیرمجاز در این حوزه جلوگیری کنیم. در حال حاضر نیز ضریب اشغال مراکز اقامتی استان در  بخش‌های مختلف متفاوت است. به طور مثال، هتل‌های زاهدان تقریباً به ضریب اشغال ۴۰% رسیده‌اند. هتل‌های چابهار نیز در حدود ۵۰ درصد ضریب اشغال دارند. در منطقه سیستان، هتل‌های شمال منطقه با ضریب اقامت ۲۰ درصد فعال هستند. هتل‌های ایرانشهر نیز با ضریب اشغال ۲۵ درصد فعالیت دارند.

 او در خصوص خسارت‌های وارده کرونا به تاسیسات گردشگری استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: از نیمه اسفند سال ۹۸ مشاهد تعطیلی کامل تاسیسات گردشگری در استان بودیم  که تا پایان اردیبهشت ادامه داشت. خسارت وارده به تاسیسات گردشگری در حدود ۲۵ میلیارد تومان بود. اما در حال حاضر با فعال شدن تاسیسات گردشگری و حضور گردشگران که بیشتر آنها به صورت انفرادی و برنامه ریزی شده به سیستان و بلوچستان سفر می‌کنند تقریبا می‌توان گفت شرایط تاسیسات گردشگری استان مناسب است. البته بیشتر گردشگران در قالب تور سفر نمی‌کنند بلکه سعی می‌کنند تا بلیت خود را از دفاتر خدمات مسافرتی تهیه و اقامت خود را در هتل‌ها و مراکز اقامتی استان رزرو کنند. اما در نهایت به صورت انفرادی  سفر می‌کنند. البته دفاتر استان سیستان و بلوچستان آمادگی برگزاری تورهای گروهی را نیز دارند. 

میزبانی سیستان‌وبلوچستان از کشورهای حاشیه اقیانوس هند/ بازار تازه ایران در پاکستان، افغانستان و چین‌/ جغرافیای گردشگری کشور تغییر می‌کند/ رونق هتل‌های چابهار و زاهدان در دوران کرونا

سفر گردشگران اروپایی به سیستان و بلوچستان

میرحسینی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال ۹۹ یکی از مقاصد گردشگری استان سیستان و بلوچستان که طی دو سال اخیر بیش از گذشته در خصوص معرفی آن تلاش شده است، بیابان لوت است، گفت: سال‌های ۹۷ و ۹۸ با معرفی مناسبی از استان سیستان و بلوچستان در عرصه بین‌الملل صورت گرفت و تبدیل به یکی از مقاصد گردشگران اروپایی شدیم. یکی از مقاصد این گردشگران بیابان لوت بود که در قالب سفرهای ۷ تا ۱۴ روزه شکل می‌گرفت و در لوت کمپ می‌زدند. این بدان معناست که امنیت در استان سیستان و بلوچستان به درجه‌ای رسیده که گردشگران خارجی و اروپایی با خیال راحت ۷ تا ۱۴ روز در این استان سفر می‌کنند و حتی در برخی از  مقاصد درصدد برپاسازی کمپ برمی‌آیند. 

معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان در خصوص تأثیری که ثبت بیابان لوت در فهرست یونسکو برای جذب گردشگران به سمت این مقصد در استان سیستان و بلوچستان داشت، گفت: بیشتر گردشگرانی که برای دیدن بیابان لوت در استان سیستان و بلوچستان سفر می‌کنند  کتابی در دست دارند که اسامی آثار میراث جهانی در آن ذکر شده. در واقع می‌توان گفت علاوه بر آن که نشست با مردم بومی و تجربه گردشگری خلاق را دوست دارند و برای دیدن آثار میراث جهانی از شهر سوخته  گرفته تا سفال کلپورگان و بیابان لوت به این استان سفر کرده‌اند.

سرمایه‌گذار مکران خلع ید می‌شود

او همچنین از انجام برخی مناسبات در خصوص خلع ید سرمایه‌گذار پیشین در منطقه مکران و کوه‌های مریخی خبر داد و گفت: از آنجا که سرمایه‌گذار پیشین  نتوانست به وعده‌های خود جامعه عمل بپوشاند کارهای حقوقی خلع ید او در حال انجام است و باتوجه به آنکه منطقه آزاد وسعت یافته است، در عین ورود منطقه آزاد برای سرمایه‌گذاری در این منطقه شاهد ورود اداره کل میراث گردشگری سیستان و بلوچستان در حوزه سرمایه‌گذاری هستیم. 

میزبانی سیستان‌وبلوچستان از کشورهای حاشیه اقیانوس هند/ بازار تازه ایران در پاکستان، افغانستان و چین‌/ جغرافیای گردشگری کشور تغییر می‌کند/ رونق هتل‌های چابهار و زاهدان در دوران کرونا

جذب گردشگران بین‌المللی

معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان در ادامه به برنامه‌هایی که در خصوص جذب بازارهای بین‌المللی برای حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان مدنظر دارند اشاره کرد و گفت: باتوجه به جانمایی استان سیستان و بلوچستان که در حاشیه اقیانوس هند واقع شده قرار بود امسال تفاهم‌نامه میزبانی کشورهای حاشیه اقیانوس هند را برای سال ۱۴۰۰ منعقد کنیم اما با توجه به شیوع ویروس کرونا احتمالاً عقد این تفاهم نامه به سال بعد  و همزمان با تغییر سده موکول خواهد شد.

او ادامه داد: امیدوار هستیم با تبیین سندی که در حوزه گردشگری استان سیستان و بلوچستان در نظر داریم، بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۴ که چشم انداز نظام در حوزه گردشگری به حساب می‌آید، سهم قابل ملاحظه‌ای از گردشگران خارجی را به ایران جذب کنیم. در عین حال در حوزه گردشگری پاکستان و افغانستان ورود کرده‌ایم و در حال حاضر یک تیم شامل کارشناسان اقتصادی استان سیستان و بلوچستان برای انجام مذاکرات به پاکستان سفر کرده‌اند تا بتوانیم تعاملات بین‌المللی را در این حوزه افزایش دهیم و به یک ثبات در منطقه دست پیدا کنیم. در عین حال برگزاری تورهای ایران، پاکستان و هندوستان آن را مد نظر داریم. قصد داریم از ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری زیارتی استفاده کنیم چراکه سیستان و بلوچستان به عنوان استان ورودی این حوزه از گردشگری به حساب می‌آید. البته بازار چین را نیز از دست نخواهیم داد چراکه با توجه به لغو روادید یکجانبه ایران و چین نخستین مسیر ورودی گردشگران چینی به ایران بعد از پاکستان، سیستان و بلوچستان خواهد بود؛ از این رو سعی کردیم تا برخی از زیرساخت‌های استان را بر اساس سلایق و علایق آنها مناسب‌سازی کنیم.

گردشگری سلامت ایران و عمان

میرحسینی خاطرنشان کرد: بحث گردشگری سلامت را با عمان در پیش گرفتیم و چندین سال است که در نمایشگاه گردشگری سلامت این کشور حضور فعال داریم. بیمارستان‌های استان سیستان و بلوچستان برای پذیرش گردشگران سلامت عمان تجهیز شده‌اند و آمادگی‌های لازم را دارند. 

او در خصوص گسترش حوزه گردشگری ایران و عمان و وعده‌هایی که در خصوص راه‌اندازی کشتی کروز در حوزه گردشگری دریایی این مسیر داده شده بود نیز گفت: هر چند سال گذشته یک کشتی درحوزه مسیر ایران و عمان فعال شد اما معرفی خوبی درخصوص این مسیر انجام نشد از این رو اقبال صورت نگرفت. البته مدنظر ما فعال‌سازی کشتی کروز در مسیر گردشگری دریایی ایران و عمان است. حتی می‌توانیم با راه‌اندازی کشتی‌های کروز در مسیرهای دریایی، گردشگری دریایی ایران را در حوزه‌های وسیعتر حتی اندونزی و تایلند پیش ببریم و زمان رسیدن گردشگران این کشورها را به کشور، یک پنجم کنیم.

معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان معتقد است: باید بتوانیم فانوس گردشگری دریایی را در ایران روشن کنیم. این مهم فرصت جدیدی برای اقتصاد ایران خواهد بود. می‌توانیم بازار گردشگری اندونزی، مالزی تایلند و حتی هند و پاکستان و بازار چین را از آن خود کنیم. بیش از یک سوم جمعیت دنیا در همسایه‌های شرقی ما قرار دارد و ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. استان سیستان و بلوچستان می‌تواند دروازه ورود این گردشگران به ایران باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز