خبرگزاری کار ایران

سیدداود اطیابی:

سیاست‌گذاری‌های سینمای کودک اشتباه است/ ظرفیت تولید و اکران بیش از ۶ فیلم در سال را نداریم

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۱۳۶

کارگردان فیلم «نارگیل» با بیان اینکه سینمای کودک در حوزه سیاست‌گذاری به بی‌راهه رفته است، از لزوم تغییر نگرش در شیوه حمایت دولتی در این حوزه گفت.

سیدداود اطیابی (کارگردان فیلم نارگیل) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ساخت این فیلم گفت: آقای حمزه صالحی فیلمنامه‌ای را به آقای عامریان تهیه‌کننده فیلم دادند که پس از توافق با نویسنده به من زنگ زدند و پیشنهاد کارگردانی کار را به من دادند و بعد از خواندن فیلمنامه پذیرفتم این قصه را بسازم. پیش از این تجربه کار در حوزه سینمای کودک داشتم و «نارگیل» سومین فیلم من در حوزه سینمای کودک است. 

وی در ادامه گفت: داستان «نارگیل» کاملا خانوادگی است و تفاوتی که با کارهای قبلی من دارد این است که آن دو کار در فضای اکشن – کمدی بود و «نارگیل» فضای لطیف‌تر و خانوادگی دارد و بر بستر کمدی قصه پیش می‌رود. 

اطیابی با اشاره به حضور فیلم در جشنواره گفت: یکی از دلایلی که مجاب شدیم فیلم را به جشنواره بدهیم امکان نمایش فیزیکی آن بود و نسخه DCP فیلم را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردیم تا در سالن سینما اکران کنند. فیلم «نارگیل» با توجه به فضای فیلم می‌تواند در گیشه موفق باشد و برای همین اکران آنلاین فیلم در جشنواره و احتمال قاچاق آن باعث از بین رفتن فرصت اکران در گیشه می‌شد در حالی که اگر در شرایط عادی اکران می‌شد قطعا فروش بالایی داشت. فکر نمی‌کنم تا زمانی که شرایط کشور عادی شود تصمیم به اکران فیلم کنیم چون هر زمان که امکان اکران فیلم به وجود بیاید مخاطب خودش را جذب خواهد کرد. 

این کارگردان حوزه سینمای کودک با اشاره به حمایت از این حوزه توسط دولت گفت: من تا امروز هیچ‌گونه حمایتی از طرف دولت برای فیلم‌هایم نداشتم. احساس می‌کنم هدف‌گذاری و سیاستگذاری در حوزه سینمای کودک به بیراهه رفته است. چون سیستم دولتی فقط به فکر تولید فیلم است و به فکر بازگشت سرمایه نیستند. برای همین در چند سال اخیر شاهد تولید انبوهی فیلم در این حوزه توسط فارابی هستیم که حتی به اکران هم نرسیدند. 

وی در ادامه گفت: پیشنهاد من همواره این است که حمایت از حوزه سینمای کودک باید معطوف به بعد از تولید و در زمان اکران باشد. وقتی در زمان اکران از فیلم کودک حمایت کنیم، قطعا سرمایه‌گذار هم احساس امنیت می‌کند. در حوزه اکران سینمادار سعی می‌کند فیلم‌هایی را نمایش دهد که در گیشه موفق باشد و فکر می‌کند فیلم کودک گیشه ندارد. در حالی که در کشور نزدیک به ۱۳ میلیون نفر دانش‌آموز و ۲۰ میلیون کودک داریم که این جمعیت مخاطب بالقوه‌ای است که اگر برایش برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم به اهداف خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم. اگر مخاطب‌شناسی درستی در زمینه سینمای کودک شکل بگیرد می‌تواند نسبت به هزینه تولید سودآوری خوبی در گیشه داشته باشد. 

وی با ارائه پیشنهادی به سازمان سینمایی گفت: اگر بخشی از بودجه حمایتی که در اختیار سازمان سینمایی است به بخش اکران اختصاص داده شود و به صورت یارانه در اختیار سینمادار قرار بگیرد و در صورت اکران فیلم کودک آب و برق و هزینه‌های جاری سالن برایش مجانی تمام شود، آنوقت سینمادار هم نسبت به فیلم کودک اقبال بیشتری نشان می‌دهد. اگر این اتفاق شکل بگیرد فرصت اکران بهتری در اختیار سینمای کودک قرار می‌گیرد و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار هم با اطمینان بیشتری از امکان بازگشت سرمایه؛ در این حوزه به تولید فیلم مشغول می‌شوند. 

وی افزود: اگر این بودجه از محل تولید خارج و در بخش اکران هزینه شود و برای هر فیلم نزدیک به دو میلیارد میان سینماداران تقسیم شود، خود به خود شاهد رشد سرمایه‌گذاری و رونق در سینمای کودک خواهیم بود. 

اطیابی با اشاره به ظرفیت محدود سیمنمای کودک در اکران گفت: با توجه به ظرفیت محدود اکران در سینماها اگر فرض را بر این بگیریم که هر دو ماه یک بار می‌توان یک فیلم کودک اکران کرد، در سال بیشتر از ۶ فیلم برای نمایش در این حوزه نیاز نداریم و نباید بیشتر از این ظرفیت تولید کرد. 

اطیابی با بیان اینکه تهیه فیلم «نارگیل» در بخش خصوصی شکل گرفته است، گفت: سرمایه این فیلم را تهیه‌کننده فیلم آقای ابراهیم عامریان به صورت کامل پرداخت کردند و همیشه اعتقادشون بر این است که در سال اگر دو یا سه فیلم بفروش و گیشه‌ای می‌سازم یک فیلم هم در بخش سینمای کودک تهیه کنم که نسبت به این سینما ادای دین کرده باشم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز