خبرگزاری کار ایران

اجرای دوباره تذهیب حاشیه و سر لوح قاجار با رویکردی جدید

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۰۳۶

​تذهیب نسخه خطی از حسین‌بن علی‌عسگر ارسنجانی، هنرمند خوشنویس دوره قاجار با حفظ ماهیت اصلی هنر آن‌ دوره توسط کیوان شجاعی، هنرمند رشته تذهیب بار دیگر اجرا شد.

به گزارش ایلنا، سیدعبدالمجید شریف زاده (رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی) گفت: با توجه به برگزاری همایش قاجار توسط پژوهشگاه و برپایی نمایشگاه هنر قاجار، بازنگری این هنر با رویکردی جدید در دستور کار قرار گرفت. در این خصوص برای نتیجه‎گیری بهتر نسخ موجود در موزه ملک بررسی و نسخۀ شماره چهل و یک به خط حسین بن علی عسگر ارسنجانی تاریخ ۱۲۸۵ه. ق برای این موضوع انتخاب شد.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی خاطرنشان کرد: این نسخه بسیار پرکار و نفیس است که هنرمند این مرکز با الهام از آن یک برداشت تازه‌ای متناسب با شرایط امروزه تذهیب صورت داده است. با اینکه بیشتر تذهیب‌های قاجار از نظم و قوانین موجود در تذهیب‎های دوره‌های پیش از خودش پیروی نمی‌کند (از جمله قرار گرفتن نقوش اسلیمی و ختایی در یک بند، اندازه نبودن واگیره‎ها، بکارگیری نقوش اسلیمی و ختایی دوره‌های مختلف در یک بند، عدم چرخش صحیح اسپیرال ها، بعضی مواقع بکارگیری رنگ‌های ناهماهنگ و خام کنار یکدیگر)، ولی از نظر زیبایی ایجاد یک سبک خاص برای دوره قاجار خالی از لطف نیست.

شریف زاده با اشاره به این اثر گفت: در این نسخه با اینکه سه طرف طرح حاشیه دارد، ولی اندازه‌های آن با هم متفاوت است که همین امر در طراحی حاشیه ایجاد مشکل خواهد کرد که در طراحی و اجرای امروزه‌ی آن حاشیه‌ها به یک اندازه است. تزئینات اسلیمی‌ها در این نسخه به شکل تزئینات ختایی و کشیدگی‌های اسلیمی‌ها گاهی آنقدر زیاد است که فرم اسلیمی را از یک گردش درست دایره‌وار اسپیرال خارج کرده که این امر در اسپیرال ختایی‌ها با بکارگیری موتیف‌های اسلیمی و ختایی بر روی یک بند اسپیرال نیز مشهود است.

وی انتخاب قالب اصلی کار (شمسه، حاشیه، ترنج، سرلوح و…)، طراحی و انتقال طرح، قلم‎گیری قهوه‌ای با قلموی موی گربه و آبرنگ قهوه‎ای، آماده سازی ورق طلا و طلا اندازی طرح و مهره زدن طلا به جهت براق شدن، رنگ‎گذاری طرح‌های اسلیمی و ختایی، قلم‎گیری (دورگیری مشکی با مرکب اصفهان)، رنگ‎گذاری زمینه، جدول کشی و گره اندازی جدول ها، پرداز نقطه‌ای با آبرنگ و شرفه‎اندازی را مراحل انجام این کار دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز