خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد معاون گردشگری خراسان رضوی:

تغییر رویکرد گردشگری از تعطیلی و قرنطینه به تعامل و تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی

asdasd
کد خبر : ۹۸۳۸۹۱

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: رویکرد کشورهای گردشگر پذیر در مواجه با پذیرش مسافر تغییر کرده و به‌جای تعطیلی، تعامل، مدارا و تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا، یوسف بیدخوری (معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی) معتقد است: امروزه توصیه سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) و سازمان جهانی بهداشت(WHO) رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌ها بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی واحد آزمایش‌های پی سی آر از مسافران است و دیگر برنامه قرنطینه و بستن مسیرهای تردد مردم و تعطیلی کسب‌وکارها کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود.

او ادامه داد: اگر بخواهیم برای همیشه و تا زمان از بین رفتن کرونا که هنوز مشخص نیست چه زمانی باشد، واحدهای اقامتی و تأسیسات گردشگری را تعطیل کنیم به این امید که ویروس کرونا از بین برود و مجدد فعالیت را آغاز کنند امری نشدنی است و معیشت دست‌اندرکاران صنعت گردشگری دچار چالش خواهد شد.

بیدخوری تصریح کرد: هم‌چنین صدمات جبران‌ناپذیری به سرمایه‌های مالی و انسانی حوزه گردشگری وارد خواهد شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد کشور را احیا کنیم قطعاً مسیر گردشگری راحت‌ترین مسیر و پیش‌ران توسعه در دوران پساکرونا خواهد بود.

بیدخوری بابیان این‌که حفظ سلامت مردم در اولویت ما نیز قرار دارد، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان، بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در واحدهای اقامتی  انجام می‌شود.

او با اشاره به مطلوب بودن شرایط تأسیسات گردشگری استان ازنظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد: وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی توسط دستگاه‌های نظارتی به‌صورت مستمر مورد کنترل و ارزیابی قرارمی گیرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: پروازهای داخلی و خارجی دوباره از سر گرفته‌شده است و در حال حاضر پروازهای ایرانی به مقصد برخی از کشورهای اروپایی خصوصاً آلمان ازجمله شهرهای کلن و هامبورگ از  مهرماه جاری انجام می‌شود.

بیدخوری گفت: هم‌چنین بر اساس اعلام معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نحوه ورود گردشگران خارجی به کشور در حال بررسی است و به‌زودی در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.

او افزود: با توجه به تغییر رویکرد قرنطینه، توافق‌نامه مسافرت گروهی بدون روادید بین ایران و روسیه به‌زودی نهایی خواهد شد که آن‌هم در همین راستا صورت گرفته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره وضعیت پذیرش مسافر در خراسان رضوی اظهار کرد: در سه روز پایانی  ماه صفر درصد اشغال واحدهای اقامتی فعال استان به 30 درصد رسید که البته به دلیل مسدود شدن مسیرهای ارتباطی و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه شخصی نسبت به‌پیش بینی‌های انجام‌شده برای این ایام 10 درصد کمتر بوده است.

او درباره جزئیات اشغال در واحدهای اقامتی در این ایام اظهار کرد: درصد اشغال اتاق در هتل‌های فعال 35 درصد، هتل‌آپارتمان‌ها 36 درصد، مهمان‌پذیرها 43 درصد، خانه مسافرها 23 درصد، بوم‌گردی‌ها 5 درصد بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: با توجه به تعطیلی حدود 75 درصد از واحدهای اقامتی استان چنانچه بخواهیم درصد اشغال اتاق در واحدهای اقامتی را نسبت به‌کل واحدها محاسبه کنیم میانگین درصد اشغال کل واحدها در این روزها حدود 7.5 درصد بوده است که به تفکیک  اشغال در هتل‌ها 8.75، هتل‌آپارتمان‌ها 11.5 درصد، مهمان‌پذیران 10.75 درصد، خانه مسافرها 5.75 درصد و بومگردی‌ها 1.25 درصد بوده است.

بیدخوری افزود: با توجه به عدم تراکم مهمانان مقیم واحدهای اقامتی و با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوطه مشکل خاصی ازنظر شیوع بیماری کرونا در تأسیسات گردشگری وجود ندارد.

بیدخوری درباره اقدامات انجام‌شده برای جبران خسارت به مصوبات جدید ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در حمایت از بخش‌های آسیب‌دیده گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: امهال بازپرداخت تسهیلات بانکی که قبلاً دریافت شده تا پایان سال 99، امهال حق بیمه سهم کارفرمائی تا پایان سال 99، امهال هزینه‌های مالیاتی سررسید 99 تا پایان امسال، امهال هزینه‌های مصارف برق و آب و گاز طی سال 99 تا پایان امسال، موافقت با پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده گردشگری با محوریت بنگاه‌ها، تصویب‌شده است که امیدواریم با اجرایی شدن این مصوبات در دستگاه‌های مرتبط، بخشی از مشکلات پیش‌آمده در خصوص تداوم فعالیت‌های تأسیسات گردشگری جبران شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز